Κυριακή 6 Ιουνίου 2021

Το ‘’κρυφό σχολειό’’ και το φτωχό σχολείο

    O 18ος αιώνας, και πιο πολύ το τελευταίο μισό του, μπορεί να αποκαλεστεί και ο χρυσός αιώνας της Ελληνικής Διαφώτισης.        Πίσω από την άνοδο των ελληνικών γραμμάτων και τεχνών, βρίσκεται η οικονομική άνθηση των Ελλήνων της εποχής, οι οποίοι πλουτίζουν, μαθαίνουν και φροντίζουν με ποικίλους τρόπους να μεταδοθούν οι ιδέες του Ευρωπαϊκού Διαφωτισμού και στη γενέτειρα περιοχή τους.
      Τα Ιωάννινα, η Άρτα, η Δημητσάνα, η Ανδρίτσαινα, η Σμύρνη, το Αϊβαλί, η Χίος, η Πόλη, τα Αμπελάκια, οι Μηλιές, η Τραπεζούντα, η Αργυρούπολη, η Σάμος, η Μοσχόπολη, η Πρίγκηπος, η Κοζάνη, το Ιάσιο, το Βελιγράδι, το Βουκουρέστι και πολλές άλλες περιοχές φιλοξενούν ελληνικά σχολεία στα οποία φοιτούν όχι μόνο Έλληνες αλλά και σπουδαστές άλλων εθνικοτήτων της Αυτοκρατορίας, όπως Σέρβοι, Βούλγαροι, Αρμένιοι, Βλάχοι. 

ΚΩΣΤΑΣ ΑΞΕΛΟΣ: ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΕΤΕΩΡΟ(α' Μέρος)


(...)Το πολιτικό παραμένει πάντοτε μετέωρο. Δεν εξαντλείται ούτε στο παρελθόν, ούτε στο παρόν του, ούτε στην αναμονή του μέλλοντος. Δεν αποτελεί έναν ξεχωριστό κόσμο και συχνά μπορεί να είναι «άκοσμο». Το πολιτικό, παρότι υποτίθεται ότι είναι τρομερά πραγματικό, παραμένει ωστόσο φαντασματικό.

Ποιος έχει την εξουσία; Το πολιτικό δεν αφήνεται να περιοριστεί σ’ αυτόν που κατέχει την εξουσία και στα αντιπολιτευόμενα κινήματα, τα οποία με ειρηνικό ή βίαιο τρόπο θέλουν να το κατακτήσουν. Παραμένει διαρκώς αντικείμενο διεκδίκησης, αλλά δεν μπορεί να ασκήσει τη δύναμή του αν οι πολίτες δεν επιδεικνύουν μια κάποια απάθεια και κάποια επιθυμία δουλείας.

Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021

Intelligenza Artificiale: una nuova proposta di regolamento UE(ΕΕ) -Riccardo Nanni , 28-5-2021

 Στις 21 Απριλίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε πρόταση Κανονισμού για την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και το αντίστοιχο σχέδιο συντονισμού μεταξύ των κρατών μελών. Αυτή είναι η πρώτη πρόταση δημιουργίας εξειδικευμένου Κανονισμού που υποβάλλεται σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την Τεχνητή Νοημοσύνη και που αποκτά μία συνολική μορφή. 
Η αρμόδια Επίτροπος, Margrethe Vestager, ατύπως, τόνισε ότι η «εμπιστοσύνη» είναι το κεντρικό θέμα της πρότασης και του νέου ρυθμιστικού σχεδίου.

Τεχνητή νοημοσύνη: Για ποιο πράγμα μιλάμε;

Τρίτη 1 Ιουνίου 2021

Τι άλλο μας έμαθαν τα 12 λεπτά του Μιθριδάτη: Σάτιρα, «a postmodern bricolage of genres and forms».

Ο Μιθριδάτης είχε πάντα καυστικό λόγο, ήταν πνεύμα αμφισβήτησης και δεν μασούσε τα λόγια του. Μέσα σε 12 λεπτά που διαρκεί το κομμάτι το οποίο ο ίδιος το παρουσιάζει ως «μικρού μήκους μουσική ταινία», ξεδιπλώνει μια εύστοχη, στοχευμένη και ανελέητη κριτική.
Η σάτιρα ήταν ένα είδος λόγου που ταίριαζε στην ιδιοσυγκρασία του, γι’ αυτό και αβίαστα προέκυπτε στα λεγόμενα και τα γραφόμενά του. 

Διαχειρίστριες του θανάτου: Ελίζα

Η Ελίζα έτριβε με οινόπνευμα τα μουδιασμένα πέλματα του Μάκη, όταν εκείνος άφηνε την τελευταία του πνοή. Ο παιδικός της φίλος ήταν κατάκοιτος εδώ και δυο χρόνια περίπου, μετά από ένα γλίστρημα σε αγώνες σκι. 

Ο λαιμός του είχε σπάσει, το κορμί του είχε παραλύσει σχεδόν εντελώς, και ήταν θαύμα πως συνέχισε να ζει μετά απ' αυτή την αεροπλανική τούμπα. Μόνο το δεξί του χέρι μπορούσε να κινεί, κι αυτό αδέξια.

Η Ελίζα είχε σταθεί στο πλάϊ του, όλο αυτό το διάστημα, σαν αδελφή και σα μητέρα, μια και ο Μάκης δεν είχε γονείς ούτε άλλους συγγενείς και η λύση του ασύλου δε θα ταίριαζε καθόλου σε ένα νέο άνθρωπο, εξαιρετικά δραστήριο μέχρι την τραγική μέρα του δυστυχήματος.

Τρίτη 25 Μαΐου 2021

Jane Austen, ''Περηφάνια και Προκατάληψη''

 Η Jane Austen είναι σήμερα μία από τις πιο πολυδιαβασμένες μυθιστοριογράφους της αγγλικής λογοτεχνίας, με τα έργα της να έχουν τεράστια επίδραση σε όλο τον κόσμο, ενώ πρόσφατα το πρόσωπό της επιλέχθηκε για το βρετανικό χαρτονόμισμα των 10 λιρών, μαζί με τη φράση: «Δηλώνω, λοιπόν, ότι δεν υπάρχει άλλη απόλαυση σαν το διάβασμα».

Τα βιβλία της, που πλέον φέρουν περήφανα στο εξώφυλλο το όνομά της με μεγάλα γράμματα, αποτελούν ένα σπάνιο φαινόμενο και έναν φάρο για τους αναγνώστες του 21ου αιώνα. 

Ανάμεσα στα άλλα μυθιστορήματα που έγραψε η σπουδαία Jane Austen, το Περηφάνια και Προκατάληψη ξεχωρίζει. Είναι το δεύτερο βιβλίο της που εκδόθηκε και δημοσιεύεται στις 28 Ιανουαρίου του 1813. 

Τρίτη 18 Μαΐου 2021

Το Παλιό και το Νέο: Οι κατά καιρούς προτάσεις του Νέου Κινηματογράφου.


 
«Είμαστε ένα στύλβον χάος»

Paul Cézanne‎( 1839 –1906).

Ή προσπάθεια πού γίνεται με το κείμενο αυτό αντιτίθεται σ’ αυτό που αποκαλούν καθιερωμένο κινημα­τογράφο και μέσα σ’ αυτόν εμπεριέχεται κι ό,τι ονόμασαν σύγχρονο, καθώς κι ένα μεγάλο μέρος εκείνου πού θεώρησε την αυθαιρεσία σαν την ύψιστη βαθμίδα πού θα μπορούσε να φτάσει, όσον αφορά τον εκφραστικό τομέα.

Εννοώ αυτόν πού κάποτε υπήρξε ‘’αντεργκράουντ’’.

Τ’ αποτελέσματα του κινήματος, παρ’ ολ’ αυτά χρήσιμα και με θετικό συντελεστή, απαιτούν διευθέτηση για το πέρασμα στη νέα οπτική τάξη πού θ’ αντιμετωπίσει σαν πρόβλημα την υπέρβαση του κινηματογράφου.

Στον αιώνα μας η σύγχρονη πολιτιστική πορεία χα­ρακτηρίζεται στον τομέα της τέχνης απ’ το είδος εκείνο της έκφρασης πού επιτρέπει το μέγιστο της βαρβαρό­τητας με το ελάχιστο των υλικών μέσων, την τέχνη τού κινηματογράφου.

Συντηρείται ακόμα σαν κατάσταση ένα είδος εκλε­πτυσμένων ‘’νεοβανδάλων, καλά οργανωμένων, πού κάτω από ποικίλα προσχήματα ταλαιπωρούν τη Σκέψη.

Πολλά χρόνια τώρα η κινηματογραφική τέχνη δη­λητηριάζει την πνευματική ζωή και χαμηλώνει τη στά­θμη της.

Πέμπτη 13 Μαΐου 2021

Η ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ(1821)


 ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

του Βάλτερ Πούχνερ στη Ράνια Παπαδοιτούλου, περ_ΣΧΕΔΙΑ_τ.88-2021, σελ..30-34.

«Το θέατρο είναι

το πιο αποτελεσματικό μέσο

για να περάσεις ένα μήνυμα,

γιατί γίνεται από ζωντανούς

ανθρώπους και ο ζωντανός

άνθρωπος είναι πάντα

πιο πειστικός

από το δοκίμιο».

Από τις παραστάσεις αντίστασης στην Κωνσταντινούπολη ώς εκείνες στη Μολδοβλαχία, ένας κορυφαίος ελληνιστής και θεατρολόγος, ο Βάλτερ Πούχνερ, αναζητεί το νήμα που συνδέει το θέατρο με την εθνική παλιγγενεσία, ενώ περιδιαβιάνει δυο αιώνες θεατρικών απεικονίσεων του καταστατικού γεγονότος του ελληνικού κράτους.

Γεννημένος το 1947 στη Βιέννη, ο Βάλτερ Πούχνερ αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ερευνητές του νεοελληνικού θεάτρου. Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 80 βιβλία, πάνω από 300 μελέτες και γύρω στις 1.000 βιβλιοκρισίες και βιβλιοπαρουσιάσεις.

Χώρος των ερευνητικών του ενδιαφερόντων είναι η ιστορία και θεωρία του ελληνικού, μεσογειακού και βαλκανικού θεάτρου, η συγκριτική λαογραφία, οι βυζαντινές και νεοελληνικές σπουδές, φιλολογικά και ιστορικά θέματα, η έκδοση κειμένων, καθώς και η θεωρία του θεάτρου και του δράματος. Το Νοέμβριο του 2018, του απονεμήθηκε ο τίτλος του επίτιμου καθηγητή από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Το βιβλίο του καθ. Βάλτερ Πούχνερ «Το 1821 και το θέατρο. Από τημυθοποίηση στην απομυθοποίηση» δίνει μια συνολική εικόνα της τύχης του ηρωικού έπους και των πρωταγωνιστών του στο ευρωπαϊκό και ελληνικό θέατρο, έως τις αρχές του 21ου αιώνα.

Τρίτη 11 Μαΐου 2021

Η τυραννία της ευτυχίας

Παπαδοδημητράκη Μαρία, περ.ΣΧΕΔΙΑ, τ.88/2021, σελ.36-39).

Το αδυσώπητο κυνήγι ενός στρεβλού «ευ ζην» μάς στερεί τη δυνατότητα να χαρούμε τις απλές καθημερινές στιγμές, αλλά και να ωφεληθούμε από τον πλούτο των αρνητικών συναισθημάτων. 

Οι κάτοικοι του Παναμά, χώρας της κεντρικής Αμερικής, θεωρούνται ως οι ευτυχέστεροι του κόσμου, καταδεικνύοντας πως η σχέση χρημάτων και ευδαιμονίας είναι πολύ πιο πολύπλοκη απ'ό,τι πιστεύουμε.

«Η ατέρμονη επιδίωξη της ευτυχίας μπορεί πραγματικά να μας στερήσει τη χαρά που παίρνουμε από τα καλά πράγματα που μας συμβαίνουν» «Είμαστε ένοχοι αν δεν είμαστε καλά.

Η έλλειψη χαράς είναι μια αποτυχία για την οποία πρέπει να λογοδοτήσουμε σε όλους και στη συνείδησή μας». «Όταν λέμε στον εαυτό μας "σκέψου θετικά", πετυχαίνουμε το αντίθετο.

Οι αρνητικές σκέψεις επιστρέφουν πιο έντονα

από πριν». «Η δυστυχία είναι μια αυθεντική ανθρώπινη εμπειρία.

Η πίεση να νιώθουμε ευτυχισμένοι μας βάζει σε σύγκρουση με τον εαυτό μας».

Παρασκευή 7 Μαΐου 2021

ΑΝΑΣΤΑΣΙΜΕΣ ΕΥΧΕΣ ΤΗΣ ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΑΣ-ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΘΟΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ

 

Ἀναστάς ὁ Ἰησοῦς ἀπό τοῦ τάφου καθώς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τήν αἰώνιον ζωήν καί μέγα ἔλεος.

«Χριστός Ανέστη !»

Το ψάλαμε δεκάδες φορές και φέτος στην ενορία μας στην πιο λαμπρή νύχτα του έτους. Το ψάλλομε σε κάθε Ακολουθία στην Διακαινήσιμο εβδομάδα του Πάσχα. Γίνεται χαιρετισμός πού αντικαθιστά όλους τούς καθημερινούς χαιρετισμούς μας επί σαράντα ήμερες, δηλαδή όσο διαρκεί ο εορτασμός του Πάσχα. Κι απαντούμε «Αληθώς Ανέστη !»· δηλαδή : Πράγματι αναστήθηκε ο Κύριος!

Χριστὸς κατελθὼν πρὸς πύλην ᾍδου μόνος
Λαβὼν ἀνῆλθε πολλὰ τῆς νίκης σκῦλα.

Είναι αλήθεια, είναι γεγονός πολύ θαυμαστό, μοναδικό στην παγκόσμια ιστορία, αλλά πέρα ως πέρα αληθινό! Όντως συνέβη και άλλαξε την ιστορία τού κόσμου. Δεν χορταίνουμε να το ψάλλουμε και να το επαναλαμβάνουμε.

Το Πάσχα του Καμπούρη

   Αυτό είναι το δεύτερο συνεχόμενο Πάσχα όπου η πανδημία ρυθμίζει και πάλι την καθημερινότητά μας. 

Το δεύτερο Πάσχα που το πασχαλινό ''αίσθημα'', ανθρωποκεντρικό / υπερβατικό, κοσμικό /κατανυκτικό θα το βιώσουμε εν στεν κύκλ

Και πάλι θα είναι μια διαφορετική διάβαση από τη δουλεία στην ελευθερία (εβραϊκό), από τον θάνατο στη ζωή (χριστιανικό).

Γι’ αυτό το αλλόκοτο «Ω γλυκύ μου έαρ...» δύο πεζογράφοι (Αλέξης Πανσέληνος και Κωνστάντια Σωτηρίου), ένας εξ αδιαιρέτου πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας (Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης) κι ένας καθηγητής Αρχιτεκτονικής και αρχιτέκτονας(Δημήτρης Φιλιππίδη) γράφουν αποκλειστικά μια πασχαλινή ιστορία.

            Το Πάσχα του Καμπούρη

     ΟΛΟΛΑΜΠΡΟ φεγγάρι έχει σηκωθεί πίσω από τα βουνά της Νάξου, απέναντι. Το μικρό προαύλιο του Αϊ-Γιάννη είναι πλυμένο από νωρίς.   

Σάββατο 24 Απριλίου 2021

Πέρασµα, ∆ιάβαση, Ανάσταση!

Με απόφαση της Α᾿ Οικουμενικής Συνόδου, το 320 μ.Χ. το Πάσχα ορίστηκε να εορτάζεται σ᾿ όλη τη χριστιανοσύνη την πρώτη Κυριακή µετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας και µετά το εβραϊκό Πάσχα, προκειμένου να τηρείται η σειρά των γεγονότων. 
 Όμως, από την εισαγωγή του Γρηγοριανού Ημερολογίου,  Ανατολικοί και Δυτικοί γιορτάζουν το Πάσχα σε διαφορετικές ημερομηνίες, οἱ µεν βάσει του παλαιού ημερολογίου, οι δε βάσει του νέου.  Αν και το Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει υιοθετήσει το νέο ημερολόγιο από τις αρχές του 20ού αιώνα, για το Πάσχα ακολουθεί το παλαιό. Οι προσπάθειες για κοινό εορτασμό μεταξύ όλων των δογμάτων και ομολογιών του χριστιανισμού δεν έχουν ευοδωθεί έως σήμερα. 

Η Κυριακή των Βαΐων

Ὁ πλεῖστος ὄχλος Κύριε, ἐστρώννυον ἐν τῇ ὁδῷ τὰ ἱμάτια αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἔκοπτον κλάδους, ἀπὸ τῶν δένδρων καὶ ἐβάσταζον, οἱ προάγοντες δὲ καὶ οἱ ἀκολουθοῦντες, ἔκραζον λέγοντες· Ὡσαννὰ τῷ Υἱῷ Δαυΐδ, εὐλογημένος εἶ ὁ ἐλθών, καὶ πάλιν ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου''.

(Στιχηρὰ Ἰδιόμελα Ἦχος δ')

Η Κυριακή των Βαΐων ή ''Κυριακή της Ελιάς'' είναι  η τελευταία Κυριακή της M.Tεσσαρακοστής και  ταυτόχρονα η πρώτη μέρα της Μεγάλης΅ Εβδομάδας ή Εβδομάδας των Παθών, με την οποία αρχίζει ουσιαστικά η λεγόμενη Μ. Εβδομάδα. Σήμερα τελειώνει  η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και αυτή που αρχίζει είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας – άρα η εορτή της Κυριακής των Βαΐων βρίσκεται ανάμεσα σε δύο νηστείες.

 "Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Κυριακῇ τῶν Βαΐων, τὴν λαμπρὰν καὶ ἔνδοξον 

πανήγυριν τῆς εἰς Ἱερουσαλὴμ εἰσόδου τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑορτάζομεν" .

Αυτό ο χαρμόσυνος χαρακτήρας της ημέρας οδήγησε στην καθιέρωση να τρώμε ψάρι, πριν εισέλθουμε στην αυστηρότατη νηστεία της Μ. Εβδομάδας. Αν και Σαρακοστή, η Εκκλησία μας την Κυριακή των Βαΐων επιτρέπει το ψάρι. Ψάρι , ας θυμηθούμε, είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, κι η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ.    Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέγει:

"Βάγια βάγια των βαγιών

τρώμε ψάρι και κολιό

και την άλλη Κυριακή

τρώμε κόκκινο αυγό" .

Πέμπτη 22 Απριλίου 2021

«Δέματα Αγάπης» από την Ενορία του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως Σωτήρος(28 Απριλίου 2021 )

Όπως συμβαίνει κάθε Πάσχα και όχι μόνο, οι ενορίες, μέσω των φιλοπτώχων ταμείων τους, ετοιμάζουν και θα προσφέρουν δέματα αγάπης σε όσους εμπερίστατους αδελφούς μας έχουν ανάγκη, προκειμένου να μη λείψουν τα απαραίτητα για τις άγιες ημέρες που έρχονται. 

Πρόκειται για έναν τιτάνιο αγώνα, που διεξάγεται υπό δυσμενέστατες συνθήκες και χωρίς τους πόρους άλλων εποχών. 

Έτσι, λοιπόν, στις 28 Απριλίου 2021 το πρωί στην Ενορία του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως Σωτήρος Καλλιθέας διανεμήθηκαν 150 δέματα αγάπης για τις Άγιες μέρες του Πάσχα από τον Προϊστάμενο του Ναού καί Προέδρο του ΕΦΤ Πανόσ. Αρχιμ. π.Σισώη Σκάρκο και τα λοιπά εθελοντικά Μέλη του Ενοριακού Φιλοπτώχου Ταμείου προς τις άπορες οικογένειες της ενορίας αλλά και τα μέλη άλλων οικογενειών. 

Το χριστιανικό Πάσχα-Σάββατο του Λαζάρου

Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή των Ορθοδόξων Χριστιανών. Η λέξη «Πάσχα» προέρχεται από το Εβραϊκό «Πεσάχ» που σημαίνει «πέρασμα», εννοώντας το πέρασμα των Εβραίων από την Ερυθρά Θάλασσα - την απελευθέρωσή τους από τους Αιγύπτιους- στην ελευθερία προς τη γη της επαγγελίας. Για τους Χριστιανούς Ορθόδοξους το Πάσχα ή αλλιώς Λαμπρή σημαίνει την Ανάσταση του Χριστού και το πέρασμα από το Θάνατο στη Ζωή. Το Πάσχα είναι μία κινητή γιορτή. Ο εορτασμός της γίνεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.

Η Σαρακοστή ξεκινάει από την Καθαρά Δευτέρα και η τελευταία μέρα είναι το Σάββατο του Λαζάρου. Οι νοικοκυρές φτιάχνουν τα «λαζαράκια», μικρά ψωμάκια σε σχήμα ανθρώπινου σώματος και τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα του Λαζάρου.

Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

Η αμερικανική ‘’ετεροθαλής αδελφή’’ του Τολστόι: Ορθόδοξη γυναικεία λογοτεχνία στην Αμερική.

By Katherine Kelaidis(The Wheel 19/ I, Fall 2019, σσ.71-4, www.wheeljournal.com)

Τίποτα δεν καταδικάζει τη λογοτεχνία σε παρακμή όπως η ανειλικρίνεια.

Επομένως, δεν προκαλεί έκπληξη το ότι είναι πάνω από όλα η ικανότητα να μιλά ειλικρινά κανείς και να διακρίνει μεταξύ της ποιοτικής γραφής και της συντριπτικής πλειονότητας αυτού που παράγεται από τις σύγχρονες Ορθόδοξες Χριστιανές γυναίκες στην Αμερική.

Σάββατο 17 Απριλίου 2021

András Forgách “Δεν υπάρχουν ανοιχτοί φάκελοι”.

  καιρὸς τοῦ σιγᾶν καὶ καιρὸς τοῦ λαλεῖν. 

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΗΣ 3, 7

«Η τραγωδία σκάει πάνω στο κεφάλι σου σαν βράχος. Δεν είναι ότι ανακαλύπτεις κάτι που δε γνώριζες, είναι ότι αλλάζει για πάντα η οπτική σου για τα πράγματα. Αλλάζει η υφή του φωτός και του σκοταδιού, κάθε εικόνα της μνήμης γίνεται αδιανόητα ευκρινής. Η μητέρα μου πέθανε στα 63 της, κι εγώ τώρα στα 63 μου έχω το προνόμιο να είμαι ο γιος που δίνει ζωή στην αγαπημένη του μητέρα. Δεν ήταν ζήτημα επιλογής το γράψιμο αυτού του βιβλίου. Συνέβη, όπως συμβαίνουν οι νόμοι της βαρύτητας. Και κατά κάποιο τρόπο είμαι ευγνώμων, όχι για το ότι συνέβη, αλλά για το ότι ξέρω ότι συνέβη».                                                      

 (András Forgách)

Τετάρτη 14 Απριλίου 2021

Haley, J. D. : How to Have an Awful Marriage (Πώς να ''φτιάξετε'' έναν φρικτό γάμο)!

Παντού βρίσκουμε άρθρα, βιβλία και επαγγελματίες θεραπευτές που δίνουν αμέτρητες συμβουλές πώς να βελτιωθεί και να διασωθεί ένας γάμος. 

Αυτό που λείπει όμως πραγματικά είναι ένας πρακτικός οδηγός για έναν δυστυχισμένο γάμο. Είναι δεδομένο ότι κάποιοι άνθρωποι απολαμβάνουν τον γάμο τους, όμως τι συμβαίνει με εκείνο τον συντριπτικό αριθμό παντρεμένων που επιθυμούν διακαώς έναν δυστυχισμένο γάμο, αφού μάλλον αυτό θέλουν. Διαφορετικά δεν θα μάλωναν τόσο πολύ ούτε θα πρόσφεραν τόσο λίγη χαρά ο ένας στον άλλον. Έχοντας αποφασίσει να είναι δυστυχείς, αυτοί οι άνθρωποι, αληθινά δεν έχουν πού να απευθυνθούν για συμβουλές ! 

Συχνά παίρνουν διαζύγιο και μετά παντρεύονται ξανά και ξανά. Κάθε γάμος δεν είναι παρά μια απεγνωσμένη αναζήτηση να βρεθεί κάποιος σύντροφος χειρότερος από τον προηγούμενο, ενώ αν είχαν παραμείνει με τον πρώτο τους σύζυγο και με λίγη σωστή καθοδήγηση θα μπορούσαν να έχουν αποκτήσει όση δυστυχία χρειάζονται εξαρχής. (...). Σε αυτό το κείμενο μπορούμε να προσπεράσουμε την ιστορία του γάμου και να πάμε κατευθείαν στις οδηγίες για έναν δυστυχισμένο γάμο.

Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

“ I’m Fine (Thanks For Asking)’’

byTim Grierson, Senior US Critic1[SXSW2 Review]

Μια νεαρή ανύπαντρη μητέρα προσπαθεί να ανταποκριθεί στα καθήκον΄τα της κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Η ταινία, "Είμαι μια χαρά (Ευχαριστώ που με ρωτάτε)", δεν έχει θλιβερή ατμόσφαιρα για το δίλημμα του πρωταγωνιστή της - ούτε όμως είναι εκπληκτικά αισιόδοξη.

Σκηνοθέτες: Kelley Kali, Angelique Molina. USΑ. 2021. 92 λεπτά.

Σύμφωνα με τον απότομο, σχεδόν προκλητικό τίτλο της, «I’m Fine (Thanks For Asking)» αφηγείται μια δυνητικά τραγική ιστορία σε απλό στυλ που δεν αφήνει περιθώρια για «σαχλαμάρες». Η ταινία3 θα είναι μέρος του Διαγωνισμού Νέου Αμερικανικού Κινηματογράφου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σιάτλ του 2021!

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

THEOLOGY AND PSEUDO-THEOLOGY IN THE DIGITAL AGE

''God in Cyberspace''.
 

<Θεολογία και ψευδο-Θεολογία ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ>>

[
John A. Monaco, διδακτορικός φοιτητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Duquesne-Pennsylvania]1.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ζούμε σε μια «ψηφιακή εποχή», μια εποχή που χαρακτηρίζεται από μια μετάβαση στο εικονικό και το ηλεκτρονικό. Η πανδημία COVID-19 επιτάχυνε απλώς αυτήν την τροχιά στο σημείο της μη επιστροφής.

Από εκκλησιαστική άποψη, οι ενορίες είναι εξοπλισμένες για να μεταδίδουν ζωντανά τις λειτουργίες τους και η ανάγκη για έναν λειτουργικό και ενημερωμένο ιστότοπο δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη. Από ακαδημαϊκή άποψη, η εικονική μάθηση έχει καταστεί ‘’mainstream’’, μαζί με συνέδρια και διαδικτυακά σεμινάρια στα οποία μπορούν να συμμετέχουν οι μελετητές από την άνεση του σπιτιού τους. Μέσα στην αναταραχή αυτών των καινοτομιών, μια αλλαγή παραμένει κάτω από την επιφάνεια της προσοχής: ο ρόλος της Θεολογικής Εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή.

Σάββατο 3 Απριλίου 2021

Η Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΚΑΙ «ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ» ΤΗΣ ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ (by John A. Monaco , a doctoral student in theology at McGill University)

<< οὕτω καὶ ὑμεῖς λογίζεσθε ἑαυτοὺς νεκροὺς μὲν εἶναι τῇ ἁμαρτίᾳ, ζῶντας δὲ τῷ Θεῷ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν. >>
(Ρωμαίους 6:11)

(Έτσι κι εσείς να λογαριάζετε τους εαυτούς σας , ότι αφενός να είστε νεκροί ως προς την αμαρτία, αφετέρου ζωντανοί ως προς το Θεό και μέσα στο Χριστό Ιησού τον Κύριό μας. )

Ο Χριστιανισμός είναι μια θρησκεία της επιθυμίας. Με την πρώτη ματιά, αυτή η δήλωση μπορεί να φαίνεται αντίθετη προς όσα γνωρίζουμε και αντιφατική. 

Εξάλλου, οι Χριστιανοί λέγεται ότι πρέπει να αρνηθούν τον εαυτό τους, να πάρουν τον σταυρό τους και να ακολουθήσουν τον Χριστό (Ματθ. 16:24): ’' Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ· εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι. ‘’

 Πολλές προσευχές, ειδικά στη Θεία Λειτουργία, φαίνεται επίσης να υποβαθμίζουν την αξία της επιθυμίας.

ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ ΘΑ’ ΘΕΛΑ ΝΑ’ ΜΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ(2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου)

 «Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις». (Χανς Κρίστιαν Άντερσεν)

« Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ »

Όταν διαβάζουμε, το μυαλό μας βγάζει φτερά.

Όταν γράφουμε, τα δάχτυλά μας τραγουδούν.

Οι λέξεις είναι ήχοι από τύμπανα και φλάουτα στη σελίδα,

καλλίφωνα πουλιά που πετούν ψηλά,

ελέφαντες που σαλπίζουν, ποτάμια που κυλούν,

καταρράκτες που ξεχύνονται,

πεταλούδες που στροβιλίζονται ψηλά στον αέρα!

Οι λέξεις μας καλούν να χορέψουμε-ρυθμούς, στίχους,

χτυποκάρδια, παλιές ιστορίες και νέες, φανταστικές και αληθινές.

Είτε είσαι στο σπίτι ασφαλής ή τρέχεις να περάσεις τα σύνορα για μια άλλη χώρα

και μια ξένη γλώσσα, οι ιστορίες και τα μηνύματα σου ανήκουν.

Όταν μοιραζόμαστε λέξεις,

οι φωνές μας γίνονται η μουσική του μέλλοντος,

ειρήνη, χαρά και φιλία,

μια μελωδία ελπίδας.

Margarita Engle ( Η.Π.Α)

(Απόδοση: Λότη Πέτροβιτs)

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ : ΕΞΗΝΤΑ «ΣΤΑΓΟΝΕΣ ΕΛΠΙΔΑΣ».

 Γιατί '' Την άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις'' 
                                                 (Ελύτης Οδυσσέας).

'' Κάθε στάλα, μια ελπίδα,

μια ψυχή που ταξιδεύει

και πάλι πίσω την γυρνά''.

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε για μια ακόμη φορά η Γιορτή Αγάπης και Αλληλεγγύης των πολυάριθμων Εθελοντών Αιμοδοτών της Τράπεζας Αίματος της «ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ» Καλλιθέας με την πλούσια και καθοριστική υποστήριξη και παραχώρηση υποδομών εκ μέρους του προέδρου του ΕΦΤ, πανοσ. αρχιμ. π. Σισώη Σκάρκου και την πολυμερή, πολυήμερη και πολύωρη προσωπική εθελοντική εργασία των δύο κυριών της δράσης, της κας. ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΑΓΝΗΣΑΛΗ (Χημικού Μηχανικού, MSc, PHD Candidate) και της κας. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΑΣΠΡΟΥ (Κοινωνικού Λειτουργού, μεταπτυχιακής φοιτήτριας ΕΑΠ)...

Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ online : Η Διπλή Γιορτή, οι ΗΡΩΕΣ & οι ΗΡΩΙΔΕΣ, οι ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ.

epanastasi1821.online

  Μία πολύ αξιόλογη προσπάθεια κατάλληλη για χρήση από μαθητές και όχι μόνο δημιουργήθηκε αυτές τις μέρες.  Έχει μονάχα επιμορφωτικό χαρακτήρα και δεν έχει ούτε κερδοσκοπικό ούτε διαφημιστικό σκοπό. 

   Πρόκειται για την ιστοσελίδα epanastasi1821.online η οποία περιέχει πολλά περιεκτικά βίντεο, φτιαγμένα για μικρά και μεγάλα παιδιά, με αναφορές στα γεγονότα της Επανάστασης του 1821 κι έχει σκοπό να γνωρίσουν οι νέες γενιές την ιστορία της πατρίδας μας και να εμπνευστούν από αυτή.

Αξίζει να την επισκεφθείτε και να χρησιμοποιήσετε μέρος του υλικού στη διδασκαλία των μαθητών που έτσι κι αλλιώς γίνεται εξ αποστάσεως τις μέρες αυτές. Η προσπάθεια συνεχίζεται και η ιστοσελίδα εμπλουτίζεται διαρκώς  με καινούργιο υλικό. 

Πατήστε κλικ εδώ ή στην παραπάνω εικόνα για να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα.

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Η συλλογική μας αμηχανία με την Συγχώρηση (by Katherine Kelaidis)

Ή 

‘’πόσο βαθιά άβολα αισθανόμαστε όλοι απέναντι στη συγχώρεση, το έλεος και τη Xάρη Toυ’’.

Η κόλαση πράγματι αρέσει στους ανθρώπους. Ή, τουλάχιστον, τους αρέσει η ιδέα της κόλασης. 

Και πολλοί είναι εκείνοι που δεν έχουν πρόβλημα με την ιδέα ότι κάποιοι από τους συνανθρώπους τους θα βασανίζονται για πάντα στα ''πύρινα καζάνια'' της (…).

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

''Χειροθεσία Πνευματικού'': Σήμερα η Εκκλησία έρχεται, όχι να επιβραβεύσει, αλλά ν' αναθέσει περισσότερα καθήκοντα.

Κυριακή Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Γρηγορίου Παλαμά) 28-3-2021. 
– Θεία Λειτουργία εις τον
 Ι.Ν. Μεταμορφώσεως Σωτήρος, ιερουργούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ανδρούσης κυρίου Κωνστάντιου Παναγιωτακόπουλου, όπου χειροθέτησε σε ''πνευματικό'' τον 3ο εφημέριο του Ναού πρωτ. π. Αθανάσιο Ηλιόπουλο .

Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ 2021-ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΘΕΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ

ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩι ΙΗΣΟΥ
ΚΑΛΗ Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ

Όλοι γνωρίζουμε ότι η Μεγάλη Τεσσαρακοστή δεν σημαίνει απλή αλλαγή της διατροφής, ούτε ευχάριστη ποικιλία — με τις ειδικές Ακολουθίες της —στη λατρευτική μας ζωή. Ή Άγια και Μεγάλη Τεσσαρακοστή λειτουργεί ώς περίοδος προετοιμασίας για εορτασμό επάξιο του Πάσχα, μια περίοδος καθάρσεως από τα πάθη, περίοδος νηστείας αυστηρής , εσωστρέφειας και περισυλλογής, μετάνοιας και συντριβής, εκτενούς προσευχής και λατρείας.

Τηρούμε τήν Τεσσαρακοστή, παρατηρεί ο Aγ. Συμεών Θεσσαλονίκης1, «εις τύπον της σωτηρίου νηστείας, διά κάθαρσιν ήμών και άνέγερσιν. Διό και έν τώ τέλει της νηστείας ούχί θάνατος ήμΐν, άλλ’ έγερσις έπεται του άναμαρτήτως ζήσαντος και νενηστευκότος υπέρ ήμών, θανόντος και άναστάντος και ήμάς συνεγείραντος»

Δεν εξαντλείται όμως το πλήρες νόημά της σ’ αυτή μόνο την επισήμανση. Άραγε, γιατί ορίστηκε να διαρκεί τούτη η νηστεία 40 μέρες;