Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

WHY WE NEED NATURE

''ΓΙΑΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ OYCIA THΝ ΦΥΣΗΣ''

(by David Bradshaw1)


Αρχικά ας κάνομε ένα μικρό πείραμα σκέψης. Ας υποθέσουμε ότι εφευρέθηκε ένα χάπι που σας δίνει τη δυνατότητα να τρώτε ό, τι θέλετε χωρίς να συσσωρεύετε λίπος. Είναι φθηνό, δεν απαιτεί συνταγή και δεν έχει άσχημες παρενέργειες. Για καλύτερη πειραματική μέτρηση, ας υποθέσουμε ότι διατηρεί και τον μυϊκό σας τόνο, οπότε επιτρέπει να παραμείνετε σε φόρμα χωρίς να χρειάζεται να ασκηθείτε.

Θα πάρετε το χάπι; Εάν απαντήσατε ναι, και είστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί, τότε σας παρακαλώ να το ξανασκεφτείτε. Σίγουρα τίποτα δεν είναι πιο αντίθετο στην Ορθόδοξη ασκητική και πνευματική διδαχή παρά το να πιστεύουμε ότι μπορούμε να φορτώσουμε το πρόβλημα της διατήρησης της αυτοπειθαρχίας σε ένα χάπι.

Αν μη τι άλλο, η Ορθοδοξία θέτει σκληρές προκλήσεις που δεν είναι «σωματικά» απαραίτητες. Εμείς «ταλαιπωρούμαστε» με Νηστείες, Αγρυπνίες και μεγάλες σε μήκος Ακολουθίες με τρόπους που είναι σαφώς αντίθετοι με το ήθος του κόσμου γύρω μας.

Το πράττουμε γιατί αναγνωρίζουμε ότι ένα πνεύμα αυτοεγκατάλειψης είναι απαραίτητο για την πνευματική ζωή. Εάν δεν μπορούμε να παραιτηθούμε από λίγη τροφή για χάρη του Χριστού, δεν είναι πιθανό να ξεπεράσουμε τους λεπτοφυείς πειρασμούς που έρχονται καταπάνω μας καθημερινά.

Τώρα ας κάνομε κι άλλο πείραμα σκέψης.

Ας υποθέσουμε (όπως είναι πιθανό να συμβεί στο όχι πολύ μακρινό μέλλον) ότι τα «sexbots» τελειοποιούνται. Κινούνται, αισθάνονται, και ακόμη και γεύονται σαν ανθρώπινα σώματα. Εκφωνούν τους σωστούς ήχους, εκπέμπουν τις σωστές εκκρίσεις και κάνουν τις σωστές κινήσεις για να παράγουν τη μέγιστη ευχαρίστηση. Μπορούν ακόμη και να συνεχίσουν μια συνομιλία και να μοιραστούν έναν τσιγάρο μετά, αν αυτό συμβαίνει να είναι η επιθυμία σας.

Αν είστε μόνος/η, δεν έχετε δεσμεύσεις και δεν έχετε ερωτική συνάφεια για αρκετό καιρό. Θα χρησιμοποιούσατε ένα "sexbot";

Πιστεύω ότι είναι προφανές ποια είναι η απάντηση.

Για έναν Ορθόδοξο, η ερωτική συνάφεια δεν πρέπει ποτέ να είναι απλώς θέμα επίτευξης ικανοποίησης με όποιο μέσο είναι κατάλληλο προς τούτοΤο σεξ ανήκει στην σφαίρα του Γάμου και έχει έναν σκοπό που συνδέεται βαθιά με τα αγαθά του Γάμου.

Το να χρησιμοποιείς ένα «sexbot» θα ήταν μια αποθέωση τηςαυτοϊκονοποίησης, αλλά συνάμα και κάτι που είναι πολύ πιο επικίνδυνο από την συνηθισμένοη αυτή πρακτική, γιατί μιμείται τόσο στενά το πραγματικό και διανθρώπινο.

Εκτός από την εσφαλμένη ανακατεύθυνση της ίδιας της πράξης, θα ήταν δελεαστικά απολάνητικό, και ίσως ακόμη και ως συνήθεια, με τρόπο που θα μπορούσε να καταστρέψει την ικανότητα κάποιου για μια πραγματική σχέση με άλλον άνθρωπο.

Αυτά τα παραδείγματα εγείρουν το ζήτημα της θέσης του σώματος στην ηθική οπτική της καθημερινής μας ζωής.

Είναι το σώμα κάτι περισσότερο από μια μηχανή παραγωγής εμπειριών; Εάν δεν είναι, τότε μπορούμε να του χορηγούμε οιαδήποτε φαρμακευτικά σκευάσματα, να το χειριστούμε και να το ενισχύσουμε ποικιλότροπα, όπως απαιτείται για να παράγουμε τις εμπειρίες που θέλουμε.

Τα μόνα όρια είναι τα τεχνολογικά.

Κάποιος μπορεί να ονειρευτεί εκείνη την μέρα που ακόμη και τα «sexbots» θα φαίνονται ντεμοντέ.

Γιατί να μην εισαγάγομε ένα «τσιπ» στο νωτιαίο μυελό που απλά παράγει όσες ευχάριστες αισθήσεις θέλει κάποιος με το πάτημα ενός κουμπιού;

Κάποιος θα μπορούσε να το ελέγξει από το έξυπνο κινητό του τηλέφωνο, ή το μελλοντικό του ισοδύναμο, και να απολαύσει όποια ευχαρίστηση επιλέξει, ενώ βρίσκεται στο μετρό στο δρόμο για τη δουλειά.

Η Ορθοδοξία δεν σκέφτεται το σώμα με αυτόν τον τρόπο.

Για εμάς, το σώμα είναι ο «συνάδελφος-συνοδοιπόρος» στη σωτηρία μας.

Δεν θεωρούμε τις υπάρχουσες επιθυμίες και κλίσεις μας ως «σκέτα δεδομένα» που επιδιώκουμε να ικανοποιήσουμε, αλλά ως την πρώτη ύλη που πρέπει να μετασχηματιστεί και να ανακατευθυνθεί για να μας φέρει πιο κοντά στον Θεό.

Το σώμα είναι αναπόσπαστο μέρος αυτής της διαδικασίας, και έτσι πορευόμαστε γρήγορα και παραμένουμε σε εγρήγορση. Με το σώμα ασπαζόμαστε τις Ιερές επίσης Εικόνες, ανάβουμε κεριά, κάνουμε τον Σταυρό μας, ψάλλομε, τραγουδούμε, προσκυνούμε, περπατάμε στην λιτανευτική πομπή, λαμβάνουμε ευλογίες και το Χρίσμα, και πάνω απ 'όλα, συμμετέχουμε στηνΘ. Ευχαριστία.

Όλοι αυτοί είναι οι τρόποι με τους οποίους ενσωματώνουμε το σώμα στο ταξίδι της σωτηρίας μας. Είναι πράξεις που εκφράζουν και επιδιώκουν να προωθήσουν αυτήν την ανακατεύθυνση της επιθυμίας που είναι απαραίτητη για οποιαδήποτε ζωντανή σχέση με τον Θεό.

Τελικά ανυπομονούμε για την ημέρα που το σώμα θα αναστηθεί και θα μοιραστούμε μαζί του , σε αυτήν στη δοξασμένη του κατάσταση, την αιώνια σωτηρία.

Επειδή βλέπουμε το σώμα με αυτόν τον τρόπο, επιδιώκουμε επίσης να σεβόμαστε την ακεραιότητα του σώματος και τις βαθιές του διασυνδέσεις, αυτές που υπάρχουν μεταξύ των διαφόρων επιπέδων δομής και λειτουργίας του.

Μέρος αυτού που είναι «λάθος» με το χάπι φαγητού, που είπαμε παραπάνω, είναι ότι διαγράφει τον δεσμό μεταξύ της ‘’πράξης’’ του φαγητού και των φυσικών συνεπειών της.

Ως Ορθόδοξοι, πιστεύουμε ότι αυτές οι συνέπειες δεν είναι απλώς τυχαίες, αλλά αποτελούν μέρος της δομής που μας έδωσε ο Δημιουργός για να μας βοηθήσει να μάθουμε, μεταξύ άλλων, την αξία της κυριαρχίας μας επί του Εαυτού.

Ομοίως, μέρος αυτού που είναι «λάθος» με τα «sexbots» είναι ότι αποδεσμεύουν τα φυσικά στοιχεία της «ερωτικής επαφής» από το φυσικό τους σπίτι που σχετίζονται και με τη σωματική έκφραση αγάπης για ένα άλλο άτομο.

Αφαιρέστε το άλλο άτομο και γίνονται απλά μια καρικατούρα του αληθινού εαυτού τους.

Η λέξη που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για τον προσδιορισμό αυτής της ακεραιότητας της σωματικής δομής και λειτουργίας είναι ο όρος «φύση».

Ειδικότερα, όταν μια πράξη λέγεται ότι σε προνεωτερικές πηγές ασκείται «σύμφωνα με τη φύση» ή είναι «αντίθετη με τη φύση», μ΄ αυτή συνήθως την έννοια ορίζεται.

Το να χρησιμοποιήσουμε οποιαδήποτε από τις συσκευές που ανέφερα - το χάπι κατά της παχυσαρκίας, τα «sexbots»(Human-Machine Communication (HMC) ), το τσιπ στο νωτιαίο μυελό - θα ήταν «αφύσικο» υπό αυτήν την έννοια.

Αλλά δεν χρειάζεται να περιοριστούμε σε φανταστικά σενάρια, γιατί κι άλλες πρακτικές που υπήρχαν στην ιστορία εδώ και καιρό είναι επίσης αφύσικες, όπως κανιβαλισμός, κτηνοβασία και ακρωτηριασμός των γεννητικών οργάνων (ενν. ευνουχισμός, κλειτοριδεκτομή).

Το να διακρίνεις τι είναι «φυσικό» υπό αυτή την έννοια δεν είναι πάντα εύκολο.

Οι άνθρωποι συχνά μεταπήδησαν σε αδικαιολόγητα συμπεράσματα, χρησιμοποιώντας αυτόν τον όρο (εκ των υστέρων) για να επικυρώσουν αυτό που μπορούμε να αντιληφθούμε ότι ήταν απλώς οι δικές τους προκαταλήψεις.

Πρέπει να προσέχουμε τέτοια λάθη.

Ωστόσο, δεν ακυρώνουν την ίδια την έννοια της φύσης – περισσότερο απ΄όσο οι εκκλήσεις προς τη ‘’δημοκρατία’’ να στηρίξει τον ρόλο όχλων που ακυρώνουν την έννοια της δημοκρατίας.

Όταν αμφιβάλλουμε για το τι είναι φυσικό, το κατάλληλο μέρος για να στραφούμε για καθοδήγηση είναι η Αγ.Γραφή και η Παράδοση της Εκκλησίας. (...)

Εδώ ελπίζω απλώς να κατάφερα να δώσω ένα πλαίσιο για να κατανοήσομε τι σημαίνουν αυτές οι διδασκαλίες και πώς είναι η κατάλληλες για την υπόλοιπη ηθική και πνευματική μας ζωή.

Further Readings

1-Nature -THIS WEEK EDITORIALS. (2017, July 13). -AI love you.We cannot pretend that humans won’t have sex with robots. Let’s talk about sex robots. Nature News & Comment. https://www.nature.com/news/let-s-talk-about-sex-robots-1.22276 & https://www.nature.com/news/polopoly_fs/1.22276!/menu/main/topColumns/topLeftColumn/pdf/547138a.pdf ,  Bibcode:2017, Natur.547..138.doi:10.1038/547138aPMID 28703204S2CID 4465574.

2-Rosen, David. (2017, August 25). Sex robots: The sad future of sexual fantasy. CounterPunch.org. https://www.counterpunch.org/2017/08/25/sex-robots-the-sad-future-of-sexual-fantasy/

3-Wainwright, Oliver, O. (2018, February 22). Body-hackers: The people who turn themselves into cyborgs. The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/architecture-design-blog/2015/aug/14/body-hackers-the-people-who-turn-themselves-into-cyborgs .

4-Μιχαηλίδου, Μ. (2004). Υβριδισμός και υποκειμενικότητα: Η φιγούρα του cyborg και το μεταβιομηχανικό υποκείμενο. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 115(115), 3-26. doi:https://doi.org/10.12681/grsr.9311 .

5-Foucault M., (1988), «Technologies of the self», στο Martin L., Gutman H., Hutton P. (eds), Technologies of the self: a seminar with Michel Foucault, London, Tavistock .

6-Schussler, A. (2020). Artificially Intelligent Sexbots and Sexual Solipsism—A Posthumanist Ethical Approach. Journal of Posthuman Studies, 4(1), 25-40. doi:10.5325/jpoststud.4.1.0025

7-Cheok, A.D. & Karunanayaka, K. & Zhang, E.Y.. (2017). Lovotics: Human-robot love and sex relationships. 10.1093/oso/9780190652951.003.0013.

8-Mackenzie, Robin (2018). Sexbots. International Journal of Technoethics, 9 (1), 1–17. doi: 10.4018 / IJT.2018010101 .

ΠΗΓΗ

1βλ. David Bradshaw,https://philosophy.as.uky.edu/users/dbradsh , https://uky.academia.edu/DBradshaw/CurriculumVitae , https://publicorthodoxy.org/tag/david-bradshaw/ & https://uky.academia.edu/DBradshaw/)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου