Εάν βρίσκεστε στη Βενετία, στην Πλατεία του Αγίου Μάρκου, και πηγαίνετε πάνω από τη γέφυρα στην Πινακοθήκη της Accademia—και αφού απολαύσετε λαμπρά βυζαντινά ''ζωγραφισμένα διακοσμητικά πάνελ γνωστά ως "μετώπια Αγ. Τραπέζης" (συνήθως συνδέονται στενά με τη βιβλική τέχνη, χαρακτηριστικά με τα μέλη της Αγίας Οικογένειας) στον κύριο όροφο, ανεβαίνετε πάνω για την υπόλοιπη συλλογή.
Μπορεί να μην παρατηρήσετε, αν δεν γυρίσετε και δεν κοιτάξετε πίσω, ότι ολόκληρος ο διάδρομος πάνω από τις δύο πόρτες έχει σχεδιαστεί για να εμφανίζει πίνακα της Αναγέννησης του Τιτσιάνο Βετσέλλιο (Tiziano Vecellio ή Vecelli, 1485/90 – 27-8-1576), που δείχνει αυτήν ακριβώς τη γιορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου (Presentazione di Maria al Tempio,1534–1538).
Είναι ένα εντυπωσιακό πανόραμα, πλάτους πάνω από είκοσι πέντε πόδια, με τους Ισραηλίτες να τριγυρίζουν έξω από το Ναό να συνωστίζονται γύρω από την Άννα και τον Ιωακείμ, και την Αγία Μαρία ως κοριτσάκι να ανεβαίνει τα εντυπωσιακά σκαλοπάτια στον Ναό για να γίνει δεκτή από τον Αρχιερέα.
Όπως λέγεται στη Λειτουργία για την εορτήi: «Σήμερον τῆς εὐδοκίας Θεοῦ τὸ προοίμιον, καὶ τῆς τῶν ἀνθρώπων σωτηρίας ἡ προκήρυξις. Ἐν Ναῷ τοῦ Θεοῦ τρανῶς ἡ Παρθένος δείκνυται, καὶ τὸν Χριστὸν τοῖς πᾶσι προκαταγγέλλεται. Αὐτῇ καὶ ἡμεῖς μεγαλοφώνως βοήσωμεν· Χαῖρε τῆς οἰκονομίας τοῦ Κτίστου ἡ ἐκπλήρωσις»...
Καθώς λοιπόν εορτάσαμε την Είσοδο της Θεοτόκου στο Ναό, καλούμαστε να δούμε πίσω από το πέπλο που χωρίζει τον Ουρανό και τη Γη και να ρίξουμε μια ματιά στην ψυχή, τη δική μας ψυχή, την λουσμένη από ευγνωμοσύνη από αναζήτηση του Θεού και με μετάνοια.
Όταν προσεγγίζουμε την πνευματική καθοδήγηση στην Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα, είναι απαραίτητη η σαφής κατανόηση της πρακτικής. Είναι απαραίτητο να γίνει διάκριση μεταξύ των πρακτικών πνευματικής καθοδήγησης και της μυστηριακής εξομολόγησης, στην τρέχουσα ενιαία πρακτική.
Η συγχώνευση των δύο στη σύγχρονη πρακτική σχετίζεται και με το γεγονός ότι η πνευματική καθοδήγηση-συμβουλευτική διακονείται κυρίως από χειροτονημένο ιερέα-εξομολόγο και προσφέρεται, τουλάχιστον στην ενοριακή διακονία, στο ίδιο πλαίσιο με το μυστήριο της εξομολόγησης.
Το γεγονός ότι ο επιτελών την πνευματική καθοδήγηση κανονικά είναι, ή τουλάχιστον θα έπρεπε να είναι και χειροτονημένος και πνευματικά καταρτισμένος, δείχνει επίσης τον συνδυασμό των θεσμικών και χαρισματικών διαστάσεων στην άσκηση της πνευματικής αυτής διακονίας.
Προς μια πιο αποτελεσματική πρακτική καθοδήγησης-συμβουλευτικής σήμερα, καίρια εστιάζουμε ιδιαίτερα στο θέμα της προσωπικής σχέσης πνευματικού (πατέρα) και καθοδηγητή.
Στο πλαίσιο αυτό, θεμελιώδης είναι ένας θεολογικός προβληματισμός βασισμένος στην Τριαδική θεολογία, ως το κατάλληλο θεολογικό πλαίσιο για τη στήριξη αυτής της σχέσης και, ως εκ τούτου, της αξιόπιστα ρεαλιστικής πρακτικής.
Η Ορθόδοξη Τριαδική θεολογία δηλώνει ότι η Αγία Τριάδα είναι κοινωνία προσώπων και ότι η ύπαρξη του Θεού είναι εγγενώς σχεσιακή. Έτσι, οι ενδοτριαδικές σχέσεις, που βασίζονται στην αγάπη και την ελευθερία, μπορούν να είναι κανονιστικές για τη δημιουργία της σχέσης μεταξύ ''πνευματικού πατέρα'' και ''πνευματικού παιδιού''.
Επιπλέον, η Τριαδική προοπτική ενισχύει την έννοια της «πνευματικής πατρότητας» και τονίζει εμφατικά τον κρίσιμο ρόλο του ''πνευματικού πατέρα'', τόσο θεολογικά όσο και πρακτικά, για σωστή ενασχόληση/ εμπλοκή και, εν τέλει, ανανέωση της άσκησης πνευματικής καθοδήγησης στην Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα.
Συνολικά, θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε ότι η ποιότητα και η αποτελεσματικότητα της άσκησης της πνευματικής καθοδήγησης καθορίζεται, σε μεγάλο βαθμό, από την ποιότητα του πνευματικού «συμβούλου».
Κατά την εορτή της Εισόδου της στον Ναό, η Υπεραγία Θεοτόκος Μαρία διαμορφώνει για χάρη μας το ταξίδι-προσκύνημα της ψυχής, φωτίζει τον εσωτερικό θησαυρό που προέρχεται από τον Θεό, λάμποντας στην απεικόνιση του Τιτσιάνου από ευγνωμοσύνη και μετάνοια.
Μας παρακινεί: Φροντίστε για τον θησαυρό της ψυχής σας, αναζητήστε τα πλούτη της διασύνδεσής σας με τον Θεό.
Αυτό το σημείο, κατά τη γνώμη μας, θα πρέπει να είναι η βάση για κάθε προσπάθεια για σωστή εμπλοκή και, εν τέλει, ανανέωση της πρακτικής της πνευματικής καθοδήγησης στην Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα.
Το να στοχαζόμαστε με προσευχή πάνω στις εικόνες αυτής της γιορτής θα μας αφήσει να λαχταράμε για ένα βαθύτερο προσανατολισμό της ψυχής μας προς τον Θεό.
ΠΗΓΑΙ
1-McCarty, V. Κ. (2022, November 21). Entering the temple with the Mother of God. Public Orthodoxy. Retrieved November 22, 2022, from https://publicorthodoxy.org/2022/11/20/entering-the-temple-with-the-mother-of-god/#more-11915
2-Gillet, L. (1912). Titian. In The Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton Company. Retrieved November 22, 2022, from: http://www.newadvent.org/cathen/14742a.htm
3- Fr. Nicholas Papantoniou. (2020). Engaging with the Practice of Spiritual Direction in the Orthodox Church Today. International Journal of Orthodox Theology, 11(3), 199-225. in: https://www.orthodox-theology.com/media/PDF/3.2020/Nicholas.Papantoniou.pdf
CHMEIΩCH
iδηλ. ''Σήμερα είναι το προοίμιο της ευχαρίστησης του Θεού και αυτό που προειπώθηκε για τη σωτηρία της ανθρωπότητας. Η Παναγία εμφανίζεται στο Ναό του Θεού και προμηνύει τον Χριστό σε όλους. Ας της «φωνάξουμε» λοιπόν: Να χαίρεσαι γιατί με σένα εκπληρώνεται η Θ. Οικονομία του Δημιουργού''!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου