Κυριακή 16 Αυγούστου 2020

Ο ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ ΚΑΙ Ο ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΤΗΣ ΚΟΙΜΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΥΠΕΡΑΓΙΑΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και μέσα σε κατανυκτική ατμόσφαιρα αλλά και με τη δέουσα λαμπρότητα – παρά τα περιοριστικά μέτρα που επιβλήθηκαν λόγω του κορονοϊού-, στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως Καλλιθέας , την Παρασκευή 14/8/2020 και περί την 7 μμ, τελέστηκε ο μετά Αρτοκλασίας Πανηγυρικός  Εσπερινός της εορτής της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. 

Κατά τη διάρκεια του εσπερινού εψάλησαν τα Εγκώμια μπροστά στο ανθοστόλιστο Επιτάφιο, από τον πανοσιολογιώτατο Αρχιμ. Σισώη Σκάρκο, τον π. Αθανάσιο Ηλιόπουλο και σύσσωμο το πλήθος των ενοριτών. 

Στην ακολουθία ο προϊστάμενος  της ενορίας  απήθυνε προς το χριστεπώνυμο πλήρωμα τον προσήκοντα λόγον οικοδομής και παρακλήσεως, πρίν την έναρξη των Εγκωμίων και της σύντομης Περιφοράς του Επιταφίου εντός του Ναού. 

Στο κήρυγμά του αναφέρθηκε στο ιστορικό και λειτουργικό πλαίσιο της εορτής και της ακολουθίας των Εγκωμίων.  
Ενώ κάνοντας χρήση της μουσικής παιδείας του αναφέρθηκε στο ότι οι υμνογράφοι – μελοποιοί της εποχής εκείνης από τον πλούτο μελοποιίας τις ελληνικής – βυζαντινής μουσικής επέλεξαν έναν ηγεμονικό και επιβλητικό ήχο(πλάγιος του τετάρτου εκ του Γα) .
Παράλληλα δε, με την αφθονία των μελών που προκύπτουν από τη μίξη διατονικού – χρωματικού και εναρμονίου γένους και με διάφορες παραχορδές, μόχθησαν για να αποδοθεί εσωτερικευμένα το νόημα της εορτής εναργέστερα, το οτι δηλαδή η  ενσάρκωση του Θεού Λόγου νοείται και προσλαμβάνεται ως υπέρτατο μυστήριο και ανεπανάληπτο γεγονός, που δεν μπορεί να συγκριθεί ούτε με την δημιουργία του κόσμου.

Οι πύλες της ανθρώπινης ιστορίας άνοιξαν και μπήκε στον χώρο και τον χρόνο, ο αχώρητος Θεός και έγινε άνθρωπος, σμικρύνθηκε, κενώθηκε και ταπεινώθηκε. Πόση δόξα και ευγνωμοσύνη οφείλουμε στην Κυρία Θεοτόκο, την άμεσο συνεργό του Θεού, στη δική μας σωτηρία. Γιατί, δια της Θεοτόκου, νικήθηκε ο έσχατος εχθρός μας, ο θάνατος, το ψεύδος και η αναλήθεια. 

Η Παρθένος Μαρία είναι ο καρπός του δένδρου των οσίων και των δικαίων της Παλαιάς Διαθήκης, «η Πύλη η κατά ανατολάς, η κεκλεισμένη», σύμφωνα με τον προφήτη Ιεζεκιήλ, η παρηγοριά, το λιμάνι κι η καταφυγή κάθε πονεμένης ψυχής. Γι’ αυτό στη συνείδηση του λαού η εορτή αυτή αποτελεί το δεύτερο Πάσχα, το Πάσχα του καλοκαιριού.  Της «άλλης βιοτής της αιωνίου, την απαρχήν» που εορτάζουμε το Πάσχα, πρώτος καρπός είναι η δόξα της Υπεραγίας Θεοτόκου. 
Η Παναγία είναι το αιώνιο πρότυπο μας, γιατί αξιώθηκε δια της χάριτος του Θεού, να συναντήσει πρώτη τον Αναστημένο Χριστό, στην δόξα των ουρανών. 

Είναι ασύλληπτο στην ανθρώπινη λογική μας, το γεγονός ότι ο δημιουργός της ζωής, εισήλθε στο σώμα μιας κορασίδος και εκεί για εννέα μήνες, βίωσε την πρόσληψη της ανθρώπινης φύσεως, θελήσεως και ενεργείας. Και αυτό το μέγα γεγονός της παγκόσμιας ιστορίας, διακονήθηκε από την καθαρότητα, την αγιότητα, την ευλάβεια και την πιστότητα της Υπεραγίας Θεοτόκου (…). 

Παρασκευή 14 Αυγούστου 2020

ΕΟΡΤΗ ΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΑΣ

                                           

   Κοντάκιον
Ἦχος πλ. β' Αὐτόμελον 

«...Τὴν ἐν πρεσβείαις ἀκοίμητον Θεοτόκον,καὶ προστασίαις ἀμετάθετον ἐλπίδα,τάφος καὶ νέκρωσις οὐκ ἐκράτησεν·ὡς γὰρ ζωῆς Μητέρα, πρὸς τὴν ζωὴν μετέστησεν, ὁ μήτραν οἰκήσας ἀειπάρθενον...»

Για πρώτη φορά στην Ιστορία του κόσμου, γιορτάζεται ο θάνατος. Και αυτό συμβαίνει μέσα στο χριστιανισμό, γιατί, ακριβώς το θάνατο τον θεωρεί — όπως και είναι— μετάβαση στη ζωή, στην όντως ζωή, στην αληθινή ζωή.

Γι αυτό και ή εκκλησία μας, την ημέρα τής Κοίμησης τής Θεοτόκου πανηγυρίζει. Όποιος μπορεί να δει πιο πέρα από αυτό, τότε ανακαλύπτει πώς ο άνθρωπος δεν είναι δυνατό να υπάρχει μόνο για ένα «πέταγμα» από τη μήτρα στο στόμιο τού Άδη. Μόνο για ένα φαγοπότι , έναν οπορτουνισμό ή μια περιπέτεια.

Ή Μητέρα τής ζωής πήγε στη ζωή. «Κλίμαξ πρός ουρανόν ο τάφος γίνεται». Και μόνον αυτό το μήνυμα για το ανθρώπινο γένος αποτελεί το δυνατότερο μήνυμα τής Ιστορίας.

Κυριακή 9 Αυγούστου 2020

Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2020

 (ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ Η ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ)

Στον πανηγυρίζοντα Ι. Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Καλλιθέας έγιναν και φέτος οι λατρευτικές εκδηλώσεις για τη Δεσποτική εορτή της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, κατά την οποία οι μαθητές θαμπώθηκαν και τρόμαξαν από το εκπληκτικό θέαμα.

Παραμονή της Εορτής, το απόγευμα της Τετάρτης 5/8/2020, τελέστηκαν ο Μέγας Πανηγυρικός Εσπερινός, η Λιτή και η Αρτοκλασία, προεξάρχοντος του Θεοφιλέστατου επισκόπου Ρωγών κκ. Φιλόθεου,του Αρχιμ. Νικόλαου Κατσαφαροπούλου, του Αρχιμ. Σισώη Σκάρκου, προϊστάμενου του Ιερού Ναού, των πατέρων του Ναού, του πρωτ. π. Βασιλείου Χριστοδούλου, και π. Αθανασίου Ηλιόπουλου μαζί με πλειάδα εκλεκτών πατέρων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών. 

Ανήμερα της Εορτής, τελέστηκε Όρθρος και Πανηγυρική Θεία Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Επισκόπου Λαοδικείας, κκ. Θεοδώρητου. Τέλος, με την παρουσία πλήθους κόσμου και την λαμπρή χοροστασία του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ευρίπου κκ. Χρυσοστόμου πλαισιούμενου από ευάριθμη ομάδα Ιερέων της Ιεράς Αρχιεπισκοπής τελέστηκε την Πέμπτη 6 Αυγούστου 2020 ο Μεθέορτιος Εσπερινός κι η Ιερά Λιτάνευση της Εικόνας της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Ιησού Χριστού.

ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ

Το έργο του Χριστού, και συνακόλουθα της Εκκλησίας, δεν είναι η σωτηρία από τον κόσμο, αλλά η σωτηρία του κόσμου. Η Μεταμόρφωση δεν ήταν τέρμα, ούτε καὶ σύμβολο οιουδήποτε ενδοϊστορικού τέρματος, αλλά σημείον του μελλοντικού Τέρματος.

Προτύπωσε, δηλαδή, δύο πράγματα: αφενός, την Ανάσταση του Χριστού. Καθ΄ αυτὴ η διήγηση της Μεταμόρφωσης εμφανίζεται στα ευαγγέλια ως ένα είδος διευκρίνισης της αποκάλυψης που είχε κάνει λίγες μέρες πρωτύτερα ο Χριστός στους μαθητές περί του επικείμενου Πάθους και της Αναστάσεώς Του (Ματθ. 16:21- 23, Μάρκ. 8:31-33, Λουκ. 9:21-22).

 Επί πλέον, ο Λουκάς σημειώνει ότι αυτό για το οποίο συζητούσαν με τὸ Χριστό ο Μωυσής καὶ ο Ηλίας, ήταν ακριβώς το εγγίζον πάθος και η εκπλήρωση της αποστολής Του (Λουκ.9:30).

Ἡ υμνολογία[1] σπεύδει πολύ ωραία να τονίσει: «Πρὸ τοῦ σταυροῦ σου Κύριε, παραλαβὼντοὺς μαθητὰς εἰς ὄρος ὑψηλόν, μετεμορφώθης[...] δεῖξαι βουλόμενος της Ἀναστάσεως την λαμπρότητα»...«Προτυπῶν την ἀνάστασιν την σήν, Χριστὲ ὁ Θεός, τότε παραλαμβάνεις τοὺς τρεῖς σου μαθητάς».

Αφετέρου[2], η Μεταμόρφωση προτύπωσε αυτὸ που προτυπώνει ἡ ίδια ἡ Ανάσταση του Χριστού, ήτοι την τελική, καθολική Ανάσταση: «τήν τῶν βροτῶν ἐναλλαγὴν την μετὰ δόξης σου, Σωτήρ, ἐν τῇ δευτέρᾳ καὶ φρικτῇ της σῆς ἐλεύσεως δεικνύς, ἐπὶ του ὄρους Θαβὼρ μετεμορφώθης»...«Βουλόμενος [...] δεῖξαι τίς ποτέ ἐστιν ἡ δόξα ἐκείνη, μεθ’ ἧς μέλλει παραγενέσθαι, ἀναφέρει αὐτοὺς εἰς ὄρος ὑψηλόν».

Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ - Οδός καί Εικόνα τής Αιωνίου Ζωής για τον κόσμο.

 «Χαίρει οὐρανός, ἐκ γῆς ἀνατέλλοντα νῦν προαισθόμενος ἥλιον τὸν ἔνδοξον ἐν Θαβωρείῳ τῷ ὄρει σήμερον ἠλιακᾶς φαιδρότητας· γῆ δὲ χορεύει φαιδρῶς, οὐρανίῳ αἴγλῃ καὶ λαμπρότητι λαμπομένη καὶ φῶς χρηματίζουσα[1]».«

Όλη ή Παλαιά Διαθήκη είναι μία πολλαπλή, προοδευτική προετοιμασία για να  δει ή ανθρωπότητα  τό αόρατο. Το ίδιο τ΄ όνομα ‘’Ισραήλ’’ (πού σημαίνει: Ο άνθρωπος πού είδε ή θά δει τόν Θεό) φέρει εν εαυτώ το μυστήριο τής θεμελιώδους κλίσεως: νά δει ο άνθρωπος τόν αόρατο Θεό.

Όλα τά πρόσωπα καί τά γεγονότα μέ συμβολική σημασία ή οι προφη­τικές μορφές από τον Άβελ έως τόν Ηλία και τον Μωυσή, όλες οι προφητείες παιδαγωγούν ή οικονομούν την υποδοχή τού μυστηρίου τής ενσαρκώσεως τού Χριστού και τον ερχομό της βασιλείας τού Θεού μέσα στην ανθρωπότητα.

Οι προφήτες δεν προφήτευσαν μόνο με τη γλώσσα τους, αλλά επίσης με τα οράματά τους, τή συμπεριφορά τους, τις πράξεις τους οι όποιες ακολουθούσαν συμβουλές τού Πνεύματος. Έτσι, αυτοί είδαν τόν αόρατο Θεό. Οι προφήτες δεν είδαν τό ακάλυπτο πρόσωπο τού Θεού, είδαν κατ' οικονομία καί μυστηριακώς χάρις στην όποια ό άν­θρωπος θα δει τόν Θεό μια μέρα.

 Ό Ησαΐας λέει: "Μέ αυτά τά μάτια είδα τόν Βασιλέα, τόν Κύριο των Πάντων" (Ήσαΐας 6:5) εννοώντας ότι ό λαός θά δει τόν Θεό μέ τά μάτια του καί θα ακούσει τή φωνή Του.

Αυτό εξηγεί πώς αυτοί οι Προφήτες είδαν τόν Υιό τού Θεού νά ζει ώς άνθρωπος μεταξύ ανδρών καί γυναικών (πρβλ. Βαρούχ 3:38):  ό,τι πρόκειται νά έλθει, προφητεύεται· ό,τι δεν είναι ακόμη εδώ, καλείται νά γίνει παρόν· ό,τι  ήταν αδύνατον κηρύσσεται δυνατόν· ό,τι ήταν στον ουρανό, καλείται νά κατεβεί μέσα στη σκόνη τού θανάτου. 

 Ελέχθη ότι ό άνθρωπος πλάστηκε κατ' εικόνα Θεού, αλλά αυτό δεν είναι σαφές· επειδή ό Λόγος, κατ' εικόνα τού όποιου ο άνθρωπος πλάστηκε, ήταν ακόμη αόρατος· κι έτσι ή ομοιότητα χάθηκε εύκολα.

Αλλά όταν ό Λόγος τού Θεού ενσαρκώθηκε, επιβεβαίωσε  καί τά δύο· Αυτός έκανε τήν εικόνα γνωστή μ΄όλη της τή αλήθεια, γενόμενος ό ίδιος αυτό πού ήταν η εικόνα καί αποκαθιστώντας τήν ομοιότητα, μέ σταθερό τρόπο, κάνοντας τήν ανθρωπότητα πλήρως όπως ο αόρατος Πατήρ μέσω τού Λόγου, πλέον ορατή. «Δι΄ αύτού [τού Χριστού] έχομεν τήν προσαγωγην οί άμφότεροι έν ένί τινεύματι πρός τόν Πατέρα» (Έφ. 2:18).

Σάββατο 1 Αυγούστου 2020

ΙΕΡΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ


Λόγω τῆς περιόδου τοῦ

 Δεκαπενταυγούστου, γιά τήν

ἐρχόμενη ἑβδομάδα

Ἱερά Ἐξομολόγηση θά γίνει:

Δευτέρα 10/8 ἀπό τίς 16:30-18:30

Πέμπτη 13/8 ἀπό τίς 09:00 κ΄ ἑξῆς




ΔΥΟ ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ


Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου (Σάββατο 15/8/20), γιά τήν ἀποφυγή συνωστισμοῦ καί μετάδοσης τοῦ νέου κορωνοϊοῦ (covid-19), στό ναό μας θά τελεσθοῦν δύο Θείες Λειτουργίες.

1η Θεία Λειτουργία (μέ τόν Ὄρθρο)
06:15 – 08:45
2η Θεία Λειτουργία (χωρίς Ὄρθρο)
09:00 – 10:30



Πέμπτη 11 Ιουνίου 2020

ΔΕΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ




Ἐν ὄψει τῶν πανελληνίων ἐξετάσεων

γιά τήν εἰσαγωγή τῶν μαθητῶν

στήν τριτοβάθμια ἐκπαίδευση,

θά τελέσουμε μικρή σύντομη δέηση γιά

τόν φωτισμό τῶν παιδιῶν μας καί γιά

τήν ἐνίσχυση τῆς προσπάθειάς τους στό

τέλος τῶν δύο Θείων Λειτουργιῶν 

τῆς Κυριακῆς 14/6.



Πέμπτη 4 Ιουνίου 2020

Πέμπτη 28 Μαΐου 2020

ΑΠΟΔΟΣΗ ΕΟΡΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ

Την Τετάρτη 27 Μαΐου τελέσθηκε στον Ιερό Ναό μας η ακολουθία της εορτής της αποδόσεως του Αγίου Πάσχα με κεντρικό γεγονός  την τέλεση και πάλι της Αναστάσιμης Θείας Λειτουργίας.
Το βράδυ της Τρίτης τελέσθηκε Ιερά Αγρυπνία ενώ την Τετάρτη το πρωί ο Αναστάσιμος Όρθρος και η Θεία Λειτουργία επί του κουβουκλίου του ιερού επιταφίου.








  

Δευτέρα 18 Μαΐου 2020

ΔΥΟ ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ


Λόγω των περιοριστικών μέτρων για την αποφυγή συνωστισμού και για την πιο άμεση και καλύτερη συμμετοχή των ενοριτών στη Θεία λατρεία την  
Κυριακή 24 Μαΐου
και
Κυριακή 31 Μαΐου
θα έχουμε 2 Θείες Λειτουργίες
1η Θεία Λειτουργία (με τον Όρθρο)
06:15 – 08:45
2η Θεία Λειτουργία (χωρίς Όρθρο)
09:15 – 10:45

Για την αποφυγή παρεξηγήσεων όποιος προσέρχεται στον Ιερό Ναό για να μεταλάβει μετά τις 09:00 θα περιμένει να αρχίσει η δεύτερη Θεία Λειτουργία. 


Επίσης για την εορτή της αποδόσεως του Πάσχα στην ενορία μας θα τελεστούν 2 Θείες Λειτουργίες:

Τρίτη 26 Μαΐου
ΙΕΡΑ ΑΓΡΥΠΝΙΑ στις 21:30

και

Τετάρτη 27 Μαΐου
07:00 - 09:30


Τρίτη 12 Μαΐου 2020

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ




ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΙΕΡΟΥ  ΝΑΟΥ

Ὁ Ἱερός Ναός παραμένει ἀνοικτός καθημερινά καί Σαββατοκύριακο
07:30 – 12:00
18:00 – 20:00
ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΓΩΝΙΑΛΟΥΛΟΥΔΙ ΓΩΝΙΑμέ διαφοροποίηση μόνο τίς  ἀπογευματινές ὧρες τοῦ σ/κ λόγω τῶν Ἱερῶν Μυστηρίων

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ


Γιά τόν μῆνα Μάιο

 τελεῖται καθημερινά ἡ

ἀκολουθία τοῦ Ἑσπερινοῦ

στίς 6:00 μ.μ.

ΕΠΑΝΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Ι.ΝΑΩΝ ΑΠΟ 17/5-5/6


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Κατόπιν αποφάσεως της Δ. Ι. Συνόδου της Εκκλησίας της
Ελλάδος σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των Ι. Ναών από την Κυριακή 17/5 έως και την 5/6 ισχύουν τα κάτωθι μέτρα όσον αφορά την προσέλευση και παρουσία πιστών στον Ναό:

1.  Κατά την είσοδο στον Ι. Ναό εφαρμόζεται σύστημα
ελεγχόμενης αναμονής των πιστών για την αποφυγή συνωστισμού και είναι απαραίτητη η τήρηση της αποστάσεως του ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ όσων αναμένουν και με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεος (1,5) μέτρου μεταξύ τους κατά την παραμονή εντός του Ι. Ναού.

2.  Τυχόν περισσότεροι από όσους πιστούς επιτρέπεται να
εισέλθουν εντός των Ιερών Ναών, να παραμένουν στον προαύλιο χώρο αυτών προσευχόμενοι  και τηρώντας την απόσταση του 1,5  μέτρου μεταξύ τους, αφού θα έχουν ανοιχθεί τα εξωτερικά μεγάφωνα κατά τις ώρες και στο  επίπεδο  εκπομπής ήχου  που  επιτρέπονται από  την κείμενη νομοθεσία.

3.  Η αναλογία χώρου και παρουσίας πιστών σύμφωνα με
την κείμενη νομοθεσία είναι του ενός   προσώπου   ανά  δέκα   (10)   τ.μ.   επιφανείας   και  με ελάχιστη απόσταση ενός και ημίσεως (1,5) μέτρου. Για τον λόγο αυτό θα υπάρχει στον ναό μας ειδική σήμανση στα καθίσματα των οποίων δεν θα επιτρέπεται η χρήση.

4.  Ό,τι θα ισχύσει σχετικά με την προσέλευση και
παραμονή των πιστών κατά τις Θείες Λειτουργίες θα ισχύσει και για την τέλεση των λοιπών Ιερών Μυστηρίων (γάμων, βαπτίσεων κ.λ.π.)