Τοῦτο δὲ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τὸ ῥηθὲν ὑπὸ τοῦ Κυρίου διὰ τοῦ προφήτου λέγοντος· Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός. (Ματθ.1,22-23)i.
Είθε ο Κύριος να μας ευλογεί με ειρήνη, αγαθοποιό θέληση και χαρά.
Από το Ευαγγέλιο του Ματθαίου: «Τώρα, η γέννηση του Ιησού έγινε με αυτόν τον τρόπο» (1:18)ii.
Μερικές φορές αναρωτιέμαι τα Χριστούγεννα δεν ξεκινούν και η Ενσάρκωση του Υιού και Λόγου του Θεού δεν τελειώνει εορταστικά - αν δεν φθάσει η στιγμή που ακούμε αυτές τις λέξεις μέσα απ' τη Αγ.Γραφή που μας είναι τόσο ευχάριστα γνωστές.
Και η υμνολογία της Γέννησης και τα όμορφα τροπάρια και το άρωμα του λιβανιού γεμίζουν τις μέρες μας, και τα πεζοδρόμια μυρίζουν σαν χριστουγεννιάτικα δέντρα προς πώληση, και τα παραδοσιακά εορταστικά κεράσματα ψήνονται και τα χρωματιστά φώτα μας ευλογούν από παντού - εδώ είμαστε στο κατώφλι, μπροστά στο ανεξιχνίαστο δώρο του Θεού σε εμάς, δηλ. την Ενσάρκωση, τη γέννηση του Θείου Βρέφους, του μικρού Χριστού .
Διότι σύντομα, τόσο σύντομα θα κληθούμε να εορτάζουμε για δώδεκα ημέρες την ένδοξη κατά σάρκα παρουσία του Υιού του Θεού, τη Γεννήση από την Υπεραγία Θεοτόκο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Και: «Ἡ Παρθένος σήμερον, τὸν ὑπερούσιον τίκτει, καὶ ἡ γῆ τὸ Σπήλαιον, τῷ ἀπροσίτῳ προσάγει. Ἄγγελοι μετὰ Ποιμένων δοξολογοῦσι. Μάγοι δὲ μετὰ ἀστέρος ὁδοιποροῦσι. Δι᾿ ἡμᾶς γὰρ ἐγεννήθη, Παιδίον νέον, ὁ πρὸ αἰώνων Θεός». (Κοντάκιο της Γεννήσεως, ήχος γ')iii.
Και όμως, ακούμε μέσα στην αφήγηση, όπως λέγεται στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου, και τις πολλές ανησυχίες από τον Ιωσήφ.
Ένα άλλο από τα παραδοσιακά κοντάκια μας το εξηγείiv: «Ζάλην ἔνδοθεν ἔχων, λογισμῶν ἀμφιβόλων, ὁ σώφρων Ἰωσὴφ ἐταράχθη, πρὸς τὴν ἄγαμόν σε θεωρῶν, καὶ κλεψίγαμον ὑπονοῶν Ἄμεμπτε· μαθὼν δέ σου τὴν σύλληψιν ἐκ Πνεύματος ἁγίου, ἔφη· (Κοντάκιον Δ', Ακάθιστος Ύμνος ) .
Ένας άλλος τρόπος για να αναλογιστεί κανείς το ενδιαφέρον του είναι να δει σε αυτό το Κοντάκιο τον Ιωσήφ να επεξεργάζεται νοητικά τον έντιμο σεβασμό του για τη Μαρία ως ιερή για τον Θεό και ίσως σε αυτό το σημείο ότι η πολύ νεαρή αρραβωνιαστικιά του είναι ήδη αφιερωμένη στον Θεό.
Ο Ευαγγελισμός έχει γίνει, και τόσο αυτός όσο και η Μαρία γνωρίζουν ότι, όπως λέει η Γραφή, « μνηστευθείσης γὰρ τῆς μητρὸς αὐτοῦ Μαρίας τῷ Ἰωσήφ, πρὶν ἢ συνελθεῖν αὐτοὺς εὑρέθη ἐν γαστρὶ ἔχουσα ἐκ Πνεύματος Ἁγίου» (Ματθ. 1:18)v.
Έχετε υπόψη σας, είναι καλό να θυμάστε ότι αυτή η ριζική και θαυματουργή παρέμβαση του Παντοδύναμου Θεού μέσα στην Υπεραγία Θεοτόκο μέσω του Αγίου Πνεύματος δεν είναι κάποιο είδος λ.χ. ζωγραφισμένης ως καρτούν ''αποπλάνησης από το περιστέρι''—είναι πολύ πιο ουσιώδης από αυτό—αλλά, είναι μια καλή κοινή και λογική δημώδης πρακτική για να το καταλάβουμε , καθώς λέμε τη Χριστουγεννιάτικη ιστορία ξανά και ξανά, και την απολαμβάνουμε σε πίνακες ζωγραφικής, και ειδικά όταν τη μοιραζόμαστε αφηγηματικά με τα παιδιά μας.
Διότι σε αυτό το μικροσκοπικό μωρό που πρόκειται να γεννηθεί, τον Χριστό Σωτήρα: «Ο Θεός αναμειγνύεται με την ανθρώπινη φύση», όπως πολύ καλά λέει ο Αγ. Γρηγόριος Νύσσης της Καππαδοκικής Εκκλησίας μας, «ο Θεός αναμειγνύεται με την ανθρώπινη φύση για να αναστηθεί η ανθρωπότητα στο ύψος του Θεού» (Ομιλία για τη Γέννηση του Χριστού)vi. Πόσο πραγματικά υπέροχο είναι αυτό!
Και πώς θα το κάνει αυτό ο Θεός; Η ιστορία των Χριστουγέννων στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου (1:18-25) μας προσφέρει μία από τις πολλές απαντήσεις που πρέπει να σκεφτούμε καθώς περιηγούμαστε πολυάσχολοι σε αυτές τις μέρες.
Η «Γέννηση του Χριστού Παιδιού» που μόλις πρόκειται να εισέλθει στον κόσμο είναι τόσο σημαντική ώστε αυτό το μωρό που γεννήθηκε από την Υπεραγία Παναγίαvii: «τέξεται δὲ υἱὸν καὶ καλέσεις τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἰησοῦν· αὐτὸς γὰρ σώσει τὸν λαὸν αὐτοῦ ἀπὸ τῶν ἁμαρτιῶν αὐτῶν», λέει το Ευαγγέλιο (Ματθ. 1:21). Αυτός θα είναι ο Μεσσίας.
«Γίνεται σάρκα, αλλά η θεία του φύση μένει αμετάβλητη», μας θυμίζει ο αγ.Ιωάννης ο Χρυσόστομος: «Κοντολογίς, ἦρθαν ὅλοι οἱ ἁμαρτωλοὶ νὰ δοῦν τὸν Ἀμνὸ τοῦ Θεοῦ, ποὺ σηκώνει στοὺς ὤμους Τοῦ τὴν ἁμαρτία τοῦ κόσμου: Οἱ μάγοι γιὰ νὰ Τὸν προσκυνήσουν· οἱ ποιμένες γιὰ νὰ Τὸν δοξολογήσουν· οἱ τελῶνες γιὰ νὰ Τὸν κηρύξουν· οἱ πόρνες γιὰ νὰ Τοῦ προσφέρουν μύρα· ἡ Σαμαρείτισσα γιὰ νὰ ξεδιψάσει· ἡ Χαναναία γιὰ νὰ εὐεργετηθεῖ...Ἀλλὰ τί νὰ πῶ καὶ τί νὰ λαλήσω; Κατάπληξη μὲ γεμίζει τὸ θαῦμα! Παιδὶ βλέπω τὸν προαιώνιο Θεό! Σὲ φάτνη ἀναπαύεται, Αὐτὸς ποὺ ἔχει θρόνο τὸν οὐρανό! Χέρια ἀνθρώπινα ἀγγίζουν τὸν ἀπρόσιτο κι ἀσώματο! Μὲ σπάργανα εἶναι σφιχτοδεμένος, Αὐτὸς ποὺ σπάει τὰ δεσμὰ τῆς ἁμαρτίας, ἐπειδὴ τοῦτο εἶναι τὸ θέλημά του. Θέλει τὴν ἀτιμία νὰ μεταβάλει σὲ τιμή· μὲ δόξα νὰ ντύσει τὴν εὐτέλεια· καὶ τὴν προσβολὴ σ᾿ ἀρετὴ νὰ μεταπλάσει. Γι᾿ αὐτὸ πῆρε τὸ σῶμα μου. Μοῦ προσφέρει τὸ Πνεῦμα Του. Μοῦ χαρίζει τὸ θησαυρὸ τῆς αἰώνιας ζωῆς, παίρνοντας ἀλλὰ καὶ δίνοντάς μου: Παίρνει τὴ σάρκα μου γιὰ νὰ μὲ ἁγιάσει· μοῦ δίνει τὸ Πνεῦμα Του γιὰ νὰ μὲ σώσει. .» (Ομιλία για τη Γέννηση του Χριστού)viii.
Στην πραγματικότητα, θα ενσαρκώσει πράγματι την αρχαία προφητεία από τη Γραφή.Και η αναγγελία της προφητείας από τη Γραφή που παρατίθεται στην ιστορία της Γέννησης στο Ευαγγέλιο του Ματθαίου είναι τόσο σοβαρή που είναι εύκολο να την ακούσεις, στην εκδοχή «Μεσσίας» του Χέντελ — και ο κοντράλτο(μέση φωνή) μπορεί να την ψάλλειix: «Ιδού, μια παρθένος θα συλλάβει και θα γεννήσει γιο, και θα τον ονομάσει Εμμανουήλ, δηλ.ο Θεός μαζί μας».
Τώρα, τι ακριβώς σημαίνει αυτό; Τι μας λέει το Ευαγγέλιο σε αυτή την ανακοίνωση της προφητείας που εκπληρώνεται;
Λοιπόν, πρώτα απ 'όλα, μπορούμε να θυμηθούμε ποιος μιλάει; Διότι, είναι ο Κύριος – είναι πράγματι ο Θεός που μας μιλάει στην προφητεία.
Και ακούστε αυτό το μήνυμα, φίλοι μου, καθώς χαιρόμαστε όταν το καταλαβαίνουμε, γιατί τότε, θα αρχίσει να δίνει υλικό στην εμπειρία της χαράς μας εν όψει και του Πάσχα που θα έρθει. Γιατι αυτή η ανακοίνωση, το «Εμμανουήλ—Ο Θεός μαζί μας», ξεκινά ένα σημαντικό μήνυμα για εμάς σχετικά με το έργο Σωτηρίας του Θεού για λογαριασμό μας.
Το να αποκαλούμε τον νεογέννητο Σωτήρα μας «Εμμανουήλ» είναι ένας σημαντικός χριστολογικός δείκτης—αποκαλύπτει για εμάς το ιερό μυστήριο του Χριστού.
Μας διαβεβαιώνει για την ένδοξη παρουσία του Κυρίου μαζί μας στην Εκκλησία Του. Διότι αφού ο Θεός θα πει, μέσω του αγγελιοφόρου αγγέλου, ότι το παιδί θα ονομαστεί «Εμμανουήλ, ο Θεός μαζί μας», στη συνέχεια, όταν ο Ιησούς διδάσκει, μας διαβεβαιώνει ξανά και ξανά: «Είμαι μαζί σας». Έτσι συνεχίζει να βεβαιώνει το αρχικό μήνυμα.
Αλλά το ακούσαμε και μόλις τώρα - και τώρα, θα το ακούσουμε πολλές φορές σε όλο το Ευαγγέλιο - το μήνυμα «Ο Θεός μαζί μας». Ακούστε το.
Ίσως η πιο οικεία, η πιο αγαπημένη στιγμή που την ακούμε είναι, όταν ο Ιησούς την επαναλαμβάνει αργότερα στο κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο (Ματθαίος 18:20)x, όταν παρηγορεί τους ακολούθους του, διαβεβαιώνοντας αυτούς και εμάς: «οὗ γάρ εἰσι δύο ἢ τρεῖς συνηγμένοι εἰς τὸ ἐμὸν ὄνομα, ἐκεῖ εἰμι ἐν μέσῳ αὐτῶν». Ο Θεός είναι μαζί μας.
Επιπλέον, υπάρχει κι η τελευταία γραμμή του Ευαγγελίου. Πηγαίνετε να την αναζητήσετε σήμερα, την τελευταία γραμμή του Ευαγγελίου του Ματθαίου: «Να θυμάστε», « ἰδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος. » (Ματθ. 28:20).
Αυτό λοιπόν είναι ένα σημαντικό Ευαγγελικό μήνυμα, καθώς ''εορτάζουμε'' στη Γέννηση του Χριστού, του Θείου Βρέφους.
Ω, ευχαριστώ τον Θεό για την ενδοκοσμική αυτή εισπήδηση του αγαπητού μας Κυρίου μέσα στην ίδια την καρδιά της ανθρωπότητας για τη σωτηρία μας!
Για πάντα τόσο σύντομα: «Χριστὸς γεννᾶται, δοξάσατε. Χριστὸς ἐξ οὐρανῶν ἀπαντήσατε. Χριστὸς ἐπὶ γῆς, ὑψώθητε, ᾌσατε τῷ Κυρίῳ πᾶσα ἡ γῆ, καὶ ἐν εὐφροσύνῃ, ἀνυμνήσατε λαοί, ὅτι δεδόξασται».» (Πρώτη Ωδή, Ειρμός του Κανόνα των Χριστουγέννων).
Το μήνυμα «Ο Θεός μαζί μας» που είναι ενσωματωμένο στην Ενσάρκωση αποδεικνύει ότι μια ζωντανή σπίθα της Βασιλείας του Θεού είναι ενσωματωμένη στον καθένα μας με ελπίδα, υπενθυμίζοντάς μας σε κάθε εορτασμό της Γέννησης ότι είμαστε οικεία δημιουργημένοι κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν του Θεού.
Και επομένως, μπορούμε να είμαστε σίγουροι για το αήττητο της Θείας Αγάπης ενάντια σε όλο το κακό που συναντάμε στον κόσμο. γιατί πράγματι: «Χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε· πάλιν ἐρῶ, χαίρετε...τὸ ἐπιεικὲς ὑμῶν γνωσθήτω πᾶσιν ἀνθρώποις. ὁ Κύριος ἐγγύς. ο Κύριος είναι κοντά» (Φιλ 4:4-5).
Η χριστουγεννιάτικη λάμψη όλης της Δημιουργίας αποπνέει αυτή την αγάπη του Θεού.
Από μια εσωτερική πνευματική σκοπιά, κοιτάξτε και δείτε πώς υπάρχει μια ανανέωση και ανύψωση καθημερινά του εσωτερικού εαυτού μας την οποία φέρνει ο εορτασμός της έλευσης του Κυρίου, της Ενσάρκωσης.
Ειδικά τώρα, καθώς η εποχή της έλευσης του φωτός και της αναμονής πλησιάζει στο αποκορύφωμά της, στη Γέννηση του Χριστού ως βρέφους, ο στρόβιλος αυτών των ημερών, των Χριστουγέννων, μας καλεί να ψάξουμε στις ψυχές μας και να σαρώσουμε τα μικρά ακανθώδη μέρη μέσα μας που έχουν αποξενωθεί από τον Θεό, αυτά που τόσο εύκολα δημιουργούνται από τις απογοητεύσεις της καθημερινής ζωής.
Και όταν βρισκόμαστε εν εγρηγόρσει πάνω στη φροντίδα και την ευδοκίμηση του πνευματικού μας εαυτού –ακόμα και μόνο για την ευλογημένη στιγμή της προσφοράς της ''Προσευχής του Ιησού'' κάθε μέρα( “Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ἐλέησόν με” , 1 Θεσ. 5:I7 )– δεν είναι συναρπαστικό να διαπιστώνουμε ότι ο Θεός μας ανυψώνει, πάντα μας ανυψώνει μας μέχρι το θείο; Ο Θεός είναι μαζί μας.
Καθώς αυτές οι πολυάσχολες μέρες συμπληρώνονται με τις γιορτές των Χριστουγέννων και το «στόλισμα» της εκκλησίας, ας Τον προσκαλέσουμε στις καρδιές μας, αυτόν τον « καὶ ἑβδομηκοντάκις ἑπτὰ ἀφιέναι κελεύσαντα τοῖς περιπίπτουσιν ἐν ἁμαρτίαιςxi», για να συγχωρεθούμε.
Καθώς αυτή η «περίοδος της έλευσής Του» ολοκληρώνεται, είθε να πλησιάσουμε « τῷ κειμένῳ νηπίῳ ἐν φάτνῃ » τον Ιησού Χριστό κατά τη Γέννησή Του με δέος και απορία, συλλογιζόμενοι όλα αυτά τα πράγματα στην καρδιά μας, όπως έκανε η Παναγία μας , η Μαρία.
Και μακάρι αυτό το χριστουγεννιάτικο θαύμα σύντομα να μας βρει όλο και περισσότερο σαν Εκείνον, έτσι όπως έγινε μικρό παιδί για χάρη μας.
Με τη χάρη του Θεού, είθε να γίνουμε πιο ταπεινοί, πιο άγιοι, πιο χαρούμενοι, πιο στοργικοί, πιο γεμάτοι από το «ο Θεός μαζί μας».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
iβλ. McCarty, V. K. (2022, December 23). THE CHRISTMAS GLOW OF “GOD WITH US”. publicorthodoxy. Retrieved December 28, 2022, from https://publicorthodoxy.org/2022/12/23/the-christmas-glow-of-god-with-us/#more-11943 (General Theological Seminary,New York City).
ii''Τοῦ δὲ Ἰησοῦ Χριστοῦ ἡ γέννησις οὕτως ἦν. ''.
iiiΝ.Ελλ. αποδ. '' Η Παναγία τον Υπερβατικό φέρει, και η γη εμπεριέχει σε σπήλαιο, τον παντελώς ασυγκράτητο σε όρια...''
ivΝ.Ελλ. αποδ.'' Ο καθαρόμυαλος Ιωσήφ, που πριν είχε μέσα του μια θύελλα αμφισβητήσεων , τώρα βλέπει πανένδοξα πράγματα μέσα στο θείο σπήλαιο''.
vΝ.Ελλ. αποδ.'' είναι έγκυος με το παιδί από το Άγιο Πνεύμα''.
viβλ.Ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης. (2021, December 15). Στὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ (Ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης). Ιερά Μητρόπολις Μόρφου. https://immorfou.org.cy/%CF%83%CF%84%E1%BD%B4-%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%E1%BF%A6-%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%E1%BF%A6-%E1%BC%81%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CF%81%CE%B7%CE%B3%CE%BF/
viiΝ.Ελλ.αποδ'' θα σώσει τον λαό του από τις αμαρτίες του''.
viiiβλ.Ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης. (2021, December 15). Στὴ Γέννηση τοῦ Χριστοῦ (Ἁγίου Γρηγορίου Νύσσης). Ιερά Μητρόπολις Μόρφου. https://immorfou.org.cy/%CF%83%CF%84%E1%BD%B4-%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%BF%E1%BF%A6-%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%E1%BF%A6-%E1%BC%81%CE%B3%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CF%81%CE%B7%CE%B3%CE%BF/
ixΜατθ. 1,23, '' Ἰδοὺ ἡ παρθένος ἐν γαστρὶ ἕξει καὶ τέξεται υἱόν, καὶ καλέσουσι τὸ ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ, ὅ ἐστι μεθερμηνευόμενον μεθ᾿ ἡμῶν ὁ Θεός. ''.
xΝ.Ελλ.αποδ.'' Αλήθεια, σας λέω… όπου δύο ή τρεις είναι συγκεντρωμένοι στο όνομά μου, θα είμαι ανάμεσά τους''.
xiΑΚΟΛΟΥΘΙΑ Ι.ΕΥΧΕΛΑΙΟΥ, http://users.uoa.gr/~nektar/fyllades/mousika/2022/2022-04-20_megalh_tetarth_eyxelaion_(scores).pdf
https://www.youtube.com/watch?v=WCkla8_agyE
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=9bRGMqX3NnU
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=32OOZuVeieY
https://www.youtube.com/watch?v=WUBGzLcH8zQ
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=0gF8Z0muN34&list=PLrLFCWJjL50lEFkrSsqYUQlHUbDVAEd2J
Διαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=72i8ZzuJ9t8