Στο ακαδημαϊκής λιτότητας και συντομίας κήρυγμά του, αφού δαψιλώς συνεχάρη τον προϊστάμενο της ενορίας πανοσιολογιώτατον Αρχιμ. Σισώη Σκάρκο, τους πατέρες του Ι.Ναού και σύσσωμο το σώμα των ενοριτών των συμμετασχόντων στο λειτουργικό-λατρευτικό πλαίσιο της εορτής, είπε :
Κυριακή 29 Αυγούστου 2021
EOPTH ΑΓΙΟΥ ΦΑΝΟΥΡΙΟΥ I N METAMOPΦΩCΕΩC, 26 & 27/8/2021
Παρασκευή 20 Αυγούστου 2021
Τι να λέει το «Old» του M. N.Shyamalan για τη γήρανση και την αξιοπρέπεια του ανθρωπίνου προσώπου στην Covidfree κοινωνία μας;
Το «Old» χρωματίζει ένα δυνητικά τρομακτικό σενάριο στο οποίο μια ομάδα παραθεριστών αρχίζει ξαφνικά να γερνά με ταχείς ρυθμούς. Υπάρχει ένα μυστήριο και αυτό το μυστήριο παίρνει αργότερα μια εξήγηση, μια ταινία που αρνείται να επιβραδύνει ακόμη και για μια στιγμή.
Υπάρχει πάντα ο θάνατος εξαιτίας μιας βιοηθικά ευφάνταστης αγριότητας, σώματα λυγισμένα, σπασμένα και στραμμένα εναντίον τους. Η βία έχει σχεδιαστεί για να τρέχει κάτω από το δέρμα, να χρησιμοποιήσει τη φρίκη του σώματος για να γίνει μεταφυσική κι υπαρξιακή.
Το '' setup '' είναι ένα καθαρό '' The Twilight Zone '' από τον Rod Serling: μια όμορφη, απομονωμένη τροπική παραλία όπου ο χρόνος μυστηριωδώς ξεφεύγει, που γερνά πρόωρα και γρήγορα όποιον έχει την τύχη να παρασυρθεί στις ακτές του.
'' Τα έξι ΝΑΙ για τον Ν.ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ ''.
Αν με ρωτούσε ο γιος ή η κόρη μου ή όποιος αγαπώ από πού να αρχίσει να διαβάζει, θα τους έλεγα πως -παρά τα φαινόμενα- η ανάγνωση μπορεί να είναι μία κατ’ εξοχήν αντάρτικη, πατροκτονική και βασιλοκτονική πράξη.
Και πως αυτή την υβριστική των πάντων ανταρσία η ανάγνωση του Καζαντζάκη τη δυναμώνει, την εγκαθιδρύει ως μέτρο μέσα μας και την κάνει να ακούγεται τόσο γερή και αποφασισμένη, όσο και το «άι σικτίρι» του αγοριού, όταν βροντάει πίσω την πόρτα του σπιτιού του.
Ή του σχολειού του.
Γι’ αυτόν τον αναγκαίο ‘’σικτιρισμό’’ έγραφε και ήθελε να διαβάζεται ο Καζαντζάκης.
Τετάρτη 18 Αυγούστου 2021
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2021, η ενορία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Καλλιθέας στην μεγάλη Θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου.
«...τό θεοδόχον σῶμα τῆς Παναγίας τῷ πανευκλεεῖ καὶ ὑπερφυεῖ ἐπιτίθεται μνήματι· κἀντεῦθεν τριταῖον προς οὐράνιους δόμους μετεωρίζεται» (αγ. Ι. Δαμασκηνού, Θεομητορικὲς ομιλίες, Γ΄, 14· Δ´, 2, 4).
Κι εφέτος η ενορία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Καλλιθέας λατρευτικώς εόρτασε την μεγάλη αυτή Θεομητορική εορτή της Κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου , ενώ για μια ακόμη φορά στον Ναό και στον προαύλιο αυτού χώρο είχαν παρθεί όλα τα μέτρα και οι αποστάσεις - κι όσο ήταν τούτο δυνατό - στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19.
Κυριακή 15 Αυγούστου 2021
Η προστασία των Χριστιανών, «Ιδού γαρ από του νυν μακαριούσί με πάσαι αι γενεαί »
«Ιδού γαρ από του νυν μακαριούσί με πάσαι αι γενεαί »!1
[ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Φαραντάτου, πρ.ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ & ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ, (1999), ΑΝΘΗΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ, ΕΚΔΟΣΙΣ I. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ – ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ, Αθήνα, σσ.16-20.]
Προφητικός ό λόγος της Παναγίας Παρθένου! Πράγματι! Δύο χιλιάδες και πλέον χρόνοι έχουν παρέλθει, άφ' ότου έξήλθεν έκ τών χειλέων της ό λόγος, ότι αί γενεαί τών ανθρώπων θά μακαρίζουν καί θά ευλογούν αυτήν, «τήν μόνην άμωμον έν γυναιξί καί καλήν»2, διά τάς πολυτίμους υπηρεσίας της πρός τήν άνθρωπότητα.
Καί δέν υπάρχει εορτή της Θεοτόκου, πού οί πιστοί Χριστιανοί νά μή τήν τιμούν καί νά μή σπεύδουν νά κατακλύσουν τούς ναούς μας, διά νά άναμέλψουν τούς ύμνους πρός τήν Θεομήτορα.
Είναι τόσον κοντά πρός πάντα άνθρωπον η Παναγία, ώστε όλοι νά τήν θεωρούν όχι μόνον Μητέρα τού Θεού, άλλά καί ιδική των, πρός τήν Οποίαν, με όλον τό θάρρος, ανοίγουν τάς ψυχάς των νά εκμυστηρευθούν τούς πόνους και τάς άνάγκας των!
Δονούνται καί πάλιν οι θόλοι των ναών μας κατά τόν 15αύγουστον.
Σάββατο 14 Αυγούστου 2021
Τα μεγαλεία σου, Παρθένε, τις διηγήσεται;(ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ Ήχος β΄Αυτόμελον)
«Μήτηρ Θεού Παναγία, τό τείχος τών Χριστιανών,
ρύσαι λαόν σου συνήθως, κραυγάζοντά σοι εκτενώς,
Αντιτάχθητι αισχροίς, καί αλαζόσι λογισμοίς,
ίνα βοώμέν σοι, Χαίρε αειπάρθενε».
(Θεοτοκίο, εις τό τέλος τού Όρθρου, Ήχος πλ. α').
[ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Φαραντάτου, πρ.ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ & ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ, (1999), ΑΝΘΗΤΟΥ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΥ, ΕΚΔΟΣΙΣ I. ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ ΝΕΑΣ ΙΩΝΙΑΣ – ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑΣ, Αθήνα, σσ.12-15.]
Είναι τόλμημα πράγματι, κατά τήν έκφρασιν τού ιερού της Εκκλησίας μας υμνωδού, νά αποπειραθεί τις νά σκιαγράφηση, μέ ολίγους μάλιστα λόγους, τήν Παναγίαν μορφήν της Θεομήτορος. Είναι τόσον πτωχή ή ανθρώπινη γλώσσα, ώστε νά ή μπόρεση νά ύμνήση πρεπόντως τήν μορφήν εκείνην, τήν οποίαν Άγγελοι ακαταπαύστως μεγαλύνουν καί δοξάζουν.
Παναγία! Μία λέξις, πού περικλείει τόσον μέγα περιεχόμενον. Έάν τό στερέωμα της Εκκλησίας μας περικοσμούν απαστράπτουσαι αί άγιαι μορφαί των 'Αγίων καί Δικαίων, των Όσιων καί Ασκητών, των Μαρτύρων τά νέφη, των Προφητών καί Προφητίδων, καί των Αγγέλων αί απειροπληθείς τάξεις, ύπεράνω πασών των άγιων αύτών μορφών ίσταται, «ύψηλοτέρα των ουρανών καί των Χερουβείμ ένδοξοτέρα καί πάσης κτίσεως τιμιωτέρα» η ευλογημένη μορφή της Παναγίας Παρθένου.
Πέμπτη 12 Αυγούστου 2021
ΙΕΡΑ ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΣΩΤΗΡΟΣ ΧΡΙΣΤΟΥ (Αύγουστος 2021).
Ἦχος δ' (Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ)
Ὁ ἀνελθὼν σὺν Μαθηταῖς ἐν τῷ ὄρει, καὶ ἐν τῇ δόξῃ τοῦ Πατρὸς ἀπαστράψας, σὺν Μωϋσῇ Ἠλίας σοι παρίστανται· Νόμος καὶ Προφῆται γὰρ ὡς Θεῷ λειτουργοῦσιν, ᾧ καὶ τὴν Υἱότητα τὴν φυσικὴν ὁ Γεννήτωρ, ὁμολογῶν ἐκάλεσεν Υἱόν, ὃν ἀνυμνοῦμεν σὺν σοὶ καὶ τῷ Πνεύματι.
Σε μια περίοδο δύσκολη και οδυνηρή με την πατρίδα καιόμενη και φλεγόμενη από άκρου εις άκρον η ενορία της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού Καλλιθέας πανηγύρισε την μεγάλη αυτή Δεσποτική εορτή, ενώ για μια ακόμη φορά στον Ναό και στον προαύλιο αυτού χώρο είχαν παρθεί όλα τα μέτρα και οι αποστάσεις - κι όσο ήταν τούτο δυνατό - στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης του κινδύνου διασποράς του κορωνοϊού COVID-19. Η συμπροσευχή όλων για την βοήθεια και την Χάρι του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού επισυνέβη και στις τρείς λατρευτικές εκδηλώσεις της εορτής.
Έτσι προεξάρχοντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ευρίπου κ. Χρυσοστόμου ετελέστηκε με θρησκευτική σεμνότητα ο Μέγας Εσπερινός την Παραμονή 5-8-2021 και χοροστατούντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ανδρούσης Κωνσταντίου ο Μεθεόρτιος Εσπερινός και η Λιτάνευσις της Ιεράς Εικόνος της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Χριστού, ενώ ανήμερα της Δεσποτικής εορτής προεξάρχοντος και ιερουργούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαοδικείας κ.κ. Θεοδωρήτου τελέστηκε η Πανηγυρική Θεία Λειτουργία την 6ην Αυγούστου 2021 με την συμμετοχή κληρικών της περιοχής της Καλλιθέας και των τοπικών εκλεγμένων αρχόντων της.
Και οι τρεις Σεβασμιότατοι Ιεράρχες στα κηρύγματά τους ανέλυσαν και παρέθεσαν σε όλους εμάς το νόημα της εορτής και το μέγα αυτής θεολογικό και σωτηριολογικό πλαίσιο, ειδικά σε μια εβδομάδα θλίψεως και οδυνηρής καταστροφής 650 χιλιάδων στρεμμάτων παρθένου δάσους και πλήθους οικιών κατοίκων των περιοχών.
Τετάρτη 4 Αυγούστου 2021
Μεταμόρφωση του Σωτήρος (''ο γάμος και ο μοναχισμός '')
του πρωτ. Βασιλείου Θερμού Αναπληρωτού Καθηγητού ΑΕΑΑ – Παιδοψυχιάτρου.
(περ. Εφημέριος, τ.4 / 2021, σσ.24-25).
Η Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως είναι αγαπητή στον λαό μας, καθώς συνδυάζεται με καλοκαιρινές πανηγύρεις στην όμορφη ελληνική ύπαιθρο. Σε ορισμένα μέρη σηματοδοτεί και την ευλογία των σταφυλιών.
Από θεολογικής πλευράς έχει αναλυθεί πλούσια και έχει αποτελέσει αφετηρία για βαθύ προβληματισμό ως προς τη δόξα του Θεού και τη θέωση του ανθρώπου. Μάλιστα η θεολογία του Ησυχασμού βρήκε στη Μεταμόρφωση την πηγή, από όπου τεκμηριώνει την μετοχή στις άκτιστες ενέργειες και εμπνέεται εσχατολογικά.
Αλλά υπάρχει και μιά θεολογική πτυχή του γεγονότος τής Μεταμορφώσεως, η οποία έχει παραμείνει στην αφάνεια. Ουδέποτε αναφέρεται, πολύ περισσότερο δεν αξιοποιείται. Μας την παρουσιάζει ο κορυφαίος θεολόγος Άγιος Μάξιμος ο 'Ομολογητής.
Τρίτη 3 Αυγούστου 2021
Δευτέρα 2 Αυγούστου 2021
‘’Ἐν εὐμενείᾳ’’ ψάλλοντες τόν Μεγάλο Παρακλητικό Κανόνα.
Η δόξα μεγάλη, η αλαζονεία μεγαλύτερη. Τα επιτεύγματα περίτρανα, τ’ αποτελέσματα αμφιλεγόμενα. Η υλοφροσύνη κυρίαρχος, η παραφροσύνη αντίπαλος: «Τὴν δέησιν ἐκχεῶ πρὸς Κύριον, καὶ αὐτῷ ἀπαγγελῶ μου τάς θλίψεις, ὅτι κακῶν ἡ ψυχή μου ἐπλήσθη, καὶ ἡ ζωή μου τῷ ᾍδῃ προσήγγισε, καὶ δέομαι ὡς Ἰωνᾶς· Ἐκ φθορᾶς, ὁ Θεός με ἀνάγαγε ».
«Κατακυριεύσας τήν γην» κυριεύτηκε απ' αυτήν ο κύριος καί τύραννος της άνθρωπος. Η χοϊκή του σύσταση τόν συνδέει άρρηκτα μαζί της. Εκείνος όμως γέμισε ακόμα καί τήν ψυχή του μέ τό χώμα της καί ο ουρανός έμεινε μακριά: «Ἵνα τί με ἀπώσω, ἀπὸ τοῦ προσώπου σου τὸ φῶς τὸ ἄδυτον, καὶ ἐκάλυψέ με, τὸ ἀλλότριον σκότος τὸν δείλαιον».
Ο Θεός, ο Πατέρας του, του φάνηκε ενοχλητικός στή δική του κυριαρχία. Ο υπερφίαλος υιός άφησε τόν στοργικό Πατέρα απόμακρα, δέν τόν χρειάζεται. Ή δύναμή του, τό χρήμα του, η σάρκα του είναι οι μέριμνές του καί οι θεοί του, τόσο κοντινοί, τόσο γήινοι, τόσο ψεύτικοι. «Απορήσας εκ πάντων» ο επηρμένος άνθρωπος καταλήγει στό αδιέξοδο: «Καταιγὶς με χειμάζει, τῶν συμφορῶν Δέσποινα, καί τῶν λυπηρῶν τρικυμίαι, καταποντίζουσιν».
Πέμπτη 24 Ιουνίου 2021
''True Mothers'' της Naomi Kawase
Τετάρτη 23 Ιουνίου 2021
Church in the Land of Desire: Eastern Orthodox Encounter with North American Consumer Culture (by Edward Rommen and Bradley Nassif)
Κυριακή 13 Ιουνίου 2021
Διαπολιτισμική θεώρηση τῆς φτώχειας στήν Καινή Διαθήκη καί τό Κοράνιο ( Γεωργίου Καδιγιαννόπουλου, Διδάκτορος Πανεπιστημίου Ἰωαννίνων ,μεταδιδακτορικού ἐρευνητή τοῦ Πανεπιστημίου Πατρῶν, στο περ. ΘΕΟΛΟΓΙΑ 91, 2 (2020) 205-227).
Τὸ φαινόμενο τῆς φτώχειαςi ἔχει ἀποκτήσει εὐρεῖα διάσταση τὶς τελευταῖες δεκαετίες μέ ἀποτέλεσμα σημαντικὸ τμῆμα τοῦ παγκόσμιου πληθυσμοῦ νά διαβιoῖ κάτω ἀπὸ τά διεθνῶς ἀποδεκτά ὅρια τῆς φτώχειας.
Ὡς ἔννοια ἡ φτώχεια εἶναι πολυδιάστατη, καθὼς περικλείει ζητήματα οἰκονομικῆς καὶ κοινωνικῆς εὐημερίας, ἀνθρώπινης ἀξιοπρέπειας καὶ ἐλευθεριῶν, ἰσότητας κ.ἄ.ii.
Συνεπῶς, ἕνας ὁρισμὸς τῆς φτώχειας, ὁ ὁποῖος ἔχει συμπεριλάβει μόνο τήν οἰκονομική διάστασή της καὶ παραβλέπει τὶς ἄλλες σημαντικές παραμέτρους της, δέν μπορεῖ νά θεωρηθεῖ πλήρηςiii.
Σάββατο 12 Ιουνίου 2021
ΚΩΣΤΑΣ ΑΞΕΛΟΣ: ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΕΤΕΩΡΟ (γ' Μέρος)
(…) Η ερώτηση της δημοκρατίας οδηγεί στην ερώτηση του σοσιαλισμού. Ο τελευταίος απέτυχε παντού οικτρά. Εκεί όπου υλοποιήθηκε όπως κι εκεί όπου επιβλήθηκε.
Οι αρχές του παρέμειναν αντικατοπτρισμοί και η πραγματικότητά του δεν είχε τίποτα το σοσιαλιστικό. Ωστόσο, (...) ο σοσιαλισμός, η σοσιαλιστική τάση η οποία δεν υπάγεται σ’ ένα συγκεκριμένο κόμμα, εξακολουθεί να εκδηλώνεται σχεδόν ανεξάρτητα από τα κόμματα που την επικαλούνται. Ανήκει στο πνεύμα των καιρών. Ποιο θα είναι το μέλλον της; Η ισχύς των πολιτικών κομμάτων θα συνεχίζεται επ’ αόριστον;
ΚΩΣΤΑΣ ΑΞΕΛΟΣ: ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΕΤΕΩΡΟ (β' Μέρος)
Μια δραστική ερώτηση του πολιτικού απαιτεί επίσης ερώτηση της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Στη μεταφυσική και την ηθική και ιδίως στην πολιτική, η ελευθερία τίθεται, αλλά παραμένει μια έννοια και μια κατάσταση σχεδόν αδύνατη. Δεν είναι ο προκαθορισμός ή η αιτιότητα που την δυσκολεύουν, είναι η ίδια που αποτελεί πρόβλημα.
(...) Η ελευθερία δεν αντιτίθεται στην αναγκαιότητα, είναι, στην καλύτερη περίπτωση, η ανειλημμένη δύναμη του πεπρωμένου που την υπερφαλαγγίζει. Δεν θα πάψει ποτέ να λειτουργεί σαν μια διαψευσμένη υπόσχεση.
Η πολιτική ελευθερία θα απαιτείται διαρκώς, θα επίκειται διαρκώς, θα καλείται διαρκώς στην τάξη, η οποία όμως παραμένει υπερβολικά αμφίσημη.
Αυτό που σήμερα αποκαλούμε δημοκρατία είναι στην ουσία ολιγαρχία. Δυσαρεστημένοι από την υπάρχουσα αυτή δημοκρατία, ανατρέχουμε σε μια δημοκρατία του παρελθόντος, κατά γενικό κανόνα την ελληνική δημοκρατία, επικαλούμαστε μια βελτιωμένη δημοκρατία ή ονειρευόμαστε την επικείμενη δημοκρατία η οποία παραμένει εντελώς απροσδιόριστη.
Κυριακή 6 Ιουνίου 2021
Το ‘’κρυφό σχολειό’’ και το φτωχό σχολείο
ΚΩΣΤΑΣ ΑΞΕΛΟΣ: ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΜΕΤΕΩΡΟ(α' Μέρος)
(...)Το πολιτικό παραμένει πάντοτε μετέωρο. Δεν εξαντλείται ούτε στο παρελθόν, ούτε στο παρόν του, ούτε στην αναμονή του μέλλοντος. Δεν αποτελεί έναν ξεχωριστό κόσμο και συχνά μπορεί να είναι «άκοσμο». Το πολιτικό, παρότι υποτίθεται ότι είναι τρομερά πραγματικό, παραμένει ωστόσο φαντασματικό.
Ποιος έχει την εξουσία; Το πολιτικό δεν αφήνεται να περιοριστεί σ’ αυτόν που κατέχει την εξουσία και στα αντιπολιτευόμενα κινήματα, τα οποία με ειρηνικό ή βίαιο τρόπο θέλουν να το κατακτήσουν. Παραμένει διαρκώς αντικείμενο διεκδίκησης, αλλά δεν μπορεί να ασκήσει τη δύναμή του αν οι πολίτες δεν επιδεικνύουν μια κάποια απάθεια και κάποια επιθυμία δουλείας.
Τετάρτη 2 Ιουνίου 2021
Intelligenza Artificiale: una nuova proposta di regolamento UE(ΕΕ) -Riccardo Nanni , 28-5-2021
Τεχνητή νοημοσύνη: Για ποιο πράγμα μιλάμε;
Τρίτη 1 Ιουνίου 2021
Τι άλλο μας έμαθαν τα 12 λεπτά του Μιθριδάτη: Σάτιρα, «a postmodern bricolage of genres and forms».
Διαχειρίστριες του θανάτου: Ελίζα
Η Ελίζα έτριβε με οινόπνευμα τα μουδιασμένα πέλματα του Μάκη, όταν εκείνος άφηνε την τελευταία του πνοή. Ο παιδικός της φίλος ήταν κατάκοιτος εδώ και δυο χρόνια περίπου, μετά από ένα γλίστρημα σε αγώνες σκι.
Ο λαιμός του είχε σπάσει, το κορμί του είχε παραλύσει σχεδόν εντελώς, και ήταν θαύμα πως συνέχισε να ζει μετά απ' αυτή την αεροπλανική τούμπα. Μόνο το δεξί του χέρι μπορούσε να κινεί, κι αυτό αδέξια.
Η Ελίζα είχε σταθεί στο πλάϊ του, όλο αυτό το διάστημα, σαν αδελφή και σα μητέρα, μια και ο Μάκης δεν είχε γονείς ούτε άλλους συγγενείς και η λύση του ασύλου δε θα ταίριαζε καθόλου σε ένα νέο άνθρωπο, εξαιρετικά δραστήριο μέχρι την τραγική μέρα του δυστυχήματος.
Τρίτη 25 Μαΐου 2021
Jane Austen, ''Περηφάνια και Προκατάληψη''
Τα βιβλία της, που πλέον φέρουν περήφανα στο εξώφυλλο το όνομά της με μεγάλα γράμματα, αποτελούν ένα σπάνιο φαινόμενο και έναν φάρο για τους αναγνώστες του 21ου αιώνα.
Τρίτη 18 Μαΐου 2021
Το Παλιό και το Νέο: Οι κατά καιρούς προτάσεις του Νέου Κινηματογράφου.
Paul
Cézanne(
1839 –1906).
Ή προσπάθεια πού γίνεται με το κείμενο αυτό αντιτίθεται σ’ αυτό που αποκαλούν καθιερωμένο κινηματογράφο και μέσα σ’ αυτόν εμπεριέχεται κι ό,τι ονόμασαν σύγχρονο, καθώς κι ένα μεγάλο μέρος εκείνου πού θεώρησε την αυθαιρεσία σαν την ύψιστη βαθμίδα πού θα μπορούσε να φτάσει, όσον αφορά τον εκφραστικό τομέα.
Εννοώ αυτόν πού κάποτε υπήρξε ‘’αντεργκράουντ’’.
Τ’ αποτελέσματα του κινήματος, παρ’ ολ’ αυτά χρήσιμα και με θετικό συντελεστή, απαιτούν διευθέτηση για το πέρασμα στη νέα οπτική τάξη πού θ’ αντιμετωπίσει σαν πρόβλημα την υπέρβαση του κινηματογράφου.
Στον αιώνα μας η σύγχρονη πολιτιστική πορεία χαρακτηρίζεται στον τομέα της τέχνης απ’ το είδος εκείνο της έκφρασης πού επιτρέπει το μέγιστο της βαρβαρότητας με το ελάχιστο των υλικών μέσων, την τέχνη τού κινηματογράφου.
Συντηρείται ακόμα σαν κατάσταση ένα είδος εκλεπτυσμένων ‘’νεοβανδάλων, καλά οργανωμένων, πού κάτω από ποικίλα προσχήματα ταλαιπωρούν τη Σκέψη.
Πολλά χρόνια τώρα η κινηματογραφική τέχνη δηλητηριάζει την πνευματική ζωή και χαμηλώνει τη στάθμη της.
Πέμπτη 13 Μαΐου 2021
Η ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ(1821)
του Βάλτερ Πούχνερ στη Ράνια Παπαδοιτούλου, περ_ΣΧΕΔΙΑ_τ.88-2021, σελ..30-34.
«Το θέατρο είναι
το πιο αποτελεσματικό μέσο
για να περάσεις ένα μήνυμα,
γιατί γίνεται από ζωντανούς
ανθρώπους και ο ζωντανός
άνθρωπος είναι πάντα
πιο πειστικός
από το δοκίμιο».
Από τις παραστάσεις αντίστασης στην Κωνσταντινούπολη ώς εκείνες στη Μολδοβλαχία, ένας κορυφαίος ελληνιστής και θεατρολόγος, ο Βάλτερ Πούχνερ, αναζητεί το νήμα που συνδέει το θέατρο με την εθνική παλιγγενεσία, ενώ περιδιαβιάνει δυο αιώνες θεατρικών απεικονίσεων του καταστατικού γεγονότος του ελληνικού κράτους.
Γεννημένος το 1947 στη Βιέννη, ο Βάλτερ Πούχνερ αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους ερευνητές του νεοελληνικού θεάτρου. Έχει δημοσιεύσει περισσότερα από 80 βιβλία, πάνω από 300 μελέτες και γύρω στις 1.000 βιβλιοκρισίες και βιβλιοπαρουσιάσεις.
Χώρος των ερευνητικών του ενδιαφερόντων είναι η ιστορία και θεωρία του ελληνικού, μεσογειακού και βαλκανικού θεάτρου, η συγκριτική λαογραφία, οι βυζαντινές και νεοελληνικές σπουδές, φιλολογικά και ιστορικά θέματα, η έκδοση κειμένων, καθώς και η θεωρία του θεάτρου και του δράματος. Το Νοέμβριο του 2018, του απονεμήθηκε ο τίτλος του επίτιμου καθηγητή από το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Το βιβλίο του καθ. Βάλτερ Πούχνερ «Το 1821 και το θέατρο. Από τημυθοποίηση στην απομυθοποίηση» δίνει μια συνολική εικόνα της τύχης του ηρωικού έπους και των πρωταγωνιστών του στο ευρωπαϊκό και ελληνικό θέατρο, έως τις αρχές του 21ου αιώνα.
Τρίτη 11 Μαΐου 2021
Η τυραννία της ευτυχίας
( Παπαδοδημητράκη Μαρία, περ.ΣΧΕΔΙΑ, τ.88/2021, σελ.36-39).
Το αδυσώπητο κυνήγι ενός στρεβλού «ευ ζην» μάς στερεί τη δυνατότητα να χαρούμε τις απλές καθημερινές στιγμές, αλλά και να ωφεληθούμε από τον πλούτο των αρνητικών συναισθημάτων.
Οι κάτοικοι του Παναμά, χώρας της κεντρικής Αμερικής, θεωρούνται ως οι ευτυχέστεροι του κόσμου, καταδεικνύοντας πως η σχέση χρημάτων και ευδαιμονίας είναι πολύ πιο πολύπλοκη απ'ό,τι πιστεύουμε.
«Η ατέρμονη επιδίωξη της ευτυχίας μπορεί πραγματικά να μας στερήσει τη χαρά που παίρνουμε από τα καλά πράγματα που μας συμβαίνουν» «Είμαστε ένοχοι αν δεν είμαστε καλά.
Η έλλειψη χαράς είναι μια αποτυχία για την οποία πρέπει να λογοδοτήσουμε σε όλους και στη συνείδησή μας». «Όταν λέμε στον εαυτό μας "σκέψου θετικά", πετυχαίνουμε το αντίθετο.
Οι αρνητικές σκέψεις επιστρέφουν πιο έντονα
από πριν». «Η δυστυχία είναι μια αυθεντική ανθρώπινη εμπειρία.
Η πίεση να νιώθουμε ευτυχισμένοι μας βάζει σε σύγκρουση με τον εαυτό μας».
Παρασκευή 7 Μαΐου 2021
Ἀναστάς ὁ Ἰησοῦς ἀπό τοῦ τάφου καθώς προεῖπεν, ἔδωκεν ἡμῖν τήν αἰώνιον ζωήν καί μέγα ἔλεος.
«Χριστός Ανέστη !»
Το ψάλαμε δεκάδες φορές και φέτος στην ενορία μας στην πιο λαμπρή νύχτα του έτους. Το ψάλλομε σε κάθε Ακολουθία στην Διακαινήσιμο εβδομάδα του Πάσχα. Γίνεται χαιρετισμός πού αντικαθιστά όλους τούς καθημερινούς χαιρετισμούς μας επί σαράντα ήμερες, δηλαδή όσο διαρκεί ο εορτασμός του Πάσχα. Κι απαντούμε «Αληθώς Ανέστη !»· δηλαδή : Πράγματι αναστήθηκε ο Κύριος!
Χριστὸς
κατελθὼν πρὸς πύλην ᾍδου μόνος
Λαβὼν
ἀνῆλθε πολλὰ τῆς νίκης σκῦλα.
Είναι αλήθεια, είναι γεγονός πολύ θαυμαστό, μοναδικό στην παγκόσμια ιστορία, αλλά πέρα ως πέρα αληθινό! Όντως συνέβη και άλλαξε την ιστορία τού κόσμου. Δεν χορταίνουμε να το ψάλλουμε και να το επαναλαμβάνουμε.
Το Πάσχα του Καμπούρη
Αυτό είναι το δεύτερο συνεχόμενο Πάσχα όπου η πανδημία ρυθμίζει και πάλι την καθημερινότητά μας.
Το δεύτερο Πάσχα που το πασχαλινό ''αίσθημα'', ανθρωποκεντρικό / υπερβατικό, κοσμικό /κατανυκτικό θα το βιώσουμε εν στενῷ κύκλῳ.
Και πάλι θα είναι μια διαφορετική διάβαση από τη δουλεία στην ελευθερία (εβραϊκό), από τον θάνατο στη ζωή (χριστιανικό).
Γι’ αυτό το αλλόκοτο «Ω γλυκύ μου έαρ...» δύο πεζογράφοι (Αλέξης Πανσέληνος και Κωνστάντια Σωτηρίου), ένας εξ αδιαιρέτου πεζογράφος και θεατρικός συγγραφέας (Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης) κι ένας καθηγητής Αρχιτεκτονικής και αρχιτέκτονας(Δημήτρης Φιλιππίδη) γράφουν αποκλειστικά μια πασχαλινή ιστορία.
Το Πάσχα του Καμπούρη
ΟΛΟΛΑΜΠΡΟ φεγγάρι έχει σηκωθεί πίσω από τα βουνά της Νάξου, απέναντι. Το μικρό προαύλιο του Αϊ-Γιάννη είναι πλυμένο από νωρίς.
Σάββατο 24 Απριλίου 2021
Πέρασµα, ∆ιάβαση, Ανάσταση!
Με
απόφαση της Α᾿ Οικουμενικής Συνόδου,
το 320 μ.Χ. το Πάσχα ορίστηκε να εορτάζεται
σ᾿ όλη τη χριστιανοσύνη την πρώτη
Κυριακή µετά την πανσέληνο της εαρινής
ισημερίας και µετά το εβραϊκό
Πάσχα, προκειμένου να τηρείται η
σειρά των γεγονότων.
Όμως, από
την εισαγωγή του Γρηγοριανού Ημερολογίου,
Ανατολικοί και Δυτικοί γιορτάζουν
το Πάσχα σε διαφορετικές ημερομηνίες,
οἱ µεν βάσει του παλαιού ημερολογίου,
οι δε βάσει του νέου. Αν και το
Οικουμενικό Πατριαρχείο έχει υιοθετήσει
το νέο ημερολόγιο από τις αρχές του 20ού
αιώνα, για το Πάσχα ακολουθεί το παλαιό.
Οι προσπάθειες για κοινό εορτασμό μεταξύ
όλων των δογμάτων και ομολογιών του
χριστιανισμού δεν έχουν ευοδωθεί έως
σήμερα.
Η Κυριακή των Βαΐων
Ὁ πλεῖστος ὄχλος Κύριε, ἐστρώννυον ἐν τῇ ὁδῷ τὰ ἱμάτια αὐτῶν· ἄλλοι δὲ ἔκοπτον κλάδους, ἀπὸ τῶν δένδρων καὶ ἐβάσταζον, οἱ προάγοντες δὲ καὶ οἱ ἀκολουθοῦντες, ἔκραζον λέγοντες· Ὡσαννὰ τῷ Υἱῷ Δαυΐδ, εὐλογημένος εἶ ὁ ἐλθών, καὶ πάλιν ἐρχόμενος, ἐν ὀνόματι Κυρίου''.
(Στιχηρὰ Ἰδιόμελα Ἦχος δ')
Η Κυριακή των Βαΐων ή ''Κυριακή της Ελιάς'' είναι η τελευταία Κυριακή της M.Tεσσαρακοστής και ταυτόχρονα η πρώτη μέρα της Μεγάλης΅ Εβδομάδας ή Εβδομάδας των Παθών, με την οποία αρχίζει ουσιαστικά η λεγόμενη Μ. Εβδομάδα. Σήμερα τελειώνει η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και αυτή που αρχίζει είναι η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας – άρα η εορτή της Κυριακής των Βαΐων βρίσκεται ανάμεσα σε δύο νηστείες.
"Τῇ αὐτῇ ἡμέρᾳ, Κυριακῇ τῶν Βαΐων, τὴν λαμπρὰν καὶ ἔνδοξον
πανήγυριν τῆς εἰς Ἱερουσαλὴμ εἰσόδου τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ ἑορτάζομεν" .
Αυτό ο χαρμόσυνος χαρακτήρας της ημέρας οδήγησε στην καθιέρωση να τρώμε ψάρι, πριν εισέλθουμε στην αυστηρότατη νηστεία της Μ. Εβδομάδας. Αν και Σαρακοστή, η Εκκλησία μας την Κυριακή των Βαΐων επιτρέπει το ψάρι. Ψάρι , ας θυμηθούμε, είχαν σαν σημάδι αναγνώρισης οι πρώτοι χριστιανοί, κι η λέξη ΙΧΘΥΣ, εξάλλου, προέρχεται από τα αρχικά Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ. Έτσι και το τραγούδι των παιδιών λέγει:
τρώμε ψάρι και κολιό
και την άλλη Κυριακή
τρώμε κόκκινο αυγό" .
Πέμπτη 22 Απριλίου 2021
«Δέματα Αγάπης» από την Ενορία του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως Σωτήρος(28 Απριλίου 2021 )
Πρόκειται για έναν τιτάνιο αγώνα, που διεξάγεται υπό δυσμενέστατες συνθήκες και χωρίς τους πόρους άλλων εποχών.
Έτσι, λοιπόν, στις 28 Απριλίου 2021 το πρωί στην Ενορία του Ιερού Ναού Μεταμορφώσεως Σωτήρος Καλλιθέας διανεμήθηκαν 150 δέματα αγάπης για τις Άγιες μέρες του Πάσχα από τον Προϊστάμενο του Ναού καί Προέδρο του ΕΦΤ Πανόσ. Αρχιμ. π.Σισώη Σκάρκο και τα λοιπά εθελοντικά Μέλη του Ενοριακού Φιλοπτώχου Ταμείου προς τις άπορες οικογένειες της ενορίας αλλά και τα μέλη άλλων οικογενειών.
Το χριστιανικό Πάσχα-Σάββατο του Λαζάρου
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή των Ορθοδόξων Χριστιανών. Η λέξη «Πάσχα» προέρχεται από το Εβραϊκό «Πεσάχ» που σημαίνει «πέρασμα», εννοώντας το πέρασμα των Εβραίων από την Ερυθρά Θάλασσα - την απελευθέρωσή τους από τους Αιγύπτιους- στην ελευθερία προς τη γη της επαγγελίας. Για τους Χριστιανούς Ορθόδοξους το Πάσχα ή αλλιώς Λαμπρή σημαίνει την Ανάσταση του Χριστού και το πέρασμα από το Θάνατο στη Ζωή. Το Πάσχα είναι μία κινητή γιορτή. Ο εορτασμός της γίνεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας.
Η Σαρακοστή ξεκινάει από την Καθαρά Δευτέρα και η τελευταία μέρα είναι το Σάββατο του Λαζάρου. Οι νοικοκυρές φτιάχνουν τα «λαζαράκια», μικρά ψωμάκια σε σχήμα ανθρώπινου σώματος και τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα του Λαζάρου.