Κυριακή 6 Φεβρουαρίου 2022

Γιατί...Βιοηθική για παιδιά? (« Ερωτηματολόγιο Βιοηθικής Εκπαίδευσης » ).

Γιατί...Βιοηθική για παιδιά;

Ηλιοπούλου Νταφοπούλου Β. Ελένη

Παιδαγωγός ερευνήτρια

      Οι επιδημίες μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε την ηγεσία και τους ηγέτες

     Στον Μεσαίωνα, η εμφανής αδυναμία των ηγεμόνων, των κληρικών και άλλων με θέσεις υπεροχής, να αναχαιτίσουν την πορεία και την εξέλιξη μίας πανδημίας οδήγησε το λαό να χάσει την εμπιστοσύνη του και να αναζητήσει νέες μορφές εξουσίας

Είναι πιθανόν τις ίδιες συνέπειες να έχει και η αδυναμία των θεσμών να καταστήσουν ενδημικό τον ιόΕίναι σημαντική η αύξηση της συλλογικής δράσης και αυτή ξεκινά με την εκπαίδευση από τα πρώτα στάδια.

   Η Βιοηθική προβαίνει στην παρουσίαση, τη σπουδή και την ανάλυση των διαφόρων ηθικών ζητημάτων, τα οποία έρχονται στο φως με τις νέες εφαρμογές των επιστημών με απώτερο σκοπό να προληφθούν οι κίνδυνοι στην κοινωνία. Αποβλέπει και σε έναν ανοικτό δημόσιο διάλογο για τα σοβαρά ζητήματα των ηθικοκοινωνικών επιπτώσεων της σύγχρονης τεχνολογίας

  Η σημασία της Bιοηθικής αξίζει να γίνει τρόπος ζωής και να ευδοκιμήσει δια μέσου της εκπαίδευσης από τα πρώτα σχολικά βήματα του παιδιού στο δημοτικό σχολείο και να εισάγει τις αξίες και τις αρχές βάσει των οποίων θα διάγει τη ζωή του, λαμβάνοντας υπόψη την ενόραση και τη διερευνητική σκέψη τόσο των μικρών στοχαστών, οι οποίοι/οποίες ανατρέφονται σε κοινωνικό περιβάλλον με κυρίαρχο το θρησκευτικό ιδεώδες όσο κι εκείνων από περιβάλλοντα διαθρησκειακά ή κοσμικά.

  Οι ιδέες και οι διδακτικές προτάσεις για την εισαγωγή του μαθήματος από το δημοτικό μπορούν να γίνουν ελκυστικές, μιας και συνεχώς προκαλούν τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο ενεργούμε, πράγμα το οποίο έχει και ουσιαστική σημασία.

  Η ελπίδα της ερευνήτριας είναι να ταρακουνηθούν οι παιδικές και οι εφηβικές συνειδήσεις για διάφορα κρίσιμα θέματα, όπως της ιερότητας της ανθρώπινης ζωής αλλά και του περιβάλλοντος. Αυτό που προτάσσεται δεν είναι ένας διαφορετικός διδακτικός κανόνας στη θέση του ήδη υπάρχοντος αλλά τα μέσα για τη δοκιμή εναλλακτικών τρόπων αξιολόγησης του σωστού από το λάθος, του καλού από το κακό, της αλήθειας από το ψέμα, χωρίς να θεσμοθετούνται νέα κριτήρια αλλά υποβάλλοντας τα ίδια σε συνεχή κριτική επανεξέταση.

  Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Πέμπτης και της Έκτης Τάξης θα προβούν σε διδακτικές πράξεις δημιουργικής ανάγνωσης και γραφής, θα συνδιαλεχθούν μέσα από τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία του διαδικτύου, ώστε να παρουσιάσουν νέες μορφές προφορικής, γραπτής έκφρασης συνδέοντας την Τέχνη του Λόγου με τις νέες εκπαιδευτικές τεχνολογίες και την επιστήμη της Βιοηθικής.

  Αν ένα βιοηθικό θέμα παρουσιαστεί στα παιδιά χωρίς στερεότυπα και προκαταλήψεις μπορεί να συναντηθεί με την εξαιρετική ωριμότητα τουςΗ διδακτική υπό το πρίσμα της βιοηθικής χαρακτηρίζεται από νεωτερισμό, ποικιλία και ενδιαφέρον.

  Ο διδάσκων και η διδάσκουσα της βιοηθικής σχεδιάζει έργα οριακά δύσκολα σε σχέση με τις δυνατότητες των μαθητών, τα ενδιαφέροντά τους και την καθημερινή πραγματικότητα δημιουργώντας κίνητρα στην εκπαίδευση κινούμενοι από το προσωπικό στο καταστασιακό ενδιαφέρον των μαθητών, τα οποία αυξάνουν τη σχολική επίδοσή τους.

  Δίνονται ευκαιρίες στους μαθητές να έχουν κάποια επιλογή και έλεγχο στις δραστηριότητες στην τάξη, με επίκεντρο την ατομική βελτίωση, τη μάθηση, την πρόοδο και την κατάκτηση της γνώσης.

  Μέσα από τα διδακτικά παραδείγματα της φιλαναγνωσίας στα μικρά παιδιά όπως οι μύθοι του Αισώπου ή ένα απαράμιλλο ιστορικό έργο γλυπτικής τέχνης, δύνανται να τεθούν παιδικοί, νεανικοί προβληματισμοί περί ελευθερίας, εξουσίας και δουλείας τόσο στον ιστορικό για την εποχή του, όσο και στο σύγχρονο ορίζοντα κυρίως στα μεγαλύτερα παιδιά του δημοτικού σχολείου για την αξία και τη διάσωση του ανθρωπίνου προσώπου.

*****

Σας παρακαλώ πολύ να συμπληρώσετε την παρακάτω φόρμα του ερωτηματολογίου με τίτλο « Ερωτηματολόγιο Βιοηθικής Εκπαίδευσης» μέσα από τον κάτωθι σύνδεσμο: https://forms.gle/GvrP5U7QHGincfzK9

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου