Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2024

«Μάνα, έχεις πέντε ευρώ;»(ΚΟΛΕΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ)

Πριν από ένα μήνα, θα γκρίνιαζε, αν είχε αναγκαστεί να κατέβει στο κέντρο με τόση ζέστη. 

Σήμερα, όμως, περπατούσε χαμογελαστός ανάμεσα στους τουρίστες που έκαναν βόλτα στην Αθήνα, αφήνοντας τον ήλιο να πέφτει πάνω στο λιγοστό χνούδι που είχε κάτω από τις φαβορίτες του.

Στο χέρι του κρατούσε μία λίστα με όλα τα απαραίτητα: μπλούζες και κάλτσες, όλα σε χακί, ταλκ για τα πόδια, λουκέτα, μπογιά για τα άρβυλα και ούτω καθεξής.

«Μην αγχώνεσαι. Δεν είναι τίποτα ο στρατός. Σαν κατασκήνωση είναι. Διακοπές θα κάνεις», του είπε ένας ψηλός ξερακιανός άνδρας από τον οποίο αγόρασε το  σλίπινγκ μπαγκ.

IEPA ΑΓΡΥΠΝΙΑ ΟΣΙΟΥ ΣΥΜΕΩΝ ΤΟΥ Ν.ΘΕΟΛΟΓΟΥ

 

Σάββατο 28 Σεπτεμβρίου 2024

Παράδοση και Αλλαγή

Ποια είναι η ορθόδοξη εμπειρία της παράδοσης και της αλλαγής; 

Στην Αγ. Γραφή και στην εκκλησιαστική ιστορία, ο λαός του Θεού έχει αντιδράσει με διάφορους τρόπους σε εξωτερικά γεγονότα, αλλά το θεμελιώδες ένστικτο της Ορθοδοξίας όσον αφορά την παράδοση υπήρξε πάντοτε η αντίδραση του αποστόλου Πέτρου κατά τη Μεταμόρφωση του Σωτήρος: «Κύριε, καλόν ἐστιν ἡμᾶς ὧδε εἶναι»(Ματθ. 17:4).

Στην καλύτερη εκδοχή της, η παράδοση είναι αγαθή, παραμυθητική και ζωογόνος...Ωστόσο, η ιστορία του λαού του Θεού διακρίνεται επίσης από ριζικές αλλαγές.

Μια Θεολογία της Δημοκρατίας.

 Στα τέλη του 2023 διάφοροι επιστήμονες και θρησκευτικοί ηγέτες άρχισαν να συντάσσουν μια σύντομη κοινή δήλωση με τίτλο «Χριστιανική Πίστη και Δημοκρατία», η οποία δημοσιεύθηκε στις 19 Σεπτεμβρίου 2024.

Η δήλωση αναγνωρίζει την ανάγκη για μια χριστιανική απάντηση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η δημοκρατία και που απασχολούν τους Ορθόδοξους Χριστιανούς ...

Βασισμένη σε πραγματικές ανησυχίες, η δήλωση έχει γραφτεί με σκοπό την παροχή ενός πλαισίου στους επισκόπους, ιερείς, ποιμένες και λαϊκούς ηγέτες που αντιμετωπίζουν προκλήσεις στις κοινότητές τους...

Η Χριστιανική Πίστη και η Δημοκρατία. (...)Η δημοκρατία χειμάζεται, αντιμετωπίζοντας νέες απειλές στο εσωτερικό και νέες προκλήσεις σε όλο τον κόσμο. Η μαρτυρία της πίστης η οποία «άπαξ και δια παντός έχει παραδοθεί στους αγίους» (πρβλ. Ιούδα 1:3) φαίνεται παραμορφωμένη και φθαρμένη, ειδικά όσον αφορά τη νέα γενιά(...). 

H δημοκρατία δεν είναι μόνο ένα πολιτικό σύστημα, αλλά και μια ηθική πραγματικότητα. 

Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου 2024

''Εμπιστοσύνη''

Με τη γέννηση του καθενός έρχεται στον κόσμο πέραν από ένα συγκεκριμένο άτομο και ένας άνθρωπος, που μεγαλώνοντας οικοδομεί ένα πρόσωπο, που συνδέεται με τη διαμόρφωση μιας προσωπικότητας, που λένε οι ψυχολόγοι. 

Το πρόσωπο είναι το κομμάτι του εαυτού που ανήκει στους Άλλους. Είναι το κομμάτι εκείνο που ζει «κοινωνώντας».

Οι ρίζες μας είναι οι σχέσεις μας. Άγκυρες στο χώρο, στο χρόνο, στη λογική, στην ιστορία μας. Και οι σχέσεις για να δημιουργηθούν, όπως και για να χαλάσουν – διότι τίποτα δεν είναι παντοτινό στην ανθρώπινη θνητότητα – προϋποθέτουνi:

Εμπιστοσύνη

Εκείνη που μας επιτρέπει να κλείνουμε ένα ραντεβού θεωρώντας αυτονόητο πως ο άλλος, αφού συμφώνησε, θα έρθει. Εκείνη που μας αφήνει να τείνουμε το χέρι έρωτα, φιλίας, συνεργασίας προς τον Άλλο προσδοκώντας τουλάχιστον μια χειραψία και προφανώς, όχι πως θα μας το δαγκώσει. 

Εκείνη που προσδίδει σε κάθε κουβέντα μας το βάρος του νοήματος της, επιτρέποντάς μας να επικοινωνούμε. 

Τι θα ήταν άραγε μια κοινωνία που ότι κι αν λέγαμε για οποιοδήποτε θέμα την κάθε στιγμή, θα αυτοακυρωνόταν την επόμενη; Και δεν αφορά βέβαια η εμπιστοσύνη απλά και μόνο τα επιφανειακά μικρά ή μεγάλα ψέμματα, που κατά συνθήκη, όλοι είπαμε ή θα πούμε στο μέλλον.

Είναι εκείνη που σιωπηρά απαρτίζει το φόντο των συναναστροφών μας, βάζοντας όρια σε ότι θα ήταν αντικοινωνικό – και γι’ αυτό αδιανόητο: Μπορώ να παραιτηθώ π.χ. από την σχέση μου η από την εργασία μου, αλλά δεν μπορώ να εξαφανιστώ σαν να πέθανα, ή σαν να μην έχω υπάρξει ποτέ.

Γιατί αν η καχυποψία πάρει οριστικά στην ψυχή μας τη θέση της εμπιστοσύνης, τότε ο Άλλος θα είναι πάντα και πρώτα από όλα εχθρός. Μόνο που και στο πεδίο της μάχης (έτσι όπως μας έχει διδάξει η ιστορία), υπάρχει μια στοιχειώδης εμπιστοσύνη που δίνει το χρόνο στα εχθρικά στρατεύματα να παραταχθούν πριν ξεκινήσουν.

Γιατί η ζωή που μας χαρίστηκε στα γενέθλια μας, με τις ομορφιές και τις ασχήμιες της, είναι ένα δώρο που μας δόθηκε.

Ας μην το μεταχειριστούμε με αχαριστία και αγνωμοσύνη.

Ας μην αφεθούμε να βουλιάξουμε στην ηδονή της οδύνης, που μας προκαλεί ο ζόφος της σημερινής εποχής και τα ατομικά μας αδιέξοδα. 

Ας μην ξεχάσουμε πως παρά την ανημπόρια μας, παρά τη δυστυχία μας, παρά τις προσωπικές μας απώλειες, παρά τις ατομικές μας δυσκολίες, παρά τα καθημερινά μας αδιέξοδα, παρά την ενδεχόμενη οικονομική μας ένδεια, παρά την προσωπική μας ιστορία, τα δύσκολα ή εύκολα παιδικά μας χρόνια, τα ψυχολογικά μας προβλήματα ή τις ανασφάλειες και τα κόμπλεξ μας, αυτό που θα μείνει στο τέλος της ζωής μας, είναι αν καταφέραμε να μείνουμε άνθρωποι.

Άνθρωποι με τους ανθρώπους μας.
Άνθρωποι με τους εχθρούς μας.
Άνθρωποι με τους φίλους μας.

Γιατί είναι μέγα δυστύχημα να γεννιέσαι άνθρωπος και να ζεις σαν σκουπίδι…
Να πετάς και να πετιέσαι. Να φτύνεις και να φτύνεσαι. Να ανακυκλώνεις και να ανακυκλώνεσαι. Να θάβεις και να θάβεσαι, όπως τα ζώα τα περιττώματά τους. Να ακυρώνεις και να περιφρονείς τον Άλλο κάθε φορά που νιώθεις πως απειλεί την ατομοκεντρική εγωιστική μονάδα που ορίζεις ως εαυτό και την περιχαρακωμένη ακοινώνητη μοναχική του αυτάρκεια.

Γιατί ένας κόσμος χωρίς τον σεβασμό και την αγάπη για τον Άλλο, είναι κοινωνική χωματερή με εμάς σκουπίδια μέσα της.
Κι αν φτάνοντας στο τέλος της ανάγνωσης διαβάζεις κάτι που το βλέπεις γύρω σου, αλλά όχι μέσα σου, αναμετρήσου άλλη μια φορά με τον εαυτό σου, μιας και «Ίσον απέχει το λέγειν του πραχθήναι.»

Τελικά, «Ο Άλλος διασφαλίζει τα περιθώρια και τις μεταβιβάσεις μέσα στον κόσμο. Είναι η γλύκα των αλληλουχιών και των ομοιοτήτων. Ρυθμίζει τους μετασχηματισμούς της μορφής και του βάθους, τις παραλλαγές του βάθους πεδίου. Εμποδίζει τις πισώπλατες επιθέσεις. Εποικίζει τον κόσμο μ’ ένα καλοσυνάτο σούσουρο. Κάνει τα πράγματα να σκύβουν το ένα προς το άλλο και να βρίσκουν το ένα στο άλλο τα φυσικά τους συμπληρώματα. Όταν κάποιος κάνει παράπονα για την κακία του άλλου, λησμονεί μια άλλη κακία ακόμα πιο φοβερή, αυτή που θα είχαν τα πράγματα αν δεν υπήρχε ο άλλος»ii.

ΠΗΓΗ

iΒλ.Ευγενία Σαρηγιαννίδη. (2024, September 26). Εμπιστοσύνη. https://eugeniasarigiannidi.gr. Retrieved September 27, 2024, from https://eugeniasarigiannidi.gr/ebistosini/

iiβλ.Gilles Deleuze (2021), Απόσπασμα από το βιβλίο ''Λογική του νοήματος'', εισαγ. Ι. Κων/νος Β. Μπουντάς, ΙΙ. Philippe Mengue, μτφρ. – επίμετρο Κων/νος Β. Μπουντάς, Εκκρεμές, Αθήνα.  


Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2024

«Justicia Artificial »

Μια ισπανο-πορτογαλική συμπαραγωγή μας τοποθετεί στο εγγύς μέλλον του 2028, όπου η κυβέρνηση της χώρας, υπό την προεδρία μιας γυναίκας, προκηρύσσει δημοψήφισμα για να εισαγάγει την τεχνητή νοημοσύνη στο Σύνταγμα ως το βασικό όργανο απονομής της δικαιοσύνης.

Θα γίνει, λοιπόν, δημοψήφισμα για την έγκριση ενός αμφιλεγόμενου συστήματος Τεχνητής Νοημοσύνης που υπόσχεται να αυτοματοποιήσει και ‘’απο-πολιτικοποιήσει’’ τη δικαιοσύνη αντικαθιστώντας τους δικαστές σε όλη τη χώρα.

Το καλύτερο στην «Justicia Artificial » έρχεται στις πρώτες της σκηνές, στην ίδια την προσέγγιση της πλοκής, όταν μια άλλη γυναίκα και δικαστής επιλέγει συνειδητά να εναντιωθεί στο σύστημα AI που έχει εφαρμοστεί στα δικαστήρια επειδή, παρά τα όσα λέγει η εταιρεία, αποφασίζει να συμμορφωθεί πιστά με τις ηθικές διατάξεις του νόμου κι όχι μόνον με το γράμμα του.

Τελειότητα, φεμινισμός και άνθηση : «το να είσαι ένας θνητός όπως όλοι οι άλλοι»(Dr. Cristina Traina).

 Τον τελευταίο μισό αιώνα περίπου, οι φεμινίστριες κάθε είδους ενδυναμώνουν τις γυναίκες να εκπληρώσουν τις δυνατότητές μας σε ίση βάση με τους άνδρες. Ιδιαίτερα οι χριστιανές φεμινίστριες ήταν πρόθυμες να δείξουν ότι οι γυναίκες είναι ικανές για περισσότερα από αυτά που αρκετοί δυτικοί κληρικοί έχουν αποκαλέσει «ειδική ιδιοφυΐα» των γυναικών.

Ωστόσο, η ενδυνάμωση αυτή μαζί με την αποφασιστικότητα, φαινόταν ότι είναι «απαίτηση για να δράσουμε και να είμαστε» απολύτως τα πάντα ταυτόχρονα — κάτι που είναι η τέλεια συνταγή για εξάντληση και, ειλικρινά, για μια εγγυημένη αποτυχία.

Έτσι, με τον τρόπο μιας γιατρού που προσπαθεί να θεραπεύσει τον εαυτό της (άλλη μια εργασία να προσθέσει στη λίστα!), έγραψα ένα μικρό βιβλίοi υποστηρίζοντας ότι οι χριστιανές φεμινίστριες πρέπει επίσης να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στο γεγονός ότι τα ανθρώπινα όντα είναι πεπερασμένα, παρά τις αξιοθαύμαστες φιλοδοξίες τους και τις κάποιες φορές ιερές επίσης.

Παρασκευή 23 Αυγούστου 2024

Ο άγιος Γρηγόριος Παλαμάς και η τοξική αρρενωπότητα.

Από τις πρώτες απαγορεύσεις κυκλοφορίας που επιβλήθηκαν για την προστασία του πληθυσμού από τον Covid-19, η βία κατά των γυναικών και τα ποσοστά ‘’γυναικοκτονιών’’ αυξήθηκαν σημαντικά, τόσο στην Ελλάδα όσο και στον λεγόμενο «δυτικό κόσμο».

Παρά τα στατιστικά στοιχεία που καταδεικνύουν το πρόβλημα και τον τρόπο με τον οποίο το κίνημα #MeToo είχε απήχηση στις γυναίκες ανά τον κόσμο, πολλοί...εξακολουθούν να αρνούνται ότι οι γυναίκες εξακολουθούν να υποφέρουν...

Αντίθετα, υποστηρίζουν ότι και οι άνδρες υποφέρουν, καθώς ασκούν δύσκολα χειρωνακτικά επαγγέλματα και, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία, έχουν υψηλότερα ποσοστά αυτοκτονιών σε σύγκριση με τις γυναίκες.

Ωστόσο, σπάνια οι άνδρες συσχετίζουν τη βία κατά των γυναικών και τα προβλήματα της ψυχικής τους υγείας με τον κοινό παρανομαστή: την υπερνεοφιλελεύθερη ιδεολογία.

Πέμπτη 15 Αυγούστου 2024

Λαμπρός Εσπερινός Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Καλλιθέα(Ιάσονας Ντικούλης)

Με κατάνυξη και ιεροπρεπές δέος ψάλθηκε σήμερα, Τετάρτη 14 Αυγούστου 2024 στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος Καλλιθέας, ο Πανηγυρικός εσπερινός της Κοιμήσεως της Θεοτόκου και εν συνεχεία τα εγκώμια της Υπεραγίας Θεοτόκου μπροστά στον ανθοστόλιστο επιτάφιό της.

Με το πέρας του εσπερινού έλαβε χώρα η λιτάνευση του σεπτού σκηνώματος της Υπεραγίας Θεοτόκου εντός του χώρου του Ιερού Ναού, προεξάρχοντος του Θεοφιλέστατου Επίσκοπου Ευρίπου κ. Χρυσόστομου.

Να σημειωθεί ότι οι εκατοντάδες πιστοί που παρευρέθηκαν, προσκύνησαν με ευλάβεια το σώμα της Παναγίας και εν συνεχεία την εικόνα της.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Ευρίπου στο κατανυκτικό κήρυγμά του, ευχόμενος στους Ιερείς του Ναού και προς τον πιστό λαό κάθε ευλογία από τον Πανάγαθο Θεό δια πρεσβειών της Υπεραγίας Θεοτόκου, ανέφερε:

«Για άλλη μια χρονιά βρισκόμαστε ενώπιον της εορτής της κοιμήσεως της Υπεραγίας Θεοτόκου, ενός μεγάλου εορτασμού που τον ονομάσαμε Πάσχα του Καλοκαιριού. Μιας εορτής που έχει φαινομενικά ένα παράδοξο. Εορτάζουμε και πανηγυρίζουμε τον Θάνατο του πλέον προσφιλούς μας προσώπου, της Παναγίας μας, της Μητέρας όλων των χριστιανών. Κι όμως εμείς, αντί να θρηνούμε, χαιρόμαστε! Πανηγυρίζουμε! Εορτάζουμε!» - ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χρυσόστομος.

Δευτέρα 12 Αυγούστου 2024

Αναστάσιος Ράντος:Με λαμπρότητα και θρησκευτική ευλάβεια ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΓΙΟΡΤΗΣ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΣΥΝΗΣ στον ΙΕΡΟ ΝΑΟ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ ΚΑΛΛΙΘΕΑΣ

ΜΕ ΛΑΜΠΡΟΤΗΤΑ και  θρησκευτική ευλάβεια, εορτάστηκε, το διήμερο της Δευτέρας 5 και της Τρίτης 6 Αυγούστου 2024, η μεγάλη γιορτή της Χριστιανο-σύνης, η Μεταμόρφωσις του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού και στον εορτάζοντα ομώνυμο Ιερό Ναό της πόλης μας, εκεί όπου πάμπολλοι ήταν οι Πιστοί που προσήλθαν, αφενός μεν για να συμμετάσχουν στην Πανήγυρη, αφετέρου δε, για να προσκυνήσουν την ανθοστολισμένη Ιερή Εικόνα.

Τετάρτη 7 Αυγούστου 2024

O Μεθέορτος Εσπερινός και Λιτανεία της Μεταμορφώσεως

  Με τον Μεθέορτο Εσπερινό και την Λιτανεία της Εικόνας της Μεταμορφώσεως του Κυρίου ολοκληρωθήκαν χθές, Τρίτη 6 Αυγούστου 2024 οι λατρευτικές εκδηλώσεις στον Ι.Ν. Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Καλλιθέας.

  Στον Μεθέορτο Εσπερινό χοροστάτησε ο Θεοφ. Επίσκοπος Ρωγών κ. Φιλόθεος ενώ στην λιτανεία έδωσε το παρών ως τελετάρχης ο  Πρωτοσύγκελλος της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών πανοσ.Αρχιμ. Βαρνάβας Θεοχάρης, πλαισιούμενοι και οι δύο από τους ιερείς του Ιερού Ναού και κληρικούς άλλων όμορων Ναών και Μητροπόλεων.

  Μετά το πέρας του εσπερινού πραγματοποιήθηκε μεγαλοπρεπής Λιτάνευσις της Ιεράς Εικόνος του Μεταμορφωθέντος Κυρίου στους πέριξ του Ναού δρόμους της Καλλιθέας υπό τους ήχους της μπάντας του Δήμου Καλλιθέας προεξάρχοντος του Θεοφιλεστάτου Επισκόπου Ρωγών κ. Φιλόθεου.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ: εδώ & εδώ (φωτογράφιση & ρεπορτάζ: Ιάσονας Ντικούλης -Ρομφαία, Αναστάσιος Ράντος).

Τρίτη 6 Αυγούστου 2024

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ & Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2024

Με ιδιαίτερη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια εορτάστηκε εχθές το εσπέρας 5 Αυγούστου και σήμερα, Τρίτη 6 Αυγούστου 2024, η μεγάλη Δεσποτική εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου στον ομώνυμο πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό μας στην Καλλιθέα.

Στον Εσπερινό χοροστάτησε ο Θεοφ.Επίσκοπος Ανδρούσης κ. Κωνστάντιος πλαισιούμενος από τον προϊστάμενο του Ιερού Ναού π. Σισώη Σκάρκο και από ιερείς του Ι.Ναού και των όμορων ενοριών. Τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Θεοφιλέστατος, ο οποίος αναφέρθηκε στη Δεσποτική Εορτή, μια από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης, την Μεταμόρφωση του Σωτήρος. 
 
Ανήμερα το πρωί, στην Θεία Λειτουργία προεξήρχε ο Θεοφ. Επίσκοπος Ευρίπου κ. Χρυσόστομος, όπου και κήρυξε τον Θείο λόγο κάνοντας εκτενή αναφορά στην εορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, πλαισιούμενος από τον προϊστάμενο του Ιερού Ναού π. Σισώη Σκάρκο και από ιερείς του Ι.Ναού και των όμορων ενοριών αλλά και άλλων Μητροπόλεων. 
   Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας και σύμφωνα με το εκκλησιαστικό έθος ο Θεοφιλέστατος ευλόγησε τα σταφύλια, ευχόμενος το φως της Μεταμορφώσεως και η δόξα του Κυρίου μας να φωτίζουν τις ψυχές όλων μας και να ευλογούν την πατρίδα μας.

ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΥΛΙΚΟ : Εσπερινός & Θ. Λειτουργία ( πηγή: Ρομφαία, Ιάσονας Ντικούλης).

Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως Σωτήρος Καλλιθέας - Αρχιερατική Πανηγυρική Θεία Λειτουργία 6-8-2024.

Ιερός Ναός Μεταμορφώσεως Σωτήρος Καλλιθέας - Αρχιερατικός Πανηγυρικός Εσπερινός 5-8-2024

Σάββατο 20 Ιουλίου 2024

Όψεις της Sobornost: Αγάπη και δύναμη.[Собором и черта поборем ?]

Aleksey Stepanovich Khomyakov
  Η ιδέα της σομπόρνοστ (universalité, καθολικότητα, συνοδικότητα) αναδύθηκε στη Σλαβική εκκλησιολογία το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Αρκετές δεκαετίες πέρασαν μέχρι να εδραιωθεί ως όρος στην ορθόδοξη εκκλησιολογία.

Στα μέσα του 20ου αιώνα διείσδυσε και στην ρωμαιοκαθολική σκέψη όπως φανερώνεται και από το συνοδικό σύνταγμα περί της Εκκλησίας της Β΄ Βατικανής Συνόδου Lumen Gentium.
   Ταυτόχρονα, η έννοια της σομπόρνοστ (καθολικότητας, συνοδικότητας) γνώρισε μια «αναγέννηση» σε ένα πεδίο παράλληλο με τη θεολογία, διαδραμάτισε αξιοσημείωτο ρόλο στη γνωστική φιλοσοφία, τη γλώσσα και την πολιτική, καθώς και στην κοινωνική θεωρία και τους προβληματισμούς για την τέχνη, το θέατρο και τον κινηματογράφο, επιπλέον συνδέθηκε με τον δεξιό φασιστικό λόγο, κι άλλες ναζιστικές στρατηγικές όπως η «ανατομοπολιτική του σώματος» και η «βιοπολιτική πληθυσμών».

Τρίτη 16 Ιουλίου 2024

Εσείς από ποια ψυχική διαταραχή «πάσχετε»;

Τα διαγνωστικά εργαλεία ICD και DSM υπόκεινται σε διαρκείς αναθεωρήσεις, επιβεβλημένες, όπως υποτίθεται, από τις επιστημονικές εξελίξεις. 

Πέραν όμως αυτής της προφανούς εξήγησης, θα μπορούσε ο ειδικός, ψυχίατρος ή ψυχολόγος, να διερωτηθεί εύλογα:

  1. Που αποσκοπεί αυτός ο πολλαπλασιασμός των ψυχικών διαταραχών;

Παρασκευή 12 Ιουλίου 2024

’Wicked Little Letters’’, Σύντομες ανήθικες Επιστολές.

 "Η Υπόθεση των λιβέλων του Littlehampton" ή «Καλύτερα να είσαι βωμολόχος παρά απατεώνας»!

  Μια πικάντικη Κωμωδία στα χνάρια της σατιρικής φλεγματικής βρετανικής παράδοσης φέρνοντας επί της οθόνης ένα σκάνδαλο ανώνυμα απ-εσταλμένων επιστολών της δεκαετίας του 1920 στη ζωή μιας αγγλικής παραθαλάσσιας πόλης που στοχοποιείται από τα ΜΜΕ λόγω μια σειράς από άσεμνες επιστολές γεμάτες από ξεκαρδιστικές βωμολοχίες που διερευνώνται στην πλοκή από μια ομάδα γυναικών της περιοχής...σε μια σταυροφορία για να ανακαλύψουν τον αληθινό ένοχο.

Τετάρτη 10 Ιουλίου 2024

Τρικούβερτο γλέντι!!! (1-7-2024, Επιμέλεια, φωτογράφιση ρεπορτάζ: Αναστάσιος Ράντος)

Τρικούβερτο γλέντι!!!

ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 1 ΙΟΥΛΙΟΥ 20241

ΜΙΑ ακόμα εντυπωσιακή μουσική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 1 Ιουλίου 2024, στον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Καλλιθέας.

Τρίτη 9 Ιουλίου 2024

Ρυθμός (Rhythm) 0, 1974-Marina Abramovic

Ένα παγκοσμίου φήμης ψυχολογικό πείραμα έγινε το 1974 που αποκάλυψε πολλά για την πραγματική φύση των ανθρώπων. 

Γιατί αν νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για την ανθρωπότητα, το project αυτό έδειξε ότι δεν την γνωρίζουμε.

Το 1974, η σέρβα καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς (Marina Abramovic)i τόλμησε να πραγματοποιήσει αυτό το τρομακτικό project, το Rhythm 0, για να εξετάσει πώς σκέφτονται οι άνθρωποι...

Το Rhythm 0 είναι η τελευταία performance art της ενότητας «Rhythms». Παρουσιάζεται το 1974, στη γκαλερί Morra Arte Studio, στη Νάπολη, και αποτελεί έργο ορόσημο στην καριέρα της Abramovic, µε το οποίο επί της ουσίας «συστήνεται» ως performer και γίνεται ευρύτερα γνωστή στην καλλιτεχνική κοινότητα. 

Στο Rhythm 0, κυρίαρχο υλικό παραμένει το σώμα της Abramovic. Ένα σώμα που από φορέας υποκειμενικής φύσης αποζητά να εκληφθεί ως αντικείμενο, παραμένοντας εκουσίως άεργο, εκχωρώντας ολοκληρωτικά τη δράση της performance στην δικαιοδοσία του κοινού.

Η Αμπράμοβιτς θα σταθεί ακίνητη για έξι ώρες στο Studio Morra της Νάπολης, ενώ οι άνθρωποι που ήρθαν να τη δουν, κλήθηκαν να κάνουν ό, τι θέλουν σε αυτήν χρησιμοποιώντας ένα από τα 72 αντικείμενα που είχε τοποθετήσει σε ένα τραπέζι.

Cτάθηκε στη μέση του δωματίου με μια πινακίδα που περιέχει τις εξής λέξεις: Οδηγίες. Υπάρχουν 72 αντικείμενα στο τραπέζι που μπορεί κανείς να τα χρησιμοποιήσει πάνω μου όπως επιθυμεί. Εκτέλεση. Είμαι το αντικείμενο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναλαμβάνω την πλήρη ευθύνη. Διάρκεια: 6 ώρες (8 μ.μ. - 2 π.μ.).

Αυτό που συνέβη τις επόμενες έξι ώρες ήταν τουλάχιστον τρομακτικό. Το project άρχισε ήρεμα. Κάποιος την έστρεψε. Κάποιος έσπρωξε τα χέρια της στον αέρα. Κάποιος άλλος την άγγιξε κάπως απαλά. Την τρίτη ώρα, όλα τα ρούχα της κόπηκαν με ξυράφι. Την τέταρτη ώρα, οι ίδιες λεπίδες άρχισαν να εξερευνούν το δέρμα της. Διάφορες μικρές σεξουαλικές επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν στο σώμα της. Ήταν τόσο, όμως, η Αμπράμοβιτς αφοσιωμένη στο πείραμα που δεν θα είχε αντισταθεί ακόμα και στον βιασμό ή τη δολοφονία της. Τα πράγματα χειροτέρευσαν τις τελευταίες δύο ώρες.

Η Αμπράμοβιτς αυτά που ανέφερε αργότερα για το τι έκαναν οι άνθρωποι σε αυτήν ήταν ακόμη πιο θλιβερά. Υπενθύμισε: «Ένιωσα ότι βιάστηκα, έκοψαν τα ρούχα μου, κόλλησαν αγκάθια τριαντάφυλλου στο στομάχι μου, στόχευσαν το όπλο στο κεφάλι μου». 

Όταν πέρασαν οι έξι ώρες, η Αμπράμοβιτς άρχισε να περπατάει ανάμεσα στους ανθρώπους. Δεν μπορούσαν να την κοιτάξουν στο πρόσωπο. Η Αμπράμοβιτς παρατήρησε ότι οι άνθρωποι δεν ήθελαν καμία αντιπαράθεση μαζί της. Δεν ήθελαν να θεωρηθούν υπόλογοι ή να κριθούν για αυτό που έκαναν. 

Φαινόταν σαν να ήθελαν να ξεχάσουν πώς τους άρεσε να την πληγώνουν.

Το πείραμα αυτό αποκαλύπτει πόσο γρήγορα ένα άτομο μπορεί να σας βλάψει κάτω από ευνοϊκές συνθήκες (όταν δεν υπάρχει φόβος για τιμωρία). Δείχνει ότι αν κάποιος προσφέρει τη "σκηνή", η πλειονότητα των «φυσιολογικών» ανθρώπων, προφανώς μπορεί να γίνουν πραγματικά βίαιοι.

Εάν οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με ''δίκαιο τρόπο'', αυτό οφείλεται κυρίως στον φόβο της κοινωνικής καταδίκης ή της νομικής τιμωρίας Όταν απουσιάζουν αυτοί οι δύο τύποι φόβου, οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ακόμη και τα πιο απαίσια πράγματα στη ζωή.

Εάν αυτοί οι φόβοι απουσιάζουν, οι άνθρωποι θα έδειχναν την αληθινή τους φύση και θα γίνουν διεφθαρμένοι και κακοί αντικαθιστώντας την ειλικρίνεια και την καλοσύνη από την κοινωνία...

Όταν η κοινωνία εκτιμά ένα άτομο με βάση αυτά που έχει επιτύχει στη ζωή και όχι ως ηθικό άτομο, οι άνθρωποι τείνουν να εστιάζουν την προσπάθειά τους να επιτύχουν δύναμη και πλούτο για να κερδίσουν τον ''σεβασμό'[' αυτού του τύπου της κοινωνίας και έτσι γίνονται οι διεφθαρμένοι, λ.χ. «ξέρεις ποιος είµαι εγώ, κουτσαβάκι µε φουρό» που παίρνουν κοµµάτι της εξουσίας το οποίο δεν δικαιούνται και το χρησιμοποιούν για να πουλάνε εξυπηρέτηση σε αυτούς που του το έδωσαν. . .

Μόλις επιτύχουν επαρκή πλούτο και δύναμη, μπορούν να διαχειριστούν το σύστημα απονομής δικαιοσύνης και να ξεφύγουν ακόμη και από τη ''νομική τιμωρία''.

ΠΗΓΕΣ

iβλ.Abramovic, Marina. Artists' Body: Performances 1969-1998, Charta, Milan 1998 , Biesenbach, Klaus & Abramovic, Marina. Marina Abramovic: The Artist Is Present, The Museum of Modern Art, New York 2010 , Demaria, Cristina. The performative body of Marina Abramovic. Rerelating (in) time and space, European Journal of Women's Studies, Vol. 11(3): 295–307, Sage, 2004 , Richards, Mary. Marina Abramovic, Routledge Performance practitioners, Taylor & Francis e-Library, 2009