Οι Ι. Εικόνες βρίσκονται στους Ναούς και στα σπίτια των Χριστιανών, επειδή, εκτός των άλλων, είναι και αυτές λόγος Θεού, άλλου είδους βέβαια. Διδάσκουν και αυτές, ευλογούν και οδηγούν τους ανθρώπους στη θεογνωσία.
Ο Θεός μιλάει στους ανθρώπους όχι μόνο με τον δικό τους λόγο (προφορικό και γραπτό), αλλά και με άλλα στοιχεία της δημιουργίας Του.
«Οἱ οὐρανοί διηγοῦνται δόξαν Θεοῦ, ποίησιν δέ χειρῶν αὐτοῦ ἀναγγέλλει τό στερέωμα»(Ψαλμ.19.1).
Ιδιαιτέρως δε, μας μιλάει μέσω των Ι. Εικόνων, γι’ αυτό και η Ορθόδοξη Εκκλησία αγωνίστηκε να διατήρησει και μας παραδίδει την τιμή και προσκύνησή τους (Κυριακή της Ορθοδοξίας).
Και δεν είναι μόνο βιβλία των αγραμμάτων οι εικόνες, αλλά εποπτικό υλικό και μέσο όλων μας. Κηρύττουν πάνω από όλα «την ένσαρκον του Θεού Λόγου παρουσίαν».
Έτσι ομολογούμε τη σάρκωση του Χριστού με τον λόγο, τη γραφή (τα βιβλία), το στόμα, την καρδιά, τον νου μας, αλλά και με τις εικόνες. Και είναι απολύτως αυτό αυτονόητο. Διότι, «ου την αόρατον εικονίζω θεότητα, αλλ’ εικονίζω Θεού την οραθείσαν σάρκα» (αγ. Ιω. Δαμασκηνός Λόγος Α´, PG 94,1236 ).
Κι ενώ οι προφήτες δεν είδαν ποτέ το πρόσωπο ή κάποιο ομοίωμα του Θεού κι ο Μωυσής θυμίζει στους Ισραηλίτες, ότι στο όρος Σινά, μέσα από θύελλα και φωτιά, μίλησε ο Θεός, αλλά δεν έδωσε κανένα ομοίωμά του, καμμιά του εικόνα. Μόνο τη φωνή του άκουσαν. Με την ενσάρκωση του Λόγου, του Κυρίου Ιησού Χριστού τα πράγματα άλλαξαν.
Ο Λόγος ''σάρξ εγένετο'', έγινε άνθρωπος(Ιω.1:14). Μπορούμε πλέον να Τον ζωγραφήσουμε. Αν υπήρχαν φωτογραφικά μέσα τότε, θα μπορούσαμε να 'χουμε και την φωτογραφία Του.
Συνεπώς δεν απεικονίζουμε την αόρατη και απερίγραπτη θεϊκή φύση Του, αλλά την ανθρώπινη, την ορατή, που την είδαμε, την ψηλαφήσαμε, την ακούσαμε.
Ο Χριστός γεννήθηκε, γαλουχήθηκε, μεγάλωσε όπως εμείς. Κοπίασε, πείνασε, δίδαξε, θαυματούργησε, έκλαψε όπως εμείς. Πόνεσε ψυχικά και σωματικά πολύ περισσότερο από ό,τι εμείς.
Σταυρώθηκε, πέθανε, θάφτηκε, αλλά και αναστήθηκε και αναλήφθηκε στον ουρανό. Τον είδαμε σε όλες αυτές τις φάσεις της επί γης ζωής Του. Γι’ αυτό και τις αποτυπώνουμε στις ιερές Του εικόνες.
Φυσικά και μπορούμε να εικονίζουμε την Παναγία και τους άλλους αγίους.
Έχουμε λοιπόν κάθε δικαίωμα να εικονίζουμε τον Κύριο, που όντας Θεός, αόρατος και απερίγραπτος, «Εσκήνωσεν εν ημίν και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού» (Ιω. 1, 14), έγινε και άνθρωπος ορατός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου