Παρασκευή 10 Απριλίου 2020

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ι. ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ Μ.ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ



Ι.ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΗ ΑΘΗΝΩΝ
Ι.Ν.ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Ι.ΑΚΟΛΟΥΘΙΩΝ
ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ
ad
Κυριακή Βαΐων
Ὥρα 07:00: Ὄρθρος καί Θεία Λειτουργία
Ὥρα 18:30: Ἀκολουθία Νυμφίου (Ὄρθρου  Μ.Δευτέρας)

Μ.Δευτέρα
Ὥρα 07:30: Ἀκολουθία Προηγιασμένων Τιμίων Δώρων
Ὥρα 18:30: Ἀκολουθία Νυμφίου (Ὄρθρου Μ.Τρίτης)

Μ.Τρίτη
Ὥρα 07:30: Ἀκολουθία Προηγιασμένων Τ.Δώρων
18:30: Ἀκολουθία Νυμφίου (Ὄρθρου Μ.Τετάρτης)

Μ.Τετάρτη
08:30: Ἀκολουθία Ἱεροῦ Εὐχελαίου
18:30: Ἀκολουθία Ἱ.Νιπτῆρος

Μ.Πέμπτη
07:30: Ἑσπερινός καί Θεία Λειτουργία
18:30: Ἀκολουθία Ἀχράντων Παθῶν

Μ.Παρασκευή
Ὥρα 08:00: Ἀκολουθία Μ.Ὡρῶν & Ἑσπερινοῦ Ἀποκαθηλώσεως
18:30: Ἀκολουθία Ἐπιταφίου Θρήνου

Μ.Σάββατο
Ὥρα 07:30: Ἑσπερινός καί Θεία Λειτουργία
23:00: Ἀκολουθία Παννυχίδος - Ὄρθρος & Θεία Λειτουργία Ἀναστάσεως

Κυριακή Τοῦ Πάσχα
Ὥρα: 18:00: Ἑσπερινός τῆς Ἀγάπης


Κατόπιν σχετικῆς ἐγκυκλίου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, ἀλλά καί τῆς σχετικῆς ΚΥΑ τῶν Ὑπουργείων Παιδείας & Θρησκευμάτων καί Ὑγείας ὅλες οἱ Ἱ. Ἀκολουθίες τῆς Μ. Ἑβδομάδος θά γίνουν 
ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΘΥΡΩΝ

ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΙΣΤΩΝ

Σύμφωνα μέ τίς ὑποδείξεις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου οἱ Ἱ. Ναοί γιά τήν περίοδο τῆς Μ. Ἑβδομάδος θά εἶναι ἀνοικτοί 
μόνο για ὑπηρεσιακές ἀνάγκες:

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΑΠΟ ΤΙΣ 11:00-13:00 (πλήν Κυριακῆς Πάσχα) μέ ἐξαίρεση τήν
Μ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΑΠΟ ΤΙΣ 13:00-17:00



Τρίτη 7 Απριλίου 2020

Μ.ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΕΚΛΕΙΣΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΘΥΡΩΝ



Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας, θα επιτρέπεται η τέλεση λειτουργιών κεκλεισμένων των θυρών σε όλους τους ναούς για το διάστημα από 12/4 έως 20/4.


Ως εκ τούτου ενημερώνουμε τους ευσεβείς ενορίτες μας πως σύμφωνα με τις οδηγίες της Πολιτείας στο Ναό μας θα τελεσθούν κανονικά όλες οι Ιερές Ακολουθίες της Μ. Εβδομάδας, αρχής γενομένης από την Θεία Λειτουργία της Κυριακής των Βαΐων, κεκλεισμένων των θυρών, ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΠΙΣΤΩΝ.

Δευτέρα 30 Μαρτίου 2020

ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ

Με Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας, που δημοσιεύτηκε σήμερα Κυριακή 29/3/20 θα παραταθούν τα περιοριστικά μέτρα που
αφορούν την απαγόρευση τέλεσης κάθε είδους λειτουργιών και ιεροπραξιών στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας μέχρι και τις 11/4/2020.





Κυριακή 22 Μαρτίου 2020

ΩΡΑΡΙΟ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ


Ο Ιερός μας Ναός μετά και από την αναστολή τέλεσης κάθε ιεροπραξίας που αποφασίστηκε από την Πολιτεία θα παραμένει ανοικτός:

Καθημερινά (Δευτέρα - Σάββατο) 
από 08:00-12:00 κ΄ από τις 18:00-19:00

τις Κυριακές από τις 07:00-12:00

μόνο για προσκύνημα και ατομική προσευχή.

Δεν τελείται καμία Ιερή Ακολουθία!!

Τρίτη 17 Μαρτίου 2020

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ


Μετά και τις αποφάσεις της Ελληνικής Πολιτείας και την δημοσίευση ήδη  στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης της Κοινής Υπουργικής Απόφασης των υπουργείων Παιδείας και Θρησκευμάτων και Υγείας, που προβλέπει την επιβολή του μέτρου της προσωρινής απαγόρευσης της τέλεσης κάθε είδους λειτουργιών και ιεροπραξιών στους θρησκευτικούς χώρους λατρείας, για το χρονικό διάστημα από 16 Μαρτίου 2020 έως 30 Μαρτίου 2020, αναμένουμε σχετική ενημέρωση και από την Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών για το πώς πρόκειται να κινηθούμε.

Μέχρι να υπάρξει επίσημη ενημέρωσή μας από την Ι.Α.Α. ενημερώνουμε τους ευσεβείς ενορίτες μας πως μέχρι τις 30/3/20, σύμφωνα με τις οδηγίες της Πολιτείας, δεν θα τελείται στο ναό μας καμία Ιερή Ακολουθία.

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2020

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Δ.Ι.ΣΥΝΟΔΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΩΝΟΪΟ

Οι αποφάσεις της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου έχουν ως εξής:
1. Οι Ιεροί Ναοί να παραμείνουν ανοικτοί για κατ’ ιδίαν προσευχή των πιστών.
2. Παρακαλεί τους πάντες και ιδιαιτέρως τους ηλικιωμένους ανθρώπους και όσους ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού να παραμένουν στις οικίες τους, προκειμένου να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός τους με άλλους συνανθρώπους τους. Ο καθένας πρέπει να αισθάνεται σαν να είναι φορέας του συγκεκριμένου ιού, τον οποίο οφείλει να μην μεταδώσει στον  διπλανό του, και ως εκ τούτου πρέπει να προφυλάξει τους συνανθρώπους του και τον εαυτό του.
Με αίσθημα ποιμαντικής ευθύνης λοιπόν υποδεικνύει την λιτή τέλεση της Θείας Λειτουργίας από την ερχόμενη Κυριακή (22.3.2020) μέχρι του Σαββάτου του Λαζάρου (11.4.2020), από 7:00 έως 8:00 π.μ., ως και κατά την εορτή του Ευαγγελισμού.
3. Αναβάλλονται προσωρινώς όλες οι καθημερινές Ιερές Ακολουθίες και όλα τα προγραμματισμένα Μυστήρια Βαπτίσεως και Γάμου, εν περιπτώσει δε ανάγκης η τέλεση των ανωτέρω Μυστηρίων θα πραγματοποιείται με την παρουσία αποκλειστικώς και μόνο των γονέων, του αναδόχου και του παρανύμφου.
4. Οι κηδείες θα πραγματοποιούνται εντός του Ιερού Ναού με την παρουσία μόνον του στενού οικογενειακού περιβάλλοντος του κεκοιμημένου. Καθ’ όμοιο τρόπο θα τελούνται και τα μνημόσυνα μόνον επί του τάφου των κεκοιμημένων.
5. Στις Ιερές Μονές θα τελούνται οι προβλεπόμενες Ιερές Ακολουθίες υπό των Μοναστικών Αδελφότητων άνευ της συμμετοχής προσκυνητών.
6. Υιοθετεί όλα τα μέτρα, που λαμβάνει άμεσα η Ελληνική Πολιτεία για την αντιμετώπιση διασποράς του ιού και το ίδιο θα πράξει σε ο,τιδήποτε άλλο υποδειχθεί σε σχέση προς την πορεία εξέλιξης του ιού κατά το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
7. Συνιστά ηρεμία, αυτοσυγκράτηση, εμπιστοσύνη στις Υγειονομικές Αρχές και στην Κυβέρνηση και προτρέπει στην αποφυγή δημιουργίας αισθήματος πανικού και ανασφάλειας. Τονίζει δε και πάλι ότι υποχρέωση όλων είναι η συμμόρφωση στους κανόνες υγιεινής και στις εντολές των αρμοδίων υπηρεσιών Δημοσίας Υγείας σύμφωνα και με τις προηγούμενες Εγκυκλίους της Ιεράς Συνόδου.
8. Εκτιμά την διακριτικότητα με την οποία η Πολιτεία εκφράζει τον σεβασμό της προς το θρησκευτικό αίσθημα των πιστών της Εκκλησίας μας. Δηλώνει επίσης ότι εάν η εξέλιξη στο επόμενο χρονικό διάστημα οδηγήσει τις αρμόδιες αρχές στην απόφαση για την λήψη επί πλέον εκτάκτων μέτρων, θα επανέλθει προκειμένου να εξετασθεί και πάλι το θέμα.
Οι αποφάσεις αυτές της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου είναι αποτέλεσμα της κενωτικής και αγαπητικής διαθέσεως της Εκκλησίας μας και της βουλήσεώς Της να αγκαλιάσει το σύνολο των ανθρώπων που κατοικούν στην Πατρίδα μας.
Προτρέπει τους χριστιανούς μας κάθε βράδυ από τις 10:00 μέχρι τις 10:15 να προσεύχονται μαζί μας στα σπίτια τους υπέρ της καταπαύσεως του πειρασμού και της νόσου και υπέρ της ενισχύσεως του θυσιαστικού έργου των ιατρών, του νοσηλευτικού προσωπικού και των επιστημόνων – ερευνητών, τους οποίους και ευγνωμόνως ευχαριστεί και ευλογεί.

Ήδη στα Μοναστήριά μας έχει σημάνει συναγερμός αδιάλειπτης προσευχής.
Ευχή όλων μας είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός να παράσχει ανάπαυση στους ήδη κεκοιμημένους αδελφούς μας από τον θανατηφόρο αυτό ιό και την εξ ύψους παρηγορία στους πενθούντες συγγενείς τους, δεόμεθα δε για την θεραπεία και ταχεία ανάρρωση των νοσούντων και πλήρη εξάλειψη της φοβεράς αυτής δοκιμασίας.




ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΙΕΡΑΣ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗΣ




Λόγω τῶν αὐστηρῶν μέτρων γιά τήν δημόσια ὑγεία πού λαμβάνονται στή χώρα μας σέ ὅλους τούς δημόσιους χώρους συναθροίσεωνμεταξύ τῶν ὁποίων εἶναι καί οἱ ἱεροί ναοίγιά τόν περιορισμό ἐξάπλωσης τοῦ κορωνοϊοῦ (Covid-19), μέ τήν ἀποφυγή τοῦ συνωστισμοῦ ἀνθρώπων ἀλλά καί τῆς στενῆς ἐπαφῆς μεταξύ τους, ἀναστέλλεται μέχρι νεωτέρας εἰδοποίησης τέλεση τοῦ Ἱεροῦ Μυστηρίου τῆς ἐξομολόγησης στό ναό μας.

λόγος πού παίρνουμε τήν ἀπόφαση αὐτή, μέ αἴσθημα ὑψηλῆς προσωπικῆς εὐθύνης, εἶναι γιατί στενή ἐπαφή ἱερέως καί ἐξομολογουμένου κατά τή διάρκεια τοῦ μυστηρίου εἶναι ἀναπόφευκτη, διαρκεῖ γιά ἀρκετά λεπτά τῆς ὥρας, ἐγκυμονώντας ἔτσι κινδύνους μετάδοσης τοῦ ἰοῦ.

Γιά ὁποιαδήποτε σοβαρή ἀνάγκη ἐξομολόγησης προκύψει θά μπορεῖτε νά συνεννοεῖστε προσωπικά μέ τόν π. Βασίλειο καί ἐκεῖνος θά σᾶς ἐνημερώνει σχετικῶς.

ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΙΕΡΕΩΝ ΚΑΙ ΕΥΕΡΓΕΤΩΝ

Πραγματοποιήθηκε σήμερα Κυριακή 15/3/20 στο Ναό μας το ετήσιο μνημόσυνο των αειμνήστων ιερέων που διετέλεσαν τα τελευταία χρόνια εφημέριοι στην ενορία μας, καθώς και όλων των ευεργετών του Ναού μας, το οποίο πραγματοποιείται την Β΄Κυριακή των Νηστειών.





Στον Όρθρο και στην Θεία Λειτουργία χοροστάτησε και προεξήρχε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Γλυφάδας, Ελληνικού, Βούλας, Βουλιαγμένης και Βάρης κ. Αντώνιος.









Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας, μετά το μνημόσυνο, αναγνώστηκε το εγκύκλιο μήνυμα της Ι.Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος περί της πανδημίας του κορωνοϊού και αναπέμφθηκε δέηση προς τον Οικτίρμονα Θεόν για την προστασία όλων μας από την ενσκήψασα επιδημία.  



Πέμπτη 12 Μαρτίου 2020

ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΟΜΙΛΙΩΝ

Κατόπιν εντολής της Διαρκούς Ι.Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, κατά την συνεδρία αυτής την 11/3/20, αναστέλλεται μέχρι τέλη Μαρτίου η λειτουργία των Συνάξεων μελέτης Αγίας Γραφής (Εσπερινών κηρυγμάτων) σε όλες τις ενορίες και Ι.Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδος, ως συμβολή στα μέτρα πρόληψης εξάπλωσης του COVID-19 (κορωνοϊού). 

Ως εκ τούτου δεν θα πραγματοποιηθούν στο Ναό μας οι εσπερινές ομιλίες που γίνονταν κάθε Τρίτη απόγευμα μέχρι και την Τρίτη 31/3/20.

Τετάρτη 11 Μαρτίου 2020

ΑΝΑΣΤΟΛΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΩΝ



Ενημερώνουμε όλους τους γονείς και τα παιδιά που μετέχουν στις Νεανικές Κατηχητικές Συντροφιές της ενορίας μας πως μετά από σχετική εντολή της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών και του Ιδρύματος Νεότητος & Οικογενείας της Ι.Α.Α. αναστέλλονται μέχρι τέλη Μαρτίου όλες οι Νεανικές Κατηχητικές συντροφιές όλων των βαθμίδων, όλων των ενοριών της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ως συμβολή στα μέτρα πρόληψης εξάπλωσης του COVID-19 (κορωνοϊού).

Κυριακή 8 Μαρτίου 2020

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

Σήμερα, πρώτη Κυριακή της Μ.Τεσσαρακοστής, Κυριακή της Ορθοδοξίας, γιορτάστηκε με λαμπρότητα στο Ναό μας η αναστήλωση των ιερών εικόνων.

Στον πανηγυρικό Όρθρο της ημέρας αλλά και στην Θεία Λειτουργία χοροστάτησε και προεξήρχε ο θεοφιλέστατος επίσκοπος Ανδρούσης κ. Κωνστάντιος.


Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας, ως είθισται, τελέστηκε η λιτανεία των ιερών εικόνων πέριξ του Ιερού Ναού με τη συμμετοχή όλου του ευσεβούς εκκλησιάσματος.





Σάββατο 29 Φεβρουαρίου 2020

ΑΝΑΓΝΩΣΜΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑΣ


Γέροντος Αιμιλιανού Σιμωνοπετρίτου

«Λόγος περί καθαρής προσευχής»

Όλες οι αρετές πηγάζουν από την καθαρά προσευχή. Δεν υπάρ­χει στον κόσμο κάτι ανώτερο από την προσευχή. Ακόμη και η ζωή του Χριστού προσευχή ήταν. Πολλοί αναρωτιούνται πώς να κάνουν αυτό ή εκείνο, πώς να γίνουν ταπεινοί, πώς να αποβάλουν τον θυμό, πώς να αποκτήσουν γνώσι. Όλα αυτά αποκτώνται με την προσευχή, από την προσευχή αναβλύζουν. Όπως το νερό έχει πολλά μέταλλα και ιδιότητες που μας δίνουν ζωή, έτσι ακριβώς και η προσευχή είναι το ύδωρ, πού βγαίνει από τα έγκατά μας και μας ζωοποιεί.

Αν θέλεις να αποκτήσεις την σύνεση και την πραότητα, την αγάπη και την εγκράτεια, να προσεύχεσαι. Το ίδιο κάνε και όταν θέλεις την βοήθεια και την παρηγοριά του Θεού, που απορρέουν από τα δάκρυα.

Όταν η προσευχή γίνεται όσο το δυνατόν πιο καθαρή, τότε έρχον­ται τα δάκρυα του Αγίου Πνεύματος. Τα δάκρυα αυτά κρύβουν, όχι απλώς την κατάνυξή μας και την μετάνοιά μας, αλλά και την χαρά μας, την ειρήνη μας, την παρουσία του Αγίου Πνεύματος. Όταν λοιπόν η προσευχή μας φθάσει σε αυτήν την κατάσταση των δακρύων, τότε καταλαβαίνομε ότι μας ήλθε η θεόθεν αντίληψις, ότι μας επισκέφθηκε ο Θεός. Η αντίληψη είναι η επίσκεψις του Θεού, είναι η έλευσή του και ο εναγκαλισμός του, η δωροδοσία του και η βοήθειά του. Από αυτήν την επίσκεψη προέρχεται η πραγματική παράκλησή μας, η πνευματική παρηγοριά και η εντρύφησή μας. Επαναπαύεται το πνεύμα μας και αναφωνούμε: «Νυν απολύεις τον δούλον σου, Δέσποτα»· Θεέ μου, θέλω να έρθω κοντά σου. Γιατί να παραμένω σε αυτήν την ζωή, αφού είσαι ένας τέτοιος Θεός;

Αν, Θεέ μου, μου δίνεις τέτοια θεϊκή απόλαυση στην ζωή αυτή, με τόσο μικρό κόπο πού καταβάλλω και τόσο αμαρ­τωλός πού είμαι –όποιος δέχεται τέτοια παράκληση, νοιώθει πως είναι ο πιο μεγάλος αμαρτωλός—, πόσο μεγαλύτερη θα μου δώσεις επάνω στον ουρανό! Είδατε ποιά είναι η παράκλησις του Θεού;

      Η προσευχή μας έχει ομορφιά, είναι δηλαδή πραγματική, όταν ο νους μας είναι μόνον στα λεγόμενα και στα νοούμενα. Δεν είναι δυνατόν να κάνω και κάτι άλλο την ώρα εκείνη —λόγου χάριν να σκέπτομαι κάτι που είχα ξεχάσει— και να πιστεύω ότι η προσευχή μου είναι αληθινή. Έρχεσαι, παραδείγματος χάριν, στην εκκλησία και, επειδή είσαι επίτροπος, πας στον τυπικάρη και του λες: «Την άλλη εβδομάδα, μην ξεχάσεις, έχουμε αγρυπνία». Είδες εκεί και τον διακονητή του ζυμωτηρίου και τον ρωτάς: «Θα κάνεις αύριο ψωμί;» Με τον τρόπο αυτό βάζεις όφι στο όραμα της καρδιάς σου, η οποία πάει να λατρεύσει τον Θεό. Πρέπει να μην υπάρχει τίποτε στον νου σου, μόνον να παρακολουθείς τα λεγόμενα και όσα νοούνται μέσα στο κάλλος της προσευχής ή της λατρείας.

   Λεγόμενα» είναι όσα λέγονται από τους ψάλτες και τους ιερείς. «Νοούμενα» είναι τα δικά μας πνευματικά νοήματα, που απορρέουν από την ευχή του Ιησού, κατά την διάρκεια της λατρείας. Τα νοούμενα όμως δεν πρέπει να αναιρούν τα λεγόμενα. Αν δεν μπορώ να παρακολουθώ τα λεγόμενα, δεν μπορώ να κάνω νοερά προσευχή, διότι τότε η διάνοιά μου δεν είναι εν μόνοις τοις λεγομένοις καί νοουμένοις. Το ίδιο και στο κελλάκι μας, έχουμε τα λεγόμενα δια της προσευχής μας, και έχουμε και τις αναβάσεις του νου μας και της καρδιάς μας, που καλλιεργούνται με τα πνευματικά μας αισθητήρια.



Η προσευχή μας λοιπόν είναι αληθινή, πρώτον, όταν ο νους και η καρδιά μας είναι μόνον στον Θεό, στα λεγόμενα και στα νοούμενα. Δεύτερον, η προσευχή μας είναι αληθινή, όταν η επιθυμία μας να φθάσουμε στον Θεό είναι ακόρεστη. Αυτό σημαίνει ότι δεν θέλουμε να σταματήσουμε πουθενά, σε κανέναν σταθμό, παρά μόνο την ώρα πού θα πηδήσουμε στην όχθη της άλλης ζωής, την ώρα του θανάτου. Μέχρι την ώρα εκείνη, ποτέ δεν λέμε: «Φθάνει μέχρις εδώ, εντάξει, κέρδησα πολλά». Όχι, θέλουμε να φθάσουμε οπωσδήποτε στον Θεό.

Εσύ λοιπόν να έχεις ακόρεστη την επιθυμία μέχρι την τελευταία στιγμή, την πρώτη στην ουσία της ζωής σου, που θα συναντήσεις τον Χριστό σου, τον οποίον αγάπησες και διάλεξες εδώ στην γη. Όλα όσα κάνεις σε αυτήν την ζωή, να τα νοιώθεις όπως όταν διαβάζεις να δώσεις εξετάσεις. Τότε βιάζεσαι να έρθει η ώρα των εξετάσεων, για να τελειώσεις· ή θα πετύχεις ή θα αποτύχεις. Ελπίζεις όμως πως θα επιτύχεις· ανάβεις μεγάλες λαμπάδες στην εκκλησία, παρακαλείς να προσεύχονται οι άλλοι, προσεύχεσαι και συ.

 Αλλά πρόσεξε κάτι. Αυτή σου την επιθυμία να μην την νοιώθεις σαν μια αρετή, σαν κάτι σπουδαίο, να ξέρεις το νόημά της. Να ξέρεις γιατί κάνεις προσευχή, γιατί παρακολουθείς και περιμένεις πότε ο Κύριος θα σε καλέσει από την ζωή αυτή στην άλλη, δηλαδή πότε θα σε ανακαλέσει. Να ξέρεις ότι η πορεία σου εδώ στην γη είναι ανίχνευση του Κυρίου δια της των όντων θεωρίας. Ο νους ανιχνεύει τον ίδιον δεσπότη δια της θεωρίας των όντων. Επομένως, όσο προσεύχεσαι και στρέφεις την διάνοιά σου και τον πόθο σου στον Θεό, τόσο ανιχνεύεις τον δεσπότη.

Όταν χάσουμε ένα αγαπητό μας ζώο τον χειμώνα, ψάχνουμε τα ίχνη του στο χιόνι, τα ακολουθούμε και το βρίσκουμε. Τον δεσπότη μας Χριστό τον ανιχνεύουμε δια της αισθήσεως και γνώσεως του τί είναι το κάθε τι από τα πνευματικά πού λέμε, και από τα πρακτικά που κάνουμε. Η θεωρία των δημιουργημάτων και των πνευματικών μας σχέσεων με τον Θεό, όλη μας η φιλοσοφία και η πράξη, είναι μία ανίχνευση του Θεού.

Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο να δούμε και την επί θύραις αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ως μία δηλαδή περίοδο ανίχνευσης των βημάτων και της παρουσίας του Θεού στη ζωή μας.
Αμήν! Γένοιτο!

(Ανάγνωσμα στην Ιερά Αγρυπνία που τελέσαμε προς τιμήν του Αγίου Νικολάου του Πλανά)

Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2020

ΠΕΡΙ ΦΙΛΟΠΤΩΧΕΙΑΣ



Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος

"Λόγος περί φιλοπτωχείας"

Άνδρες αδελφοί, πτωχοί όπως και εγώ, διότι είμαστε όλοι πτωχοί και έχουμε ανάγκη της θείας χάριτος, έστω και αν φαίνεται ότι ο ένας υπερέχει από τον άλλον, όταν μετρούμε τα πράγματα με τα δικά μας μικρά μέτρα, δεχθείτε τον λόγο μου περί φιλοπτωχίας όχι με αδιαφορία αλλά με καλή διάθεση, για να γίνετε πλούσιοι με την απόκτηση της βασιλείας. 
Σε όλους λοιπόν τους πτωχούς και σε εκείνους οι οποίοι για οποιανδήποτε αιτία κακοπαθούν οφείλουμε να δείξουμε ευσπλαχνία, συμφώνως προς την εντολή η οποία επιτάσσει να χαιρόμαστε μαζί με εκείνους οι οποίοι χαίρονται και να κλαίμε μαζί με εκείνους οι οποίοι κλαίνε. Και οφείλουμε να προσφέρουμε στους ανθρώπους, επειδή και εμείς είμαστε άνθρωποι, την εκδήλωση της αγάπης μας, όποτε και όταν την χρειάζονται. Διότι όλοι είναι το ίδιο άξιοι οίκτου και βλέπουν τα χέρια μας, όπως βλέπουμε εμείς τα χέρια του Θεού, και γι’ αυτούς οφείλουμε να παρακαλούμε. 
Τι κάνουμε δε εμείς οι μαθητές του πράου και φιλάνθρωπου Χριστού, ο οποίος έχει βαστάξει τις αδυναμίες μας, έχει ταπεινώσει τον εαυτό του μέχρι του σημείου να λάβει την φύση μας, έχει γίνει φτωχός για χάρη μας και έχει λάβει την σάρκα αυτή και το φθαρτό σώμα μας, και έχει υποφέρει και έχει δείξει αδυναμία προς χάρη μας, για να γίνουμε εμείς πλουσιότεροι με την θεότητα;  Τι κάνουμε λοιπόν εμείς οι οποίοι έχουμε λάβει τόσον μεγάλο υπόδειγμα ευσπλαχνίας και συμπαθείας; Τι θα σκεφτούμε γι’ αυτούς και τι θα πράξουμε;  Θα τους παραβλέψουμε;  Θα τους εγκαταλείψουμε σαν να ήταν νεκροί, μολυσμένοι, σαν να ήταν ερπετά ή τα πιο πονηρά από τα θηρία;  Καθόλου, αδελφοί μου.  Αυτά δεν ταιριάζουν σ’ εμάς που έχουμε τραφεί από τον Χριστό, τον καλόν ποιμένα, ο οποίος αναζητεί και γυρίζει πίσω το πρόβατο που έχει χαθεί και ενισχύει αυτό που είναι ασθενικό. Ούτε επίσης ταιριάζουν στην ανθρώπινη φύση, η οποία παραγγέλλει την συμπάθεια, αφού από τη δική της αδυναμία έχει διδαχθεί να είναι φιλάνθρωπος.

Αυτοί λοιπόν θα καταταλαιπωρούνται στο ύπαιθρο, ενώ εμείς θα κατοικούμε σε πολυτελή σπίτια;  Και οι μεν ασθενείς θα υποφέρουν από το κρύο, ντυμένοι με ξεσχισμένα κουρέλια, ή μάλλον και χωρίς αυτά ακόμη, εμείς δε θα καλλωπιζόμαστε με ρούχα μαλακά και με λινά και μεταξωτά ελαφρά υφάσματα; Και με αυτά μεν θα γίνουμε περισσότερο άσχημοι αντί να γίνουμε ωραιότεροι (διότι έτσι ονομάζω εγώ κάθε τι το περιττό και περίεργο). Όσον αφορά δε στο εσωτερικό μας εκεί θα συγκεντρωθεί φροντίδα άχρηστη και ανωφελής, τροφή για τον σκόρο και τον χρόνο, ο οποίος κατατρώγει τα πάντα.  Και αυτοί μεν δεν θα έχουν ούτε την απαραίτητη τροφή –σε πόση άραγε πολυτέλεια ζω εγώ και σε πόση ταλαιπωρία ζουν εκείνοι!– αλλά θα βρίσκονται ξαπλωμένοι μπροστά στις πόρτες μας, εξαντλημένοι και λιμοκτονούντες, χωρίς να τους παρέχει το σώμα τους ούτε τα μέσα για να ζητήσουν.
Γιατί συμβαίνουν αυτά, ω φίλοι και αδελφοί;  Γιατί δεν βοηθάμε την φύση μας ενόσω έχουμε ακόμη καιρό;  Γιατί δεν περιορίζουμε την ταπείνωση της σάρκας μας, ενώ είμαστε σάρκες;  Γιατί νιώθουμε ευτυχισμένοι από τις δυστυχίες των αδελφών μας;  Είθε να μη συμβεί σ’ εμένα ούτε να πλουτήσω ενώ αυτοί δεν έχουν τίποτα, ούτε να νιώθω ευδιάθετος, εάν δεν παράσχω βοήθεια στις πληγές τους. Ούτε να έχω αρκετή τροφή, ούτε προστασία, ούτε να αναπαύομαι κάτω από στέγη, εάν δεν δώσω ψωμί και ρούχα, όσα μπορώ, και δεν τους ξεκουράσω κάτω από την στέγη μου. Ας αναθέσουμε τα πάντα στον Χριστό, για να τον ακολουθήσουμε πραγματικά σηκώνοντας τον σταυρό του και για να ανυψωθούμε ελαφροί προς τον επάνω κόσμο, καλώς παρασκευασμένοι και χωρίς να μας σύρει τίποτε προς τα κάτω, και να κερδίσουμε αντί για όλα αυτά τον Χριστό, ανυψωθέντες χάρη στην ταπείνωση και πλουτήσαντες χάρη στην πτωχεία μας.  Ή να μοιραστούμε τα υπάρχοντά μας με τον Χριστό, για να αγιασθούν αυτά από την σωστή τους κατοχή και την μετάδοσή τους σε όσους δεν έχουν.
 Δεν θα συνέλθουμε λοιπόν έστω και αργά; Δεν θα κατανικήςουμε την σκληρότητά μας, για να μην πω την μικροπρέπειά μας; Δεν θα σκεφτούμε κατά τρόπο ανθρώπινο;  Δεν θα τοποθετήσουμε στη θέση των ξένων συμφορών τις ενδεχόμενες δικές μας;
 Ας μη καυχηθεί λέγει η Γραφή, ο σοφός για τη σοφία του, ούτε ο πλούσιος για τον πλούτο του, ούτε ο δυνατός για την δύναμή του, έστω και αν έχουν φθάσει ο μεν σοφός στο ύψιστο σημείο της σοφίας, ο δε πλούσιος έχει συγκεντρώσει την πιο μεγάλη περιουσία και ο δυνατός την πιο μεγάλη δύναμη. Εγώ δε θα προσθέσω και εκείνα τα οποία ακολουθούν.  Ας μη καυχηθεί ούτε αυτός ο οποίος θαυμάζεται από όλους για την δόξα του, ούτε ο υγιής για την υγεία του, ούτε ο ωραίος για την ωραιότητά του, ούτε ο νέος για την νεότητά του, ούτε για τίποτα άλλο από εκείνα τα οποία επαινούνται στον κόσμο αυτόν, με μία λέξη ας μην καυχηθεί κανείς για τίποτε το οποίο προκαλεί την υπερηφάνεια. Αλλά ας καυχηθεί εκείνος ο οποίος καυχάται μόνον για το ότι εννοεί και αναζητεί τον Θεόν, και υποφέρει μαζί με εκείνους οι οποίοι υποφέρουν και αναθέτει τις ελπίδες του για κάτι καλό στο μέλλον. Διότι τα μεν παρόντα είναι ρευστά και πρόσκαιρα, και φεύγουν και πηγαίνουν από τον ένα στον άλλον, όπως οι βόλοι στο παιχνίδι.
Ας ακολουθήσουμε λοιπόν πλέον τον Λόγον, ας ζητήσουμε την ανάπαυση την οποία μας παρέχει, και ας απορρίψουμε ό,τι έχουμε από εδώ. Ας αποκτήσουμε από τα γήινα μόνον όσα είναι καλά, ας κερδίσουμε τις ψυχές μας με τις ελεημοσύνες, ας δώσουμε από τα υπάρχοντά μας στους φτωχούς, για να γίνουμε πλούσιοι σε ουράνια αγαθά. Δώσε μερίδιο και στη ψυχή και όχι μόνο στη σάρκα. Δώσε μερίδιο και στον Θεό και όχι μόνον στον κόσμο. Αφαίρεσε κάτι από την κοιλιά και παραχώρησέ το στο πνεύμα. 

Εάν με πιστεύετε λοιπόν, δούλοι του Χριστού, και αδελφοί και συγκληρονόμοι, όσο είναι καιρός, ας επισκεφτούμε τον Χριστό, ας τον περιποιηθούμε, ας τον θρέψουμε, ας τον ντύσουμε, ας τον περιμαζέψουμε για να τον φιλοξενήσουμε, ας τον τιμήσουμε.  Όχι μόνο με την τράπεζα του φαγητού, σαν μερικούς, ούτε με τα μύρα όπως η Μαρία, ούτε με τον τάφο μόνον, όπως ο Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας, ούτε με το ενδιαφέρον για την ταφή, όπως ο Νικόδημος, ο εξ ημισείας φίλος του Χριστού, ούτε με χρυσόν και λίβανον και σμύρναν όπως οι μάγοι πριν από τους παραπάνω. Αλλά επειδή ο Κύριος των πάντων θέλει ευσπλαχνία και όχι εξωτερικές θυσίες και επειδή η ευσπλαχνία είναι καλύτερη από πολλές χιλιάδες παχιά αρνιά ας την προσφέρουμε σ’ αυτόν, δια μέσου εκείνων οι οποίοι έχουν ανάγκη και βρίσκονται σήμερα πεσμένοι κάτω, για να μας δεχθούν στις αιωνίους σκηνές, στον ίδιο τον Χριστό τον Κύριό μας, στον οποίο ανήκει η δόξα εις τους αιώνας, όταν αναχωρήσουμε από την ζωή αυτή.  Αμήν!