Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2020

ΕΝΘΑΡΡΥΝΣΗ ΣΕ ΕΠΟΧΕΣ ΑΓΧΟΥΣ & ΑΓΩΝΙΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΙΕΣ ΜΗΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΡΗΜΟΥ

  [see.McCarty, V.K, Encouragement_from_the_Desert_Mothers_in_Troubling_Times. in:https://www.academia.edu/44368281/_Homily_of_Encouragement_from_the_Desert_Mothers_in_Troubling_Times_by_VK_McCarty]

<< ψας δ γενομνης, τε δυ λιος, φερον πρς ατν πντας τος κακς χοντας κα τος δαιμονιζομνους· 33 κα ν πλις λη πισυνηγμνη πρς τν θραν· 34 κα θερπευσε πολλος κακς χοντας ποικλαις νσοις, κα δαιμνια πολλ ξβαλε, κα οκ φιε λαλεν τ δαιμνια, τι δεισαν ατν Χριστν εναι. 35 Κα πρω ννυχα λαν ναστς ξλθε κα πλθεν ες ρημον τπον, κκε προσηχετο. 36 κα κατεδωξαν ατν Σμων κα ο μετ’ ατο, 37 κα ερντες ατν λγουσιν ατ τι πντες σε ζητοσι. 38 κα λγει ατος· γωμεν ες τς χομνας κωμοπλεις, να κα κε κηρξω· ες τοτο γρ ξελλυθα. 39 κα ν κηρσσων ν τας συναγωγας ατν ες λην τν Γαλιλααν κα τ δαιμνια κβλλων>> (Mark 1:32-35).

Ο Ιησούς στην Καινή Διαθήκη έχει προσευχηθεί για πολλά από τα πράγματα που μας προκαλούν ανησυχία σήμερα: κι όμως, παρ΄ όλα αυτά το αίσθημα ότι ο κόσμος μας έχει καταληφθεί από τα στοιχεία του κακού εξακολουθεί να είναι συγκλονιστικό.

Έτσι, είναι καλό να θυμόμαστε ότι ο Ιησούς ότι αποσυρόταν συχνά στην έρημο για να προσευχηθεί μόνος του ώστε να λάβει δύναμη και στήριξη. Και πολλοί εμπνεύστηκαν από αυτό το γεγονός ώστε να τον ακολουθήσουν εκεί, ιδιαίτερα στους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού.

Ενώ οι περισσότεροι από αυτούς τους πρώτους Πατέρες της ερήμου ήταν άντρες που προσεύχονταν στον Θεό στο τραχύ έδαφος των λόφων έξω από τα παλαιστινιακά χωριά και πάνω από το Νείλο, υπήρχαν και γυναίκες που αποσύρθηκαν στην έρημο, επιδιώκοντας να ζήσουν πραγματικά την εντολή του Χριστού (βλ. Chaîne, M. (Marius), (1960). Le manuscrit de la version copte en dialecte sahidique des "Apophthegmata Patrum". Imprimerie de l'Institut franca̧is d'archéologie orientale, Le Caire ).

Τετάρτη 25 Νοεμβρίου 2020

ΟΡΘΟΔΟΞΟΙ ΙΕΡΕΙΣ : ΕΝΑΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ ΣΕ ΔΙΑΡΚΗ ΚΙΝΔΥΝΟ, (by George Stavros, Clinical Associate Professor of Pastoral Psychology and Executive Director of the Albert and Jessie Danielsen Institute at Boston University ).

(Πηγή: https://publicorthodoxy.org/2020/11/19/clergy-at-risk/#more-7878 , 24-11-2020).

«Ξέρω πόσο αδύναμη και πονηρή είναι η ψυχή μου. Γνωρίζω το μέγεθος αυτής της διακονίας και τη μεγάλη δυσκολία του έργου. Περισσότερο θυελλώδη κύματα είναι εκείνα που ενοχλούν την ψυχή του ιερέα από τις καταιγίδες εκείνες που ταράσσουν τη θάλασσα. " (Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, Για την ιεροσύνη).

Στο τέλος του 4ου αιώνα, πριν από 1600 χρόνια, ένας μη χειροτονημένος ακόμη, ο κατόπιν Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος, ασχολήθηκε με τη βαθιά προσωπική αναζήτηση, για το αν θα προχωρήσει προς τα εμπρός σε θετική, δηλαδή, απάντηση της κλήσης προς την ιεροσύνη. Πολλές από τις αντιλήψεις του σχετικά με τις προκλήσεις της ιερατικής διακονίας στην Εκκλησία δια χειροτονίας δεν είναι λιγότερο σχετικές με το σήμερα της Ανατολικής Ορθοδοξίας του 21ου αιώνα στις ΗΠΑ, όπως ήταν και για την Εκκλησία της Αντιόχειας του 4ου και 5ου μ.Χ αιώνα. Οι ιερείς της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι πολύτιμα και μοναδικά μέλη του Σώματος του Χριστού, με ρόλους και προσδοκίες που τους τοποθετούν στο επίκεντρο της πνευματικής ζωής των ανθρώπων και των κοινοτήτων που έχουν κληθεί να υπηρετήσουν. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν αυτοί και οι οικογένειές τους κατά την εκτέλεση του ιερού τους έργου σε μια όλο και πιο κοσμική κουλτούρα (Σ.τ.Μ., secular culture) δεν μπορούν να υποτιμηθούν, κάτι που επιβεβαιώνουν τόσο η αρχαία πατερική σοφία όσο και η σύγχρονη κοινωνική επιστήμη.

Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020

«Ο Άνθρωπος του Θεού» (A Man of God).


Ως επετειακό εορτασμό των 100 χρόνων από την οσιακή κοίμηση του άγιου Νεκταρίου Πενταπόλεως επιλέγουμε κάποια αποσπάσματα από το έργο του. 

Μέσα από τα κείμενα του Άγιου παρατηρεί ο αναγνώστης σαν σε καθρέπτη την κατάσταση της ψυχής και επιμελείται την αποθεραπεία της. Και τότε βιώνει τη ζωντανή σχέση με τον Τριαδικό Θεό, αλλά και το όλο σώμα της Εκκλησίας, κατάσταση που του χαρίζει και το κριτήριο της προσωπικής του ευτυχίας. 

Ο 'Άγιος Πενταπόλεως στηλιτεύει δύο πλάνες: Αφενός μέν την απολυτοποίηση των εξωτερικών εκδηλώσεων λατρείας και των αγαθών έργων -τα όποια συμπεριλαμβάνει στις πράξεις λατρείας- χωρίς ανάλογη εσωτερική διάθεση, αφετέρου δέ την τέλεια απόρριψή τους και την απολυτοποίηση της φιλοσοφίας, της διανοητικής ενασχολήσεως με τον Θεό, ως μόνου τρόπου προσεγγίσεώς Του. 

Κατά την αναίρεση της πρώτης πλάνης εξηγεί ότι οι εξωτερικές πράξεις είναι όντως έργα λατρείας, εάν ή καρδιά μας είναι γεμάτη από αγάπη, εάν αυτά αποτελούν υπαγορεύσεις «του έν ημϊν λαλούντος Χριστού» (Β' Κορ. ιγ’ 3)· σ'  αντίθετη περίπτωση δέν συνιστούν αρετή.  Γι’ αυτό είναι ανάγκη να επιστήσουμε την προσοχή μας στην ανακαίνιση της καρδιάς μας. Κατά την αναίρεση της δεύτερης επισημαίνει ότι τ αγαθά έργα και οι πράξεις λατρείας αποτελούν τρόπον τινά τις αισθήσεις της πνευματικής λατρείας, με τις οποίες αυτή εκδηλώνει τη ζωή και την υπόστασή της.

Στο σύγχρονο Covid-19 κόσμο μας, πού ζει μέσα στην αβεβαιότητα, το άγχος και τα υπαρξιακά αδιέξοδα, τα κείμενα πνευματικής αυτογνωσίας του Αγίου λειτουργούν σαν άλλος ισχυρός προβολέας, φωτίζουν και επαναπροσδιορίζουν την πορεία της ζωής μας στο ευαγγελικό φως και στο όντως-ουσιωδώς- επιλεγόμενο, τον Ιησού Χριστό.

Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2020

Urban Violence in France (by Chantal Tetreault, Paul Silverstein).

                     

Από τώρα ο δρόμος δεν θα συγχωρεί πλέον

Δεν έχουμε τίποτε να χάσουμε,
γιατί τίποτε δεν μας ανήκει
Στον δικό σας τόπο δεν μπορώ να ξεκουραστώ
Οι αστοί θα πρέπει να τρέμουν,
τα αποβράσματα είναι στην πόλη
Όχι για να διασκεδάσουν,
αλλά για να κάψουν συθέμελα αυτό το μέρος

Που είναι οι ρίζες μας; 

Ποια είναι τα πρότυπά μας;


Κάψατε τα φτερά μιας ολόκληρης γενιάς
Τα θρυμματισμένα όνειρα έχουν χαλάσει
τον σπόρο της ελπίδας.
Όσο το σκέφτομαι…
Ήρθε η ώρα να σκεφτούμε. Ήρθε η ώρα που η Γαλλία
θα δώσει επιτέλους λογαριασμό για τα εγκλήματά της…
Η ιστορία διδάσκει ότι οι ευκαιρίες μας είναι μηδενικές
Γι’ αυτό σταματήστε πριν όλα ξεφύγουν απ’ τον έλεγχο
Ή γεννήσουν κι άλλο μίσος

Ας ενωθούμε κι ας κατακάψουμε το σύστημα
Αλλά γιατί, γιατί περιμένουμε να βάλουμε φωτιά;
                          ( SuprêmeNTM)
Oποιος είχε ακούσει τους  SuprêmeNTM  χρόνια πριν, δεν θα έπεφτε απ’ τα σύννεφα με τη βία που (ξανα)χτύπησε την Γαλλία με  αρχή τις πρώτες βδομάδες του Νοέμβρη 2005. 

Το ραπ γκρουπ που ξεκίνησε από τον Σεν Ντενί, στα βορειοανατολικά του Παρισιού, ήξερε πολύ καλά την καθημερινή ποικίλη επιθετικότητα που ορίζει τη ζωή στα παρακμασμένα οικιστικά συγκροτήματα (cités) που κυκλώνουν τις Γαλλικές πόλεις.

Δευτέρα 2 Νοεμβρίου 2020

Για το Σχολείο του 21ου αιώνα: σκέψεις και προτάσεις στην COVID-19 «ψηφιακή» εποχή μας.

Οι ποικίλες κοινωνικές, πολιτικές, οικονοµικές και πολιτισµικές συνθήκες της εποχής µας έχουν ως κύριο χαρακτηριστικό τη ρευστότητα, η οποία επιτείνεται από τη ραγδαία επιστηµονική και τεχνολογική ανάπτυξη. Στο πλαίσιο αυτό ο άλλοτε αδιαμφισβήτητος ρόλος του σχολείου, ως βασικού κοινωνικού θεσµού, στο θέµα της παροχής γνώσεων και της ανάπτυξης δεξιοτήτων, φαίνεται να υπόκειται σε κάποια αποδυνάµωση, για το λόγο ότι οι συνθήκες διαµόρφωσης των γνωστικών δεδοµένων είναι πολύτροπες και πολυποίκιλες. Επιπλέον, η σηµερινή οικονομική πραγµατικότητα διαµορφώνει ένα νέο πλαίσιο µορφωτικών και κοινωνικών αναγκών για το κάθε άτοµο χωριστά, κυρίως όσον αφορά την αναζήτηση, απόκτηση, διαχείριση και αξιοποίηση της νέας γνώσης.