Τετάρτη 19 Απριλίου 2017
Σάββατο 15 Απριλίου 2017
Τετάρτη 12 Απριλίου 2017
Κυριακή 9 Απριλίου 2017
ΜΕΓΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΣ
Ας κάνουμε μια σύντομη γνωριμία με τις εορτές της Μεγάλης Εβδομάδας.
Τι είναι Μεγάλη Εβδομάδα;
Η Μεγάλη Εβδομάδα είναι η εβδομάδα πριν το Πάσχα (από την Κυριακή των Βαϊων το βράδυ μέχρι το Μ. Σάββατο) και ονομάζεται «Μεγάλη», όχι γιατί έχει περισσότερες μέρες ή ώρες από τις άλλες εβδομάδες, αλλά γιατί τα γεγονότα όπου τελούνται και βιώνονται στους Ιερούς Ναούς είναι κοσμοσωτήρια για τον άνθρωπο!
Πώς βιώνεται ο λειτουργικός χρόνος τη Μεγάλη εβδομάδα;
Η Εκκλησία από την μεγάλη της φιλανθρωπία, για να μπορέσουν όσο είναι δυνατόν περισσότεροι πιστοί να συμμετέχουν στις Ακολουθίες, επέτρεψε από την αρχή της Μ. Εβδομάδας, να ψάλλεται ο Όρθρος της επόμενης ημέρας. (π.χ. την Κυριακή των Βαϊων το βράδυ ψάλλεται ο Όρθρος της Μεγάλης Δευτέρας).
Τι τελείται τις ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας;
Οι τέσσερις πρώτες ημέρες μας προετοιμάζουν πνευματικά για το θείο δράμα και οι Ακολουθίες ονομάζονται «Ακολουθίες του Νυμφίου».
Μεγάλη Δευτέρα (Κυριακή Βαϊων βράδυ):
Την Μεγάλη Δευτέρα κυριαρχούν δύο γεγονότα:
α) Η ζωή του Ιωσήφ του 11ου γιού του Πατριάρχη Ιακώβ, του ονομαζόμενου Παγκάλου, δηλαδή του ωραίου στο σώμα και τη ψυχή. Ο Ιωσήφ προεικονίζει με την περιπέτειά του (που πουλήθηκε σκλάβος στην Αίγυπτο) τον ίδιο τον Χριστό και το πάθος Του.
β) Το περιστατικό της άκαρπης συκιάς που ξέρανε ο Χριστός (Ματθ. 21, 18-22):
Συμβολίζει την Συναγωγή των Εβραίων και γενικά την ζωή του Ισραηλιτικού λαού που ήταν άκαρποι από καλά έργα.
Συμβολίζει την Συναγωγή των Εβραίων και γενικά την ζωή του Ισραηλιτικού λαού που ήταν άκαρποι από καλά έργα.
Μεγάλη Τρίτη (Μεγάλη Δευτέρα βράδυ):
Την Μεγάλη Τρίτη θυμόμαστε και ζούμε δύο παραβολές:
α) Των δέκα παρθένων (Ματθ. 25,1-13) που μας διδάσκει να είμαστε έτοιμοι και γεμάτοι από πίστη και φιλανθρωπία.
β) Των Ταλάντων (Ματθ. 25,14-30), που μας διδάσκει να είμαστε εργατικοί και πρέπει να καλλιεργούμε και να αυξήσουμε τα πνευματικά μας χαρίσματα.
Μεγάλη Τετάρτη (Μεγάλη Τρίτη βράδυ):
Η Μεγάλη Τετάρτη είναι αφιερωμένη στην αμαρτωλή γυναίκα (Λουκ. 7,47), που μετανιωμένη άλειψε τα πόδια του Κυρίου με μύρο και συγχωρήθηκε για τα αμαρτήματά της, γιατί έδειξε μεγάλη αγάπη και πίστη στον Κύριο. Ψάλλεται το περίφημο τροπάριο (δοξαστικό) της Υμνογράφου Μοναχής Κασσιανής.
Μεγάλη Πέμπτη (Μεγάλη Τετάρτη βράδυ):
Την Μεγάλη Πέμπτη γιορτάζουμε 4 γεγονότα :
α) Τον Ιερό Νιπτήρα, το πλύσιμο δηλαδή των ποδιών των μαθητών από τον Κύριο, δείχνοντας για το ποια πρέπει να είναι η διακονία των πιστών στην Εκκλησία.
β) Τον Μυστικό Δείπνο, δηλαδή την παράδοση του Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας.
γ) Την Προσευχή του Κυρίου, στο Όρος των Ελαιών και
δ) την Προδοσία του Ιούδα, δηλαδή την αρχή του Πάθους του Κυρίου.
Μεγάλη Παρασκευή (Μεγάλη Πέμπτη βράδυ):
Την Μεγάλη Παρασκευή έχουμε την Κορύφωση του θείου δράματος, τελείται η «Ακολουθία των Παθών» και θυμόμαστε και βιώνουμε τα Σωτήρια και φρικτά Πάθη του Κυρίου και Θεού μας. Δηλαδή:
α) Τα πτυσίματα
β) τα μαστιγώματα
γ) τις κοροϊδίες
δ) τους εξευτιλισμούς
ε) τα κτυπήματα
στ) το αγκάθινο στεφάνι και κυρίως την
ζ) Σταύρωση και
η) τον θάνατο του Χριστού μας.
Μεγάλο Σάββατο (Μεγάλη Παρασκευή πρωϊ και βράδυ):
Το Μεγάλο Σάββατο το πρωϊ γιορτάζουμε:
α) την Ταφή Του Κυρίου και
β) την Κάθοδο Του στον Άδη, όπου κήρυξε σε όλους τους νεκρούς. Έτσι Μεγάλη Παρασκευή το πρωϊ (ημερολογιακά), τελούνται οι εξής ακολουθίες: Ακολουθία των Μεγάλες Ωρών και στις 12.00 το μεσημέρι της Αποκαθηλώσεως, δηλαδή την Ταφή Του Κυρίου από τον Ιωσήφ τον Αριμαθαίας και το Νικόδημο τον Φαρισαίο, μέλος του Μ. Συμβουλίου και κρυφό μαθητή του Κυρίου.
Την Μεγάλη Παρασκευή το βράδυ (ημερολογιακά) ψάλλονται τα Εγκώμια και έχουμε την περιφορά του Επιταφίου!
Κυριακή του Πάσχα (Μ. Σάββατο πρωϊ και νύχτα από τις 12.00 π.μ):
Το Μεγάλο Σάββατο (ημερολογιακά) το πρωϊ, έχουμε την λεγόμενη «1η Ανάσταση», δηλαδή το προανάκρουσμα της Αναστάσεως που μεταδίδουν οι ύμνοι και της προσμονής της λυτρώσεως όλης της κτίσεως από την φθορά και τον θάνατο!
Το Μεγάλο Σάββατο στις 12.00 (δηλαδή ουσιαστικά την Κυριακή), έχουμε την ζωηφόρο Ανάσταση του Κυρίου μας, την ήττα του θανάτου και της φθοράς και την αφή του Αγίου Φωτός στον κόσμο από το Πανάγιο Τάφο.
Κυριακή του Πάσχα στις 11.00 π.μ. ή το απόγευμα, τελείται ο «Εσπερινός της Αγάπης», όπου σε πολλές γλώσσες διαβάζεται το Ιερό Ευαγγέλιο και διατρανώνεται παγκοσμίως η νίκη του θανάτου και η εποχή της Καινούριας Διαθήκης, της χαράς και της Αναστάσιμης ελπίδας.
Ποιο είναι το βαθύτερο νόημα των Παθών και της Αναστάσεως για όλους εμάς τους Πίστους;
Ποιο είναι το βαθύτερο νόημα των Παθών και της Αναστάσεως για όλους εμάς τους Πίστους;
Οι πιστοί βιώνουμε τα πάθη και την ανάσταση του Χριστού συμμετέχοντας ενεργά σε αυτά με «συμπόρευση», «συσταύρωση» και «συνανάσταση»! Ο Χριστός με την θέληση του (εκουσίως), έπαθε και ανέστη για να σωθούμε όλοι εμείς! Αυτό σημαίνει ότι δεν λυπούμαστε «μοιρολατρικά» για το Πάθος του, αλλά για τις δικές μας αμαρτίες και αφού μετανοιώνουμε ειλικρινώς μπορούμε την αντικειμενική σωτηρία που χάραξε ο Χριστός να την κάνουμε και υποκειμενική - προσωπική σωτηρία!
Αντώνης Χρήστου
oodegr.com
oodegr.com
Σάββατο 8 Απριλίου 2017
Τετάρτη 5 Απριλίου 2017
ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΟ ΝΑΟ ΜΑΣ Υπάρχει ζωή μετά τον θάνατο;
Με το ερώτημα αυτό σαν project
εργασίας μαθητές
της Α΄ Λυκείου του 4ου Λυκείου Καλλιθέας επισκέφθηκαν σήμερα το ναό
μας, μετά από πρωτοβουλία της υπεύθυνης καθηγήτριάς τους κας. Χρυσούλας Φραγκιά
για να συνομιλήσουν με τον υπεύθυνο ιερέα Νεότητας της ενορίας μας, τον
π.Βασίλειο.
Οι μαθητές προσκύνησαν στο
Ναό και είχαν την ιδιαίτερη ευλογία να προσκυνήσουν και τα χαριτόβρυτα λείψανα
του Αγίου Νικολάου του Πλανά που φυλάσσονται στο Ναό μας, δίνοντας την ευκαιρία
έτσι και στον π.Βασίλειο να τους μιλήσει για την τιμή των ιερών λειψάνων αλλά
και την υπέρβαση του θανάτου στο γεγονός της προσκύνησής τους.
Κατόπιν όλοι μαζί
κατέβηκαν στην αίθουσα ΄΄Νέα Βηθλεέμ΄΄ του Ναού μας όπου παρατέθηκε στα παιδιά
ένα μικρό κέρασμα και ξεκίνησε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση γύρω από το θέμα
του project, με τον π.Βασίλειο να ξαφνιάζει τα παιδιά, θέτοντάς τους το
ερώτημα: ΄΄Υπάρχει άραγε ζωή πριν τον θάνατο;΄΄.
Τα παιδιά είχαν την
ευκαιρία να θέσουν πλήθος ερωτημάτων και ανησυχιών αλλά και να ακούσουν την
θέση και την εμπειρία της Εκκλησίας για πολλά θέματα με κυρίαρχο αυτό του
θανάτου και της αξίας και σπουδαιότητας της ζωής μας.
Αξίζουν πολλά συγχαρητήρια
στην καθηγήτρια των παιδιών για την πρωτοβουλία που είχε αλλά και στον
διευθυντή του 4ου Λυκείου για την παραχώρηση της άδειάς του ώστε να
καταστεί δυνατή η επίσκεψη, αλλά κυρίως στο ότι κτίζονται γέφυρες επικοινωνίας
της σχολικής κοινότητας με την ενοριακή κάτι που δημιουργεί πολλές ελπίδες για
το αύριο, για την ενότητα και συνεργασία όλων μας, ώστε η ζωή μας να γίνει πιο
ποιοτική, οι αγωνίες μας να καλλιεργηθούν, τα ερωτήματα να τίθενται, οι
απαντήσεις να προσδοκούνται μέσα από την εμπειρία και τον διάλογο.
Δευτέρα 3 Απριλίου 2017
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΤΩΝ...ΑΓΙΩΝ
Όλοι γνωρίζουν την Αθήνα του Παρθενώνα και του
Μουσείου της Ακρόπολης, την Αθήνα της φασαρίας και της ρύπανσης, την Αθήνα της
πληθυσμιακής συμφόρησης και του κυκλοφοριακού άγχους, την Αθήνα της
καλλιτεχνικής έκφρασης με τα σπουδαία μουσεία και τους αρχαιολογικούς της
χώρους· μα ποιος στ’ αλήθεια γνωρίζει την Αθήνα ...των Αγίων;
Αυτήν
την ερώτηση κάναμε στα παιδιά (Γυμνασίου και Λυκείου) των Νεανικών μας
Συντροφιών και μέσα από μία σειρά σχετικών συζητήσεων που έγιναν στο ξεκίνημα
του έτους στο πλαίσιο των Κατηχητικών Συναντήσεων αποφασίσαμε σε μικρές
ολιγομελείς ομάδες να κάνουμε ένα περίπατο στην Αθήνα των Αγίων.
Η
αρχή έγινε την Κυριακή 2 Απριλίου με τη συνοδεία του υπευθύνου ιερέα Νεότητας
της ενορίας μας, και μία επιλογή παιδιών Γυμνασίου και Λυκείου. Επισκεφθήκαμε
το πρόσφατα ανακαινισμένο σπίτι της Αγίας Φιλοθέης στην Πλάκα (το αρχοντικό των
Μπενιζέλων) και ξεναγηθήκαμε σ’ αυτό. Θαυμάσαμε μέσα από τις διηγήσεις του π. Βασιλείου
τον τρόπο με τον οποίο οι Αθηναίοι τότε ζούσαν και τον τρόπο με τον οποίο
διαμόρφωναν τους χώρους τους. Εντυπωσιαστήκαμε από την αρχιτεκτονική και την
υψηλή αισθητική της κατασκευής και διακόσμησης και αναλογιστήκαμε την άβυσσο
που χωρίζει την κακογουστιά της νεοελληνικής πραγματικότητας από την αρχοντιά
του 16ου αιώνα (έστω και αν η Αθήνα βρισκόταν κάτω από τον Οθωμανικό
ζυγό).
Ταξιδέψαμε
μέσα από διαδραστικούς πίνακες και υπολογιστές στην Αθήνα του 16ου
αι. λάβαμε μέρος σε παιχνίδια γνώσεων και αφού πολλά πληροφορηθήκαμε από τον π.
Βασίλειο και την υπεύθυνη κατηχήτρια δ.Αγγελική για τη ζωή της Αγίας Φιλοθέης,
κατηφορίσαμε προς το κτίριο της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, όπου υπήρξε και ο χώρος
του πρώτου μοναστηριού που ίδρυσε η Αγία Φιλοθέη. Είδαμε το Αρχιεπισκοπικό
παρεκκλήσιο του Αγίου Ανδρέα και στη συνέχεια επισκεφθήκαμε τον Μητροπολιτικό
Ναό των Αθηνών.
Όλοι
μας συγκλονιστήκαμε προσκυνώντας το σώμα της Αγίας Φιλοθέης που φυλάσσεται στη
Μητρόπολη Αθηνών και το μαρτυρικό σώμα του Αγίου Γρηγορίου του Ε΄ πατρ/ρχου
Κων/πόλεως.
Σε
μια γωνία του Ναού καθίσαμε και ο π. Βασίλειος μας μίλησε για την ιστορία του
Μητροπολιτικού Ναού. Στη συνέχεια γνωρίσαμε το διπλανό εκκλησάκι της Παναγίας
Γοργουπηκόου-Αγίου Ελευθερίου (κτίσμα του 12ου αι.) καθώς και τον
ιστορικό Ναό της Παναγίας Καπνικαρέας (κτίσμα του 12ου αι.).
Είχε
έρθει η ώρα για λίγη ξεκούραση και κοντά στο Ναό της Καπνικαρέας καθίσαμε όλοι
μαζί και απολαύσαμε χυμούς, γλυκά και αναψυκτικά συζητώντας για τις εμπειρίες
μας.
Επιστρέψαμε
με μια άλλη γεύση Αθήνας στην καρδιά. Γεύση ομορφιάς, ησυχίας, αγιότητας και
αρχοντιάς...
Οι περίπατοι συνεχίζονται....
Η κατηχήτρια & τα
παιδιά.
ΒΡΑΔΙΑ ΛΟΓΟΥ ΕΙΚΟΝΑΣ ΚΑΙ ΥΜΝΟΥ
Την Κυριακή 2 Απριλίου μετά τον κατανυκτικό εσπερινό, πραγματοποιήθηκε στο Ναό μας εκδήλωση Λόγου και Μουσικής για την ζωή και το έργο του Οσίου Ιωάννου του Καλυβίτου, με την πρεσβυτέρα Καλυψώ Δημητριάδη και τον π. Νεκτάριο. Η αφήγηση της ζωής του Αγίου από την πρεσβυτέρα ήταν πολύ χαρακτηριστική και ζεστή και σε συνδυασμό με τις εικόνες προβολής και της μουσικής δημιουργήθηκε μια κατανυκτική ατμόσφαιρα η οποία ζέστανε τις ψυχές των παρευρισκομένων. Ο προϊστάμενος του Ναού π. Ειρηναίος ευχαρίστησε τον π. Νεκτάριο και την πρεσβυτέρα του για την όμορφη βραδιά και έδωσε την ιδέα για μια ακόμη εκδήλωση μετά το Πάσχα.
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)