Τετάρτη 14 Απριλίου 2021

Haley, J. D. : How to Have an Awful Marriage (Πώς να ''φτιάξετε'' έναν φρικτό γάμο)!

Παντού βρίσκουμε άρθρα, βιβλία και επαγγελματίες θεραπευτές που δίνουν αμέτρητες συμβουλές πώς να βελτιωθεί και να διασωθεί ένας γάμος. 

Αυτό που λείπει όμως πραγματικά είναι ένας πρακτικός οδηγός για έναν δυστυχισμένο γάμο. Είναι δεδομένο ότι κάποιοι άνθρωποι απολαμβάνουν τον γάμο τους, όμως τι συμβαίνει με εκείνο τον συντριπτικό αριθμό παντρεμένων που επιθυμούν διακαώς έναν δυστυχισμένο γάμο, αφού μάλλον αυτό θέλουν. Διαφορετικά δεν θα μάλωναν τόσο πολύ ούτε θα πρόσφεραν τόσο λίγη χαρά ο ένας στον άλλον. Έχοντας αποφασίσει να είναι δυστυχείς, αυτοί οι άνθρωποι, αληθινά δεν έχουν πού να απευθυνθούν για συμβουλές ! 

Συχνά παίρνουν διαζύγιο και μετά παντρεύονται ξανά και ξανά. Κάθε γάμος δεν είναι παρά μια απεγνωσμένη αναζήτηση να βρεθεί κάποιος σύντροφος χειρότερος από τον προηγούμενο, ενώ αν είχαν παραμείνει με τον πρώτο τους σύζυγο και με λίγη σωστή καθοδήγηση θα μπορούσαν να έχουν αποκτήσει όση δυστυχία χρειάζονται εξαρχής. (...). Σε αυτό το κείμενο μπορούμε να προσπεράσουμε την ιστορία του γάμου και να πάμε κατευθείαν στις οδηγίες για έναν δυστυχισμένο γάμο.

Πέμπτη 8 Απριλίου 2021

“ I’m Fine (Thanks For Asking)’’

byTim Grierson, Senior US Critic1[SXSW2 Review]

Μια νεαρή ανύπαντρη μητέρα προσπαθεί να ανταποκριθεί στα καθήκον΄τα της κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19. Η ταινία, "Είμαι μια χαρά (Ευχαριστώ που με ρωτάτε)", δεν έχει θλιβερή ατμόσφαιρα για το δίλημμα του πρωταγωνιστή της - ούτε όμως είναι εκπληκτικά αισιόδοξη.

Σκηνοθέτες: Kelley Kali, Angelique Molina. USΑ. 2021. 92 λεπτά.

Σύμφωνα με τον απότομο, σχεδόν προκλητικό τίτλο της, «I’m Fine (Thanks For Asking)» αφηγείται μια δυνητικά τραγική ιστορία σε απλό στυλ που δεν αφήνει περιθώρια για «σαχλαμάρες». Η ταινία3 θα είναι μέρος του Διαγωνισμού Νέου Αμερικανικού Κινηματογράφου στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σιάτλ του 2021!

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

THEOLOGY AND PSEUDO-THEOLOGY IN THE DIGITAL AGE

''God in Cyberspace''.
 

<Θεολογία και ψευδο-Θεολογία ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΟΧΗ>>

[
John A. Monaco, διδακτορικός φοιτητής θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Duquesne-Pennsylvania]1.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ζούμε σε μια «ψηφιακή εποχή», μια εποχή που χαρακτηρίζεται από μια μετάβαση στο εικονικό και το ηλεκτρονικό. Η πανδημία COVID-19 επιτάχυνε απλώς αυτήν την τροχιά στο σημείο της μη επιστροφής.

Από εκκλησιαστική άποψη, οι ενορίες είναι εξοπλισμένες για να μεταδίδουν ζωντανά τις λειτουργίες τους και η ανάγκη για έναν λειτουργικό και ενημερωμένο ιστότοπο δεν ήταν ποτέ μεγαλύτερη. Από ακαδημαϊκή άποψη, η εικονική μάθηση έχει καταστεί ‘’mainstream’’, μαζί με συνέδρια και διαδικτυακά σεμινάρια στα οποία μπορούν να συμμετέχουν οι μελετητές από την άνεση του σπιτιού τους. Μέσα στην αναταραχή αυτών των καινοτομιών, μια αλλαγή παραμένει κάτω από την επιφάνεια της προσοχής: ο ρόλος της Θεολογικής Εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή.

Σάββατο 3 Απριλίου 2021

Η Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΚΑΙ «ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ» ΤΗΣ ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ (by John A. Monaco , a doctoral student in theology at McGill University)

<< οὕτω καὶ ὑμεῖς λογίζεσθε ἑαυτοὺς νεκροὺς μὲν εἶναι τῇ ἁμαρτίᾳ, ζῶντας δὲ τῷ Θεῷ ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρίῳ ἡμῶν. >>
(Ρωμαίους 6:11)

(Έτσι κι εσείς να λογαριάζετε τους εαυτούς σας , ότι αφενός να είστε νεκροί ως προς την αμαρτία, αφετέρου ζωντανοί ως προς το Θεό και μέσα στο Χριστό Ιησού τον Κύριό μας. )

Ο Χριστιανισμός είναι μια θρησκεία της επιθυμίας. Με την πρώτη ματιά, αυτή η δήλωση μπορεί να φαίνεται αντίθετη προς όσα γνωρίζουμε και αντιφατική. 

Εξάλλου, οι Χριστιανοί λέγεται ότι πρέπει να αρνηθούν τον εαυτό τους, να πάρουν τον σταυρό τους και να ακολουθήσουν τον Χριστό (Ματθ. 16:24): ’' Τότε ὁ Ἰησοῦς εἶπε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ· εἴ τις θέλει ὀπίσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησάσθω ἑαυτὸν καὶ ἀράτω τὸν σταυρὸν αὐτοῦ καὶ ἀκολουθείτω μοι. ‘’

 Πολλές προσευχές, ειδικά στη Θεία Λειτουργία, φαίνεται επίσης να υποβαθμίζουν την αξία της επιθυμίας.

ΑΝ ΗΜΟΥΝ ΒΙΒΛΙΟ ΘΑ’ ΘΕΛΑ ΝΑ’ ΜΑΙ ΕΝΑ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΣΤΗΝ ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ(2 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου)

 «Οτιδήποτε βλέπεις μπορεί να γίνει ένα παραμύθι και μπορείς να βγάλεις μια ιστορία από οτιδήποτε αγγίξεις». (Χανς Κρίστιαν Άντερσεν)

« Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ »

Όταν διαβάζουμε, το μυαλό μας βγάζει φτερά.

Όταν γράφουμε, τα δάχτυλά μας τραγουδούν.

Οι λέξεις είναι ήχοι από τύμπανα και φλάουτα στη σελίδα,

καλλίφωνα πουλιά που πετούν ψηλά,

ελέφαντες που σαλπίζουν, ποτάμια που κυλούν,

καταρράκτες που ξεχύνονται,

πεταλούδες που στροβιλίζονται ψηλά στον αέρα!

Οι λέξεις μας καλούν να χορέψουμε-ρυθμούς, στίχους,

χτυποκάρδια, παλιές ιστορίες και νέες, φανταστικές και αληθινές.

Είτε είσαι στο σπίτι ασφαλής ή τρέχεις να περάσεις τα σύνορα για μια άλλη χώρα

και μια ξένη γλώσσα, οι ιστορίες και τα μηνύματα σου ανήκουν.

Όταν μοιραζόμαστε λέξεις,

οι φωνές μας γίνονται η μουσική του μέλλοντος,

ειρήνη, χαρά και φιλία,

μια μελωδία ελπίδας.

Margarita Engle ( Η.Π.Α)

(Απόδοση: Λότη Πέτροβιτs)

Δευτέρα 29 Μαρτίου 2021

ΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ : ΕΞΗΝΤΑ «ΣΤΑΓΟΝΕΣ ΕΛΠΙΔΑΣ».

 Γιατί '' Την άνοιξη αν δεν τη βρεις, τη φτιάχνεις'' 
                                                 (Ελύτης Οδυσσέας).

'' Κάθε στάλα, μια ελπίδα,

μια ψυχή που ταξιδεύει

και πάλι πίσω την γυρνά''.

Με απόλυτη επιτυχία πραγματοποιήθηκε και ολοκληρώθηκε για μια ακόμη φορά η Γιορτή Αγάπης και Αλληλεγγύης των πολυάριθμων Εθελοντών Αιμοδοτών της Τράπεζας Αίματος της «ΕΝΟΡΙΑΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ» Καλλιθέας με την πλούσια και καθοριστική υποστήριξη και παραχώρηση υποδομών εκ μέρους του προέδρου του ΕΦΤ, πανοσ. αρχιμ. π. Σισώη Σκάρκου και την πολυμερή, πολυήμερη και πολύωρη προσωπική εθελοντική εργασία των δύο κυριών της δράσης, της κας. ΕΙΡΗΝΗΣ ΜΑΓΝΗΣΑΛΗ (Χημικού Μηχανικού, MSc, PHD Candidate) και της κας. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΑΣΠΡΟΥ (Κοινωνικού Λειτουργού, μεταπτυχιακής φοιτήτριας ΕΑΠ)...

Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ online : Η Διπλή Γιορτή, οι ΗΡΩΕΣ & οι ΗΡΩΙΔΕΣ, οι ΝΕΟΜΑΡΤΥΡΕΣ.

epanastasi1821.online

  Μία πολύ αξιόλογη προσπάθεια κατάλληλη για χρήση από μαθητές και όχι μόνο δημιουργήθηκε αυτές τις μέρες.  Έχει μονάχα επιμορφωτικό χαρακτήρα και δεν έχει ούτε κερδοσκοπικό ούτε διαφημιστικό σκοπό. 

   Πρόκειται για την ιστοσελίδα epanastasi1821.online η οποία περιέχει πολλά περιεκτικά βίντεο, φτιαγμένα για μικρά και μεγάλα παιδιά, με αναφορές στα γεγονότα της Επανάστασης του 1821 κι έχει σκοπό να γνωρίσουν οι νέες γενιές την ιστορία της πατρίδας μας και να εμπνευστούν από αυτή.

Αξίζει να την επισκεφθείτε και να χρησιμοποιήσετε μέρος του υλικού στη διδασκαλία των μαθητών που έτσι κι αλλιώς γίνεται εξ αποστάσεως τις μέρες αυτές. Η προσπάθεια συνεχίζεται και η ιστοσελίδα εμπλουτίζεται διαρκώς  με καινούργιο υλικό. 

Πατήστε κλικ εδώ ή στην παραπάνω εικόνα για να περιηγηθείτε στην ιστοσελίδα.

Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

Η συλλογική μας αμηχανία με την Συγχώρηση (by Katherine Kelaidis)

Ή 

‘’πόσο βαθιά άβολα αισθανόμαστε όλοι απέναντι στη συγχώρεση, το έλεος και τη Xάρη Toυ’’.

Η κόλαση πράγματι αρέσει στους ανθρώπους. Ή, τουλάχιστον, τους αρέσει η ιδέα της κόλασης. 

Και πολλοί είναι εκείνοι που δεν έχουν πρόβλημα με την ιδέα ότι κάποιοι από τους συνανθρώπους τους θα βασανίζονται για πάντα στα ''πύρινα καζάνια'' της (…).

Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

''Χειροθεσία Πνευματικού'': Σήμερα η Εκκλησία έρχεται, όχι να επιβραβεύσει, αλλά ν' αναθέσει περισσότερα καθήκοντα.

Κυριακή Β' ΝΗΣΤΕΙΩΝ (Γρηγορίου Παλαμά) 28-3-2021. 
– Θεία Λειτουργία εις τον
 Ι.Ν. Μεταμορφώσεως Σωτήρος, ιερουργούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ανδρούσης κυρίου Κωνστάντιου Παναγιωτακόπουλου, όπου χειροθέτησε σε ''πνευματικό'' τον 3ο εφημέριο του Ναού πρωτ. π. Αθανάσιο Ηλιόπουλο .

Τετάρτη 17 Μαρτίου 2021

Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ 2021-ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΟΘΕΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ

ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΑΔΕΛΦΟΙ ΕΝ ΧΡΙΣΤΩι ΙΗΣΟΥ
ΚΑΛΗ Μ.ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
ΚΑΛΗ ΑΝΑΣΤΑΣΗ

Όλοι γνωρίζουμε ότι η Μεγάλη Τεσσαρακοστή δεν σημαίνει απλή αλλαγή της διατροφής, ούτε ευχάριστη ποικιλία — με τις ειδικές Ακολουθίες της —στη λατρευτική μας ζωή. Ή Άγια και Μεγάλη Τεσσαρακοστή λειτουργεί ώς περίοδος προετοιμασίας για εορτασμό επάξιο του Πάσχα, μια περίοδος καθάρσεως από τα πάθη, περίοδος νηστείας αυστηρής , εσωστρέφειας και περισυλλογής, μετάνοιας και συντριβής, εκτενούς προσευχής και λατρείας.

Τηρούμε τήν Τεσσαρακοστή, παρατηρεί ο Aγ. Συμεών Θεσσαλονίκης1, «εις τύπον της σωτηρίου νηστείας, διά κάθαρσιν ήμών και άνέγερσιν. Διό και έν τώ τέλει της νηστείας ούχί θάνατος ήμΐν, άλλ’ έγερσις έπεται του άναμαρτήτως ζήσαντος και νενηστευκότος υπέρ ήμών, θανόντος και άναστάντος και ήμάς συνεγείραντος»

Δεν εξαντλείται όμως το πλήρες νόημά της σ’ αυτή μόνο την επισήμανση. Άραγε, γιατί ορίστηκε να διαρκεί τούτη η νηστεία 40 μέρες;

Τρίτη 16 Μαρτίου 2021

WHY WE NEED NATURE

''ΓΙΑΤΙ ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ ΤΗΝ ΘΕΜΕΛΙΩΔΗ OYCIA THΝ ΦΥΣΗΣ''

(by David Bradshaw1)


Αρχικά ας κάνομε ένα μικρό πείραμα σκέψης. Ας υποθέσουμε ότι εφευρέθηκε ένα χάπι που σας δίνει τη δυνατότητα να τρώτε ό, τι θέλετε χωρίς να συσσωρεύετε λίπος. Είναι φθηνό, δεν απαιτεί συνταγή και δεν έχει άσχημες παρενέργειες. Για καλύτερη πειραματική μέτρηση, ας υποθέσουμε ότι διατηρεί και τον μυϊκό σας τόνο, οπότε επιτρέπει να παραμείνετε σε φόρμα χωρίς να χρειάζεται να ασκηθείτε.

Θα πάρετε το χάπι; Εάν απαντήσατε ναι, και είστε Ορθόδοξοι Χριστιανοί, τότε σας παρακαλώ να το ξανασκεφτείτε. Σίγουρα τίποτα δεν είναι πιο αντίθετο στην Ορθόδοξη ασκητική και πνευματική διδαχή παρά το να πιστεύουμε ότι μπορούμε να φορτώσουμε το πρόβλημα της διατήρησης της αυτοπειθαρχίας σε ένα χάπι.

The Interrelation of Eucharist and Marriage: The Mission of the Parish in Forming Communicants and Spouses in Holiness

''Η αμοιβαία σχέση της Θ. Ευχαριστίας και του Γάμου: Η Αποστολή της Ενορίας στη Διαμόρφωση των μετεχόντων στην Θ. Ευχαριστία και των συζύγων στην Αγιότητα''.

13  Ιανουαρίου 2016, π. Philip LeMasters [32]

Η Θ.Ευχαριστία  και ο ιερός Γάμος [1] είναι θεμελιώδεις πρακτικές της Ορθόδοξης Εκκλησίας, που εμφανώς επιτελούνται με λαμπρότητα πολύ συχνά. Δυστυχώς, πολλοί προσερχόμενοι στην Θ. Ευχαριστία και οι σύζυγοι δεν αντιλαμβάνονται τη βαθιά σχέση και τη βαθιά πνευματική τους σημασία. 
Σε μια εποχή που οι δημοφιλείς πρακτικές και στάσεις σχετικά με το Γάμο και τη σεξουαλικότητα αντανακλούν τις σύγχρονες πολιτιστικές τάσεις πολύ περισσότερο από όσο οι σχετικές με την ορθόδοξη διδασκαλία, ένα κρίσιμο κάλεσμα σε διακονία της ενορίας είναι να αντλήσει από τους πόρους που παρέχονται από αυτά τα ιερά  μυστήρια για να επιτρέψει στον σύζυγο και τη σύζυγο να κάνουν τον κοινό τους βίο έναν εμφαίνοντα φάρο της σωτηρίας του κόσμου(…) .Οι προκλήσεις σ' αυτό είναι μεγάλες

Τετάρτη 10 Μαρτίου 2021

Andy Warhol, γιατί σιωπάς ; ("που η κοινωνία έχει δαγκώσει την ουρά της και τα ράφια των φαρμακείων είναι τα αληθινά μουσεία'')


Αν ζούσε ο πάπας της pοp art Andy Warhol (1928 - 1987 ) θα αποτύπωνε το σύγχρονο πορτραίτο του κόσμου μας με την μηχανική αναπαραγωγή της banal εικόνας του εμβολίου.
      Θα ανέσυρε από την καθημερινότητα μας την σύριγγα –άμεσα αναγνωρίσιμο σημείο έτοιμο να καταναλωθεί μεταξύ άλλων– θα την επέλεγε ως ready made έργο Τέχνης, ως εικόνα fétiche συνώνυμη με έκτακτη ανάγκη, θα την εξέτρεπε από τον αρχικό της ρόλο και με μικρές, εύστοχες παρεμβάσεις και στρεβλώσεις, χωρίς καμία πρόθεση αμφισβήτησης και κριτικής, θα εξέθετε την ψυχρή και απρόσωπη σειριακή της αναπαράσταση.

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2021

Reflections Occasioned by a Pandemic ( by Schollmeier, P. (2021). Reflections occasioned by a pandemic. Academia Letters. https://doi.org/10.20935/al244 )

 

Η σημερινή πανδημία έχει προκαλέσει πολύ πόνο και δυσκολία. Μέχρι τώρα όλοι έχουμε οικογένεια και φίλους που έχουν προσβληθεί από τον SARS-CoV-2 . Ή, ακόμη χειρότερα, μπορεί να έχουμε φίλους και οικογένεια που έχουν υποκύψει σε αυτό.

Όσοι από εμάς δεν έχουμε αρρωστήσει, βρήκαμε ότι ο ιός μας έβγαλε τη ζωή μας από τα όριά της. Δεν μπορούμε εύκολα να εργαστούμε στο γραφείο ή στο κατάστημα ή, αν το κάνουμε, φαίνεται να διατρέχουμε υψηλό κίνδυνο. 

Εμείς, συνήθως, συμβαίνει ν΄ασκούμε την τηλεργασία από το σπίτι, αν μπορούμε. Αλλά  πολλοί άλλοι δεν έχουν πλέον καθόλου εργασία. Οι πόλεις και οι κωμοπόλεις  με  συχνά άδειους δρόμους και πεζοδρόμια  είναι σχεδόν σαν πόλεις φαντάσματα.

IS CHRISTIAN THEOLOGY POSSIBLE WITHOUT THE FALL? (by Paul Ladouceur, https://publicorthodoxy.org/tag/paul-ladouceur/)


Με την πάροδο των αιώνων, η ιδέα - θεωρία της πτώσης της ανθρωπότητας από μια κατάσταση αρχέγονης ευδαιμονίας και κοινωνίας με τον Θεό ήταν, faute de mieux (μη ούσης άλλης καλύτερης εναλλακτικής λύσης), ένα βολικό θεολογικό κέλυφος για να εντάσσει τόσο σημαντικά χριστιανικά δόγματα όπως η προέλευση του κακού και του θανάτου, η προέλευση της πρωταρχικής αμαρτίας, της ανθρώπινης ηθικής αδυναμίας, της ενσάρκωσης του Ιησού Χριστού και της θεολογίας του βαπτίσματος.

Το πρόβλημα, όπως είχαμε επισημάνει σε ένα άρθρο το 2013, (Paul Ladouceur. (2013). Evolution and Genesis 2–3:The Decline and Fall of Adam and Eve. St Vladimir’s Theological Quarterly57(1), 135-176.) έγκειται στο ότι δεν είναι ότι δεν είναι δυνατόν, παρά τις γενναίες προσπάθειες να το πράξουμε, να συμβιβάσουμε μια ιστορική κατανόηση της βιβλικής ιστορίας του παραδείσου και της πτώσης Αδάμ και Εύας με δεδομένα(data) επιστημονικά και θεωρίες.

Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2021

''Ανάγνωση, Τηλεκπαίδευση, Ψηφιακός Γραμματισμός κι ο λησμονημένος γραφικός χαρακτήρας που χάνεται''.

Έχουν περάσει πολλοί μήνες καραντίνας και φαίνονται πλέον καθαρά οι συνέπειές της σε όλους τους τομείς της ζωής μας. Η πανδημία έφερε στην επιφάνεια προβλήματα που υπέβοσκαν, άλλοτε συνειδητά άλλοτε όχι, σε όλους τους τομείς της ζωής μας. 

Στην Εκπαίδευση δόθηκε ένα γερό χτύπημα με το παρατεταμένο κλείσιμο των σχολείων και το φαινόμενο της τηλεκπαίδευσης. Αναγκαία (ως ένα βαθμό), η τηλεκπαίδευση ματαίωσε τις προσπάθειες που έκαναν οι εκπαιδευτικοί προηγουμένως με προγράμματα φιλαναγνωσίας, αφού, ακόμη και στις περιόδους που τα σχολεία λειτουργούν εκ του σύνεγγυς, ο δανεισμός βιβλίων από τις σχολικές βιβλιοθήκες απαγορεύεται. 

Παρασκευή 19 Φεβρουαρίου 2021

H έννοια της ευθανασίας στον Ευγένιο Βούλγαρη (Κρανιδιώτης, Γ. Π. (2020). Η έννοια της ευθανασίας στον Ευγένιο Βούλγαρη. Ηθική. Περιοδικό φιλοσοφίας, (12), 29. https://doi.org/10.12681/ethiki.22775)

 

Ο Ευγένιος Βούλγαρης (1716-1806), κληρικός και διδάσκαλος του Γένους, υπήρξε εξέχουσα μορφή του νεοελληνικού διαφωτισμού. Στον στοχασμό του συνυπάρχουν η νεώτερη φιλοσοφία και η πειραματική επιστήμη με την αφοσίωση στη χριστιανική ορθοδοξία και την πνευματική παράδοση της αρχαιότητας. 
Η προσήλωσή του στα εκκλησιαστικά δόγματα τον αναγκάζει σε έναν, υπό όρους, ενστερνισμό των νέων ιδεών, τις οποίες αντιμετωπίζει άλλοτε με ευνοϊκή και άλλοτε με κριτική διάθεση. Γενικώς, χαρακτηρίζεται ως «θεολογών φιλόσοφος» και «πεφωτισμένος συντηρητικός»1.

Η ∆ιατριβὴ περὶ Εὐθανασίας, όπως ο ίδιος ο συγγραφέας σημειώνει, άρχισε να γράφεται το 1776. Ωστόσο, ολοκληρώθηκε και εξεδόθη στην Πετρούπολη, το 1804, δύο μόλις χρόνια πριν τον θάνατο του υπέργηρου Ευγενίου. Η μελέτη αυτή συνιστά απάντηση σε μία πραγματική ερώτηση, την οποία απηύθυνε στον Βούλγαρη ο πρίγκιπας της Τρανσυλβανίας Στέφανος Μιχαήλ Ρακοβίτσας: πῶς ἄν τις ἔχοι γενναίως τε καὶ εὐψύχως, ἢ ἑαυτῷ ἐπιόντα ἐκδέχεσθαι, ἢ ἐπελθόντα ἑτέροις αὑτῷ οἰκείοις καὶ φίλοις, φέρειν τὸν θάνατον (πώς θα μπορούσε κάποιος να υποφέρει τον επερχόμενο, είτε σε αυτόν τον ίδιο, είτε στους οικείους και φίλους του, θάνατο με γενναιότητα και ευψυχία); Ο πλήρης τίτλος της ∆ιατριβῆς, που καταδεικνύει υπό ποία έννοια συνελάμβανε ο συγγραφέας της την ευθανασία, είναι Περὶ εὐθανασίας ἢ περὶ τῆς περὶ τὸν θάνατον καρτερίας2.

Στο παρόν άρθρο αποβλέπουμε αφενός σε έκθεση των περιεχομένων στη ∆ιατριβὴ διδασκαλιών και αφετέρου στην κριτική εξέταση αυτών, ενώ γίνονται και κάποιες νύξεις για την πιθανή συμβολή της σκέψης του Βούλγαρη στη σύγχρονη συζήτηση περί ευθανασίας.

Δευτέρα 15 Φεβρουαρίου 2021

On Love & Beauty in a Time of Pandemic (by VK McCarty, a Closing Address for the Institute for Studies in Eastern Christianity (ISEC) 2020 Conference: “Evil and Spiritual Combat in a time of Pandemic)

Αγαπητοί μου .

Ήταν προνόμιο να μοιραστώ μαζί με σας αυτό το συνέδριο της ISEC που διαλέγεται για το «Κακό και τον Πνευματικό Αγώνα σε μια εποχή πανδημίας». 

Σας ευχαριστώ πολύ1.

Χάρη σε όλους σας, τους Αγίους Πατέρες και τους λοιπούς αξιότιμους ομιλητές, για την παρουσία σας - και για τις εξαιρετικές και δυναμικές παρουσιάσεις σας για το Ινστιτούτο Σπουδών του Ανατολικού Χριστιανισμού (ISEC).

Ευχαριστώ όλους τους συντονιστές και διαμεσολαβητές κάθε είδους, σε όλους όσους μας βοήθησαν τεχνολογικά - και ειδικότερα, για την έμπνευση, τη γενναιοδωρία και την καθοδήγηση του π. Sergey Trostyanskiy, Judith Scott και Dr. Conrad Fischer.

Όπως γνωρίζετε από την ακρόαση αυτών των ημερίδων, βαθιές και σύνθετες προκλήσεις ορθώνονται εμπρός μας καθημερινά σε αυτήν την πανδημική εποχή - και ως ποιμένες, κήρυκες, πατέρες και δάσκαλοι και διαμεσολαβητές στην πρώτη γραμμή της χριστιανικής διακονίας, συχνά βρίσκουμε τον εαυτό μας να διακρίνει τα ζητήματα που φέρουν σ΄ αμηχανία την κοινωνία μας απαιτώντας οδυνηρά συναρπαστική διορατικότητα.

Ωστόσο, εν μέσω αυτού του χάους και της ταλαιπωρίας, η Εκκλησία μας έχει κρατήσει πνευματικά ασφαλείς, με τη διαβεβαίωση της αγάπης και της παρουσίας του Θεού ανάμεσά μας.

Τρίτη 9 Φεβρουαρίου 2021

EASTERN ORTHODOX IDENTITY AND “AGGRESSIVE LIBERALISM”: NON-THEOLOGICAL ASPECTS OF THE CONFRONTATION(by Uzlaner Dmitry, Associate Professor at the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration, Russia).

St. Stephen's House  Οξφόρδη

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΙ «ΕΠΙ-ΘΕΤΙΚΟΣ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΙΣΜΟΣ»: ΜΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΤΥΧΕΣ ΤΗΣ «ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΗΣ».

Αυτό το δοκίμιο του καθ. Uzlaner Dmitry είναι μέρος μιας σειράς κειμένων που προέρχεται από το τρέχον ερευνητικό έργο «Contemporary Eastern Orthodox Identity and the Challenges of Pluralism and Sexual Diversity in a Secular Age », η οποία είναι κοινή προσπάθεια μελετητών από το Κέντρο Ορθόδοξων Χριστιανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Fordham και το Πανεπιστήμιο του Exeter, χρηματοδοτούμενο από το British Council, τους Φίλους του Βρετανικού Συμβουλίου και το Ίδρυμα Henry Luce ως μέρος του προγράμματος ««British Council’s “Bridging Voices” programme » (YouTube). Τον Αύγουστο του 2019, 55 Έλληνες και λοιποί Ευρωπαίοι μελετητές1 συγκεντρώθηκαν για ένα διεθνές συνέδριο στο St. Stephen's House της Οξφόρδης.

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2021

''Υπάρχει άραγε φάρμακο γι’ αυτή την χρόνια αρρώστια μας;''(Θερμός π. Βασίλειος)

 Ίσως ελπίδα για τον τόπο να ανατείλει όταν ο ‘προοδευτικός’ πολιτικός μας κόσμος και το κοινωνικό σώμα το οποίο τόν στηρίζει, θελήσουν να ελευθερωθούν από την υπεροψία και από την ταυτότητα του ‘αντί-’

Ποιες είναι οι Ευρωπαϊκές χώρες με την ισχυρότερη κοινωνική επιρροή της Χριστιανικής Εκκλησίας τους; Μάλλον Ρωσία, Πολωνία, Ρουμανία, Ουγγαρία.

Ποιες είναι εκείνες με την υψηλότερη αθεΐα; Εύκολο, Γαλλία και Βρετανία.

     Και ποιες διακρίνονται για το σφοδρότερο αντιεκκλησιαστικό τους ρεύμα;

                            Ισπανία και Ελλάδα!