Πέμπτη 24 Ιουνίου 2021

''True Mothers'' της Naomi Kawase

 
Το «True Mothers» της Ναόμι Καουάσε (Kawase), στο (ακυρωμένο) φεστιβάλ των Καννών, η ταινία όπου  τώρα αναμένεται να κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της σε αυτό του Τορόντο, μοιάζει να θέλει να μας κάνει να κλάψουμε.
Είναι σαφές ότι  αφορά τις γυναίκες και τη μητρότητα, έχει προσαρμοστεί σε σενάριο από ένα μυθιστόρημα της Mizuki Tsujimura σχετικά με τους θετούς γονείς που έρχονται σε επαφή απότομα με μια γυναίκα που ισχυρίζεται ότι είναι η μητέρα του γιου τους.
Ένα κομψό έργο, υποστηριζόμενο από το καθηλωτικό κομμάτι της αφήγησης, τα καθολικά διανθρώπινα του θέματα και έναν τόνος που θεμελιώνει την ενσυναίσθηση χωρίς να μετουσιωθεί σε απλή μελό συναισθηματικότητα. 
Η Kawase έτσι ασχολείται μ' ένα πολύ ισχυρό συναισθηματικά και πρωταρχικό θέμα εδώ που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον όχι μόνο για τις γυναίκες αλλά και για τους άνδρες, ρωτώντας και εξερευνώντας μερικές ανυπέρβλητες σε σημασία ερωτήσεις. Τι είναι το σεξ; Τι είναι η μητρότητα; Είναι η υιοθεσία καλή ή κακή ιδέα;
Δεν υπάρχει προώθηση μιας (Βιο)ηθικής ατζέντας εδώ, ούτε μιας ακαδημαϊκής διατριβής, αλλά μάλλον μια διερεύνηση αυτών των δύσκολων και συχνά περίπλοκων θεμάτων μέσω των  ιστοριών διαφόρων χαρακτήρων.
Kawase Naomi
Η γιαπωνέζα σκηνοθέτης του «Κάθε Χίλια Χρόνια» και του «Τυφλή Αγάπη», σίγουρα δεν φοβάται τα συναισθήματα και την εξερεύνησή τους, την βουτιά στο δράμα ή σε ιστορίες που αγγίζουν βαθιά το θυμικό. Και κάπως έτσι η καινούργια της ταινία «True Mothers», που θέλει να μιλήσει πρώτα απ΄όλα στην καρδιά των θεατών του, ακόμη κι αν αγγίζει ένα θέμα που μοιάζει να έχει βαθιές κοινωνικές προεκτάσεις.
Ένα εύπορο ζευγάρι στο Τόκιο, που υποβάλλονται σε χρόνιες κι απογοητευτικές θεραπείες γονιμότητας, αποδέχεται να υιοθετήσει τον Asato, έναν απόγονο μιας ανώριμης έφηβικης αγάπης.
Έξι χρόνια αργότερα, η νεαρή φυσική μητέρα του Asato εμφανίζεται από το πουθενά, λυπημένη για τα λάθη του παρελθόντος, προσπαθώντας να επανέλθει και να μην διαγραφεί από τη ζωή του φυσικού παιδιού της.
Υπέροχα χρονοβόρα χρονοδιαγράμματα, αφηγήσεις και είδη φιλμογραφίας - από το οικογενειακό δράμα έως τον εφηβικό ρομαντισμό, τον κοινωνικό ρεαλισμό και τις λεπτές πινελιές ενός θρίλερ - το «True Mothers» της Ναόμι Καουάσε, αυτή η συγκινητική μελέτη των χαρακτήρων ερευνά τις έννοιες της οικογένειας και της μητρότητας.
  Η νέα ταινία ''True Mothers'' της  Kawase ασχολείται με το σημείο διεπαφής μεταξύ της ανεπιθύμητης εφηβικής εγκυμοσύνης και της στειρότητας μεταξύ παντρεμένων ζευγαριών και απετέλεσε την κύρια συμμετοχή της Ιαπωνίας για τη φετινή καλύτερη διεθνή ταινία μεγάλου μήκους στα Όσκαρ.
  Δυστυχώς, η ιστορία της για μια ανύπαντρη δεκατετράχρονη  μητέρα που παραδίδει το παιδί της σε άτεκνους, θετούς γονείς μόνο για να αποφασίσει αργότερα ότι θέλει το παιδί πίσω, δεν μπήκε στη λίστα επιλογών της Ακαδημίας.
Αντηχεί το «Δάσος πένθους» και, σε μικρότερο βαθμό, το «Ακόμα το νερό», όπου ο άνεμος φυσάει μέσα από δέντρα και φύλλωμα σε διάφορα σημεία σε όλες τις σκηνές του True Mothers. Αυτό υποδηλώνει μια άγρια φύση, μια ασταμάτητη δύναμη της φύσης,κι  ίσως κάτι ουσιαστικά καλό. Όλες αυτές οι ιδιότητες βρίσκονται στην καρδιά του δράματος της Kawase και επιπλέον οι συμπάθειές της αφηγηματικής εστίασης βρίσκονται τόσο στις δύο γυναίκες όσο και σε έναν ενδιάμεσο χαρακτήρα, μια τρίτη γυναίκα στην αφήγηση που διευθύνει μια φιλανθρωπική οργάνωση βοηθώντας τις νέες γυναίκες με ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες να γεννήσουν με επιτυχία τα μωρά τους και να τα τοποθετήσουν με σύνεση σε στοργικές, θετές οικογένειες.
Μία από τις πιο συγκινητικές ταινίες, είναι μια μεγάλη σε διάρκεια ταινία, γύρω στα 140 λεπτά, αλλά η Kawase χρειάζεται αυτό το μήκος για να περιπλανηθεί στο χρόνο, να εξερευνήσει μια παροντική χρονική γραμμή αφήγησης και να ερευνήσει τα παρασκήνια των δύο γυναικών για να δείξει πώς έφτασαν εκεί στο πλαίσιο ζωής και μητρότητας.
Είναι μια πολύ απαλή, αργή σκηνογραφικά εκτύλιξη μιας ταινίας που παίρνει το χρόνο της για να φτάσει εκεί που θέλει να πάει, ένα ταξίδι που θα ήταν αδύνατο αν βιαζόταν ή  και η ταινία ήταν μικρότερη. 
Ο συνδυασμός των σκηνοθετικών ευαισθησιών της Kawase με τον συντονισμό του επιλεγμένου υλικού της καθιστά την ταινία ένα πραγματικά υπέροχο έργο που επηρεάζει βαθιά. Πράγματι, ένα αριστούργημα.
Η Satoko Kurihara (Hiromi Nagasaku) πρέπει να επιλύσει ένα ατυχές περιστατικό εντός του παιδικού σταθμού, αφού ένα αγόρι θα σπάσει το πόδι του στο παιδικό πάρκο του σταθμού.
 Ο υιοθετημένος γιος της Asato (Reo Sato) βρισκόταν παρόν στη σκηνή και ισχυρίζεται ότι το άλλο αγόρι έπεσε απλά.
Αλλά αυτή δεν είναι η ιστορία όπως την είπε η μητέρα του τραυματισμένου αγοριού.Κατηγορεί τον Asato  για επίθεση στον γιό της.
Η Satoko Kurihara μιλά με τον γιο της και είναι σαφές σε μας ότι έχει μια ανοιχτή και ειλικρινή σχέση όπου ενθαρρύνεται η αλήθεια. Δεν το έκανα, λέει απλά, ο γιος της Asato .
Αυτή η υπο-πλοκή λειτουργεί αποφασιστικά ώστε να γίνει πασιφανές ότι  η Satako και ο σύζυγός της Kiyokazu (Arata Iura) είναι σαφώς στοργικοί γονείς.
      Η αφήγηση επιστρέφει πίσω στο χρόνο για να ανακεφαλαιώσει την οικογενειακή ιστορία τους.
Mizuki Tsujimura 

Μια επίσκεψη σε μια κλινική αποκαλύπτει ότι ο Kiyokazu πάσχει από την κατάσταση της αζωοσπερμίας - δεν παράγει σπέρμα στην εκσπερμάτωση, πιθανώς επειδή ο αγωγός του σπέρματος είναι αποκλεισμένος. Αν και υπάρχουν ιατρικές λύσεις, είναι αρκετά περίπλοκες, οπότε το ζευγάρι αποφασίζει να υιοθετήσει.
Το πρακτορείο Baby Baton τους δίνει την επιλογή να συναντήσουν τη μητέρα γέννησης, μια επιλογή που παίρνουν λίγα ζευγάρια, αλλά το τολμούν το ζεύγος Kurihara.
Γνωρίζουν λοιπόν την νεαρή Hikari Katakura (Aju Makita), ο οποίος τους δίνει έναν φάκελο με ένα γράμμα για ανάγνωση στον γιο τους όταν είναι αρκετά μεγάλος για να καταλάβει.
Αποφασισμένοι να κάνουν το σωστό τόσο από τη μητέρα γέννησης όσο και από το αγόρι, οι Kuriharas διάβαζαν την επιστολή στον γιο τους μία φορά το χρόνο, ώστε να ξέρει από πού προήλθε, και εισάγουν την ιδέα ότι είχε μια μαμά που τον μετέφερε στην κοιλιά της προτού έρθει να ζήσει με την παρούσα μαμά και τον μπαμπά του, μια ιδέα που το παιδί λαμβάνει υπόψη.
Η αφήγηση επιστρέφει επίσης στο παρελθόν της Hikari σε ένα γλυκό ρομαντικό νεανικό έρωτα με ένα αγόρι γυμνασίου. Είναι τρισευτυχισμένοι.
 Αντικατοπτρίζοντας το «Still the Water» (και χιλιάδες άλλες ιαπωνικές ταινίες) οι δυό έφηβοι πηγαίνουν μαζί του με το ποδήλατό του νεαρού, η νεαρή είναι καθισμένηοι στην πλάτη του ενώ εκείνος παλεύει να τους ανεβάσει σε έναν απότομο δρόμο. Πηγαίνουν μαζί στο δάσος, σταματούν , κάθονται,  φιλιούνται , κρατούνται σφιχτά. 
Στη συνέχεια, ένα απόγευμα, πιθανώς στο σπίτι των γονιών του, είναι γυμνοί και κάνουν έρωτα.
Όπως ο άνεμος στα δέντρα στην αρχή, όλες αυτές οι ακολουθίες έχουν έναν φυσικό ρυθμό που υπογραμμίζει ότι κάτι πραγματικά καλό και ανοιχτό και «ανθρώπινο» συμβαίνει εδώ. Η σκηνή του σεξ καταφέρνει να μεταδώσει μια βαθιά, φυσική οικειότητα χωρίς τη συνηθισμένη, σάρκινη σύγχρονη βιομηχανία φωτογράφησης πλήρους σώματος που συνδέει ή κεφάλια και πρόσωπα.
Ο τόνος αλλάζει απότομα όταν η μητέρα της Hikari (Hiroko Nakajima) τη μεταφέρει σε έναν γιατρό που της υποβάλλει ψυχρά κλινικά ερωτήματα και επιβεβαιώνει ότι είναι έγκυος - στις 23 εβδομάδες,  πολλές εβδομάδες ώστε  να επιτρέψει τον τερματισμό σύμφωνα με την ιαπωνική νομοθεσία.
Η στάση της μητέρας της είναι να το αποκρύψει μέχρι να μπορέσει κάποιος άλλος να υιοθετήσει το μωρό, ώστε να μην καταστραφεί η ζωή της νεαρής γυναίκας. Η μητέρα της ενδιαφέρεται για τη φήμη της οικογένειας καθώς και για το μέλλον του Hikari, αλλά τα συναισθήματα και τα συναισθήματα της Hikari και αν αυτή και ο πατέρας του παιδιού αγαπούν ο ένας τον άλλον δεν είναι στα πλάνα μας προς το παρόν.
Έτσι, η Hikari αποστέλλεται στο κέντρο Baby Baton, το οποίο βρίσκεται σε ένα νησί, και διευθύνεται από τηον ευγενική Shizue Asami (Miyoko Asada) που φροντίζει  κορίτσια με ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, βοηθώντας τα στη διαδικασία της γέννησης και στην υιοθέτηση του απογόνου τους από οικογένειες ικανές να φροντίζουν και να καλύπτουν τις ανάγκες ενός παιδιού.
Η Hikari λατρεύει να βρίσκεται στο νησί και να κάνει φίλους με μερικούς άλλους εφήβους με παρόμοια απρόβλεπτη εγκυμοσύνη, ιδίως ένα σκληροτράχηλο κορίτσι που έχει ασχοληθεί στο εμπόριο του σεξ, δεν έχει καμία αμφιβολία στο άν θα παραδώσει το μωρό της για υιοθεσία και που αργότερα θα επιβαρύνει την Hikari με ένα χρέος πρός τοκογλύφους  για να σώσει το ''τομάρι'' της.
Πίσω στη σημερινή εποχή, στο αφηγηματικό παρόν… ένα κορίτσι που ισχυρίζεται ότι είναι Hikari  επικοινωνεί με τους Kurihara και λέει ότι θέλει το παιδί της πίσω, ή κάποια χρήματα ως αποζημίωση. Δεν είναι σίγουροι, ούτε κι εμείς,  αν είναι το ίδιο κορίτσι του οποίου το παιδί υιοθέτησαν. Το κορίτσι είτε είναι τόσο αυτοκαταστροφικό και μπερδεμένο όσο εμφανίζεται ή είναι πολύ καλός ηθοποιός και ψεύτης.
Αλλά τι εκ των δυό; Κι ενώ όλοι θέλουμε να κλίνουμε προς την τελευταία εξήγηση,  στη συνέχεια η αστυνομία εμφανίζεται με τη φωτογραφία του κοριτσιού για να κάνει έρευνες. Το κορίτσι είναι πλέον δηλωμένο ως αγνοούμενο άτομο.
Μια σειρά από σύντομες μελέτες χαρακτήρων στην πορεία κάνουν εντύπωση. Αυτά περιλαμβάνουν, για να αναφέρουμε, δύο, τη μητέρα της Hikari και έναν ευγενικό πωλητή εφημερίδων που την παίρνει κάτω από την επίβλεψή του αργότερα στην ιστορία.
Η πρώτη είναι χαρακτηριστική για την εμμονή με την οικογενειακή φήμη και το πως η κόρη της θα ξεκινήσει στη ζωή στερεοτυπικά. Ο τελευταίος είναι ένα αφεντικό που ενδιαφέρεται πραγματικά για τους υπαλλήλους του, ειδικά εάν αυτοί εμφανίζουν εκούσια ή ακούσια προβλήματα ζωής.
Μέσα στην  ζεστασιά της σκηνοθετικής προσέγγισης της ταινίας - με εξαίρεση την απότομη οικογένεια της Hikari, κανένας χαρακτήρας δεν καταδικάζεται εντελώς, ακόμη και το πιο απαίσιο κορίτσι που εμπλέκει την Hikari με τοπικούς κακοποιούς - κι όλο αυτό αντικατοπτρίζεται στη χρήση του φωτός της ταινίας.
Τόσο οι εσωτερικές όσο και οι εξωτερικές λήψεις είναι επιχρυσωμένες από ένα λαμπερό καστανόχρωμο ηλιακό φως, το οποίο με τη σειρά του πασπαλίζει τα πάντα με μια υποσυνείδη υπαινιγμούς  ελπίδας και αισιοδοξίας.
Αυτή η ζεστασιά είναι ιδιαίτερα εμφανής στις σκηνές στο σπίτι του νησιού Baby Baton όπου οι νέες μέλλουσες μητέρες βρίσκουν τη δική τους μητρική φιγούρα με τη μορφή της Shizue (Miyoko Asada). Ο αφηγηματικός ρυθμός είναι χαλαρός, αλλά δεν σέρνεται: πρόκειται για μια ταινία που παίρνει το χρόνο της για να μας γνωρίσει τους χαρακτήρες και επίσης κάνει την πλοκή μια  πειστική υπόθεση που αξίζει να γνωρίσουμε.
Το νωχελικό πιάνο είναι η κύρια παραχώρηση της ταινίας στον συναισθηματικό χειρισμό των θεατών, αλλά παρόλα αυτά, είναι αρκετά συγκρατημένη για να μην αισθάνεται και επιβλητικά διδακτική. Αλλού, η χρήση της μουσικής είναι πιο επιτυχημένη - το μοτίβο ενός απαλού νανουρίσματος λειτουργεί ως ένα είδος χορδής μιας καρδιάς που υφαίνει τις ιστορίες μαζί.
TRAILERS








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου