Πέμπτη 5 Ιουνίου 2025

Πώς θα βοηθήσει η Γυναικεία Διακονία στην πρόληψη της κακοποίησης;

[Varvara Gulinai,Doctoral Student at the University of California, San Diego].

Οι εκκλησίες είναι μερικά από τα πιο συνηθισμένα μέρη όπου συμβαίνει η κακοποίηση. 

Αυταρχικές δομές, έλλειψη πόρων, εσωτερικοί κανόνες που αποδίδουν υψηλότερη θέση στους άνδρες και χαμηλότερη στις γυναίκες, η εγκυμοσύνη και οι παραδοσιακοί κανόνες και η ανισότητα των φύλων, όλα αυξάνουν τον κίνδυνο μιας γυναίκας να γίνει θύμα πνευματικής, διαπροσωπικής και σεξουαλικής βίας.

Οι επιπτώσεις της βίας κατά των γυναικών περιλαμβάνουν:

  • Αποβολές και άλλα δυσμενή αποτελέσματα της εγκυμοσύνης όπως θνησιγένεια, μωρά χαμηλού βάρους γέννησης, πρόωροι τοκετοί, επιπλοκές κ.λπ.

  • Τα παιδιά γίνονται έμμεσα θύματα μέσω βίαιων εμπειριών των γονέων (ένα παιδί είναι πιο πιθανό να γίνει θύμα ή δράστης)

  • Σύνθετο PTSD που κάνει την επιστροφή στην εκκλησία επώδυνη.

  • Μακροχρόνιο πνευματικό τραύμα.

  • Γυναίκες που εγκαταλείπουν την Ορθόδοξη Εκκλησία.

Ως μέρος μιας διακονίας από γυναίκα σε γυναίκα, η γυναικεία διακονία μπορεί να εξυπηρετήσει αποτελεσματικά τα θύματα κακοποίησης προσφέροντας μια θεραπευτική παρουσία και συμπονετική συμβουλή.

Οι διακόνισσεςii μπορούν να εκπαιδευτούν σε θέματα όπως η κακοποίηση, η ενδοοικογενειακή βία, η σεξουαλική επίθεση και το θρησκευτικό τραύμα—και, με τη σειρά τους, να βοηθήσουν στην εκπαίδευση της Εκκλησίας, διευκολύνοντας παράλληλα την κατάλληλη ενοριακή ανταπόκριση και θεραπεία.

Επιπλέον, οι διακόνισσες μπορούν να λειτουργήσουν ως διαμεσολαβητές μεταξύ του ανδρικού κλήρου και των ενοριτισσών, μειώνοντας τις πιθανότητες κακοποίησης , καθώς και ψευδών κατηγοριών.

Το να υπάρχει μια διακόνισσα στο χώρο κατά τη διάρκεια της πνευματικής συμβουλευτικής/κατήχησης, των επισκέψεων κατ' οίκον ή ακόμα και της εξομολόγησης θα μείωνε αυτούς τους κινδύνους και θα ελαχιστοποιούσε την πιθανότητα πιθανών αστικών ή ακόμη και ποινικών υποθέσεων.

Επιπλέον, η παρουσία μιας εκπαιδευμένης διακόνισσας στο ιερό για να επιβλέπει και να βοηθά τα παιδιά που υπηρετούν, για παράδειγμα, θα ελαχιστοποιούσε επίσης τον κίνδυνο παιδικής κακοποίησης.

Οι γυναίκες συχνά ζητούν καθοδήγηση από ιερείς για θέματα σχέσεων, καθώς τους αντιλαμβάνονται ως έμπιστα πρόσωπα εξουσίας. Μπορεί επίσης να ζητήσουν συμβουλές από μοναχούς.

Αλλά ενώ ο ενοριακός κλήρος και οι μοναχοί έχουν ψήγματα σοφίας να μοιραστούν, δεν έχουν πάντα την θεολογική, ποιμαντική ή κλινική εκπαίδευση που απαιτείται για να ασχοληθούν αποτελεσματικά με κάποιον που κινδυνεύει ή βιώνει κακοποίηση. Επιπλέον, οι μοναχοί δεν είναι πάντα υπόλογοι στην ηγεσία της Εκκλησίας.

Μια διακόνισσα θα ήταν υπόλογη στην Εκκλησία και θα θεωρούσε την Εκκλησία υπόλογη. Όταν η Εκκλησία ανταποκρίνεται ελλειμματικά στις εμπειρίες των γυναικών, αυτές αναγκάζονται να ζητήσουν βοήθεια εκτός της Εκκλησίας, συχνά θυσιάζοντας την πνευματικότητα τους.

Μια μή-χριστιανή γυναίκα κοινωνική λειτουργός μπορεί να μην έχει τη διάκριση του Αγίου Πνεύματος, αλλά ένας μοναχός ή ιερέας μπορεί να μην έχει την εξειδικευμένη εκπαίδευση που χρειάζεται για να υποστηρίξει αποτελεσματικά τις γυναίκες.

Μια διακόνισσα θα γεφύρωνε αυτό το χάσμα, όντας πνευματικά εδραιωμένη και μορφωμένη να παράσχει κατάλληλη απάντηση στην κακοποίηση και σε θέματα που σχετίζονται με το τραύμα. Θα είχε το δώρο του Αγίου Πνεύματος για να συμβουλεύει και να καθοδηγεί σωστά τις γυναίκες, ενώ παράλληλα θα τις συνδέει με εξωτερικούς πόρους και υποστήριξη.

Η επίσημη χειροθεσία θα εξασφάλιζε ότι οι διακόνισσες είναι ορατές στις γυναίκες που έχουν ανάγκη, δίνοντάς τους την εξουσία να διακονήσουν και μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο επαναθυματοποίησης εντός της Εκκλησίας.

Οι χειροθετημένες διακόνισσες θα μπορούσαν, επίσης, να μεταφέρουν μυστήρια σε εκείνες που δεν αντέχουν να τα λάβουν από τον ανδρικό κλήρο λόγω προηγούμενων τραυμάτων, παρέχοντάς τους την κρίσιμης σημασίας θεραπεία.

Έχουμε εντός της ιστορικής Εκκλησίας την ύπαρξη μιας διακονίας—όχι πλέον ενεργής, αλλά ακόμα έγκυρης—τη γυναικεία διακονία. Αυτή τώρα μιλάει ξεκάθαρα για την ανάγκη τα χέρια μιας γυναίκας να φτάσουν και να αγγίξουν σε μέρη και στιγμές όπου τα χέρια ενός άνδρα θα ήταν ακατάλληλα και ανάρμοστα...

ΠΗΓΗ

iΗ κ.Βαρβάρα Γκούλινα απέκτησε πτυχίο Ψυχολογίας από το California State University Fullerton και μεταπτυχιακό στη Δημόσια Υγεία από το University of Colorado, Anschutz Medical Center, με ειδίκευση στην Ηγεσία και την Πρακτική της Δημόσιας Υγείας. Η εργασία και η έρευνά της επικεντρώνονται στην έμφυλη βία, τις αντιλήψεις για την κακοποίηση μεταξύ των θυμάτων εμπορίας, τα αρνητικά γνωστικά σχήματα στις γυναίκες και την κακοποίηση στις σχέσεις των εφήβων. Αναπτύσσει και δοκιμάζει επί του παρόντος ένα νέο εργαλείο για την αξιολόγηση της εξιδανίκευσης ελεγκτικών και κυριαρχικών συμπεριφορών. Η Βαρβάρα κατέχει πιστοποιήσεις στην υποστήριξη σεξουαλικής επίθεσης και ενδοοικογενειακής βίας και ξεκίνησε ένα νέο πείραμα σχετικά με την υποτίμηση των γυναικών, για το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Γυναικών στην Ηγεσία της Καλιφόρνια το 2020. Ως υποψήφια διδάκτορας στο San Diego State University, στη Σχολή Κοινωνικής Εργασίας, διερευνά τη διασταύρωση της βίας κατά των γυναικών και των διαταραχών χρήσης ουσιών, με στόχο την ενημέρωση προγραμμάτων και πολιτικών που προστατεύουν τα κορίτσια και τις γυναίκες. Μεγαλωμένη ως κόρη ορθόδοξου ιερέα και αγιογράφου, η Βαρβάρα ήταν πάντα βαθιά αφοσιωμένη στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Βοηθά τον πατέρα της με ευλογίες σπιτιών, βαπτίσεις, κηδείες και επισκέψεις σε ασθενείς και ετοιμοθάνατους. Επιπλέον, η Βαρβάρα ψάλλει, ψάλει και διαβάζει στην Εκκλησία και έλαβε πρόσφατα την ευλογία να θυμιάζει με θυμιατήρι. Συμμετέχει επίσης ενεργά στο Saint Phoebe Center for the Deaconess και είναι μέλος της Επιτροπής Αρχόντων για την Ενασχόληση με τις Γυναίκες στην Ορθοδοξία. Η Βαρβάρα αγαπά βαθιά την Ορθόδοξη Εκκλησία και είναι παθιασμένη με το να βοηθά τα κορίτσια και τις γυναίκες να συναντήσουν τον εαυτό τους στον Χριστό — ενθαρρύνοντάς τες και εμπνέοντάς τες να επιδιώξουν τους σκοπούς που τους έχει δώσει ο Θεός. Ετοιμάζεται επί του παρόντος να υπηρετήσει γυναίκες στις φυλακές και βρίσκεται στη διαδικασία να γίνει διακόνισσα. Η Βαρβάρα πιστώνει την κόρη της, Βέρα, ως την έμπνευση πίσω από όλη τη δουλειά της.

iiVarvara Gulina. (2025, May 28). How will the Female Diaconate Help Prevent Abuse? public orthodoxy. Retrieved June 5, 2025, from https://publicorthodoxy.org/2025/05/28/female-diaconate-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου