Τρίτη 9 Ιουλίου 2024

Ρυθμός (Rhythm) 0, 1974-Marina Abramovic

Ένα παγκοσμίου φήμης ψυχολογικό πείραμα έγινε το 1974 που αποκάλυψε πολλά για την πραγματική φύση των ανθρώπων. 

Γιατί αν νομίζουμε ότι γνωρίζουμε για την ανθρωπότητα, το project αυτό έδειξε ότι δεν την γνωρίζουμε.

Το 1974, η σέρβα καλλιτέχνης Μαρίνα Αμπράμοβιτς (Marina Abramovic)i τόλμησε να πραγματοποιήσει αυτό το τρομακτικό project, το Rhythm 0, για να εξετάσει πώς σκέφτονται οι άνθρωποι...

Το Rhythm 0 είναι η τελευταία performance art της ενότητας «Rhythms». Παρουσιάζεται το 1974, στη γκαλερί Morra Arte Studio, στη Νάπολη, και αποτελεί έργο ορόσημο στην καριέρα της Abramovic, µε το οποίο επί της ουσίας «συστήνεται» ως performer και γίνεται ευρύτερα γνωστή στην καλλιτεχνική κοινότητα. 

Στο Rhythm 0, κυρίαρχο υλικό παραμένει το σώμα της Abramovic. Ένα σώμα που από φορέας υποκειμενικής φύσης αποζητά να εκληφθεί ως αντικείμενο, παραμένοντας εκουσίως άεργο, εκχωρώντας ολοκληρωτικά τη δράση της performance στην δικαιοδοσία του κοινού.

Η Αμπράμοβιτς θα σταθεί ακίνητη για έξι ώρες στο Studio Morra της Νάπολης, ενώ οι άνθρωποι που ήρθαν να τη δουν, κλήθηκαν να κάνουν ό, τι θέλουν σε αυτήν χρησιμοποιώντας ένα από τα 72 αντικείμενα που είχε τοποθετήσει σε ένα τραπέζι.

Cτάθηκε στη μέση του δωματίου με μια πινακίδα που περιέχει τις εξής λέξεις: Οδηγίες. Υπάρχουν 72 αντικείμενα στο τραπέζι που μπορεί κανείς να τα χρησιμοποιήσει πάνω μου όπως επιθυμεί. Εκτέλεση. Είμαι το αντικείμενο. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναλαμβάνω την πλήρη ευθύνη. Διάρκεια: 6 ώρες (8 μ.μ. - 2 π.μ.).

Αυτό που συνέβη τις επόμενες έξι ώρες ήταν τουλάχιστον τρομακτικό. Το project άρχισε ήρεμα. Κάποιος την έστρεψε. Κάποιος έσπρωξε τα χέρια της στον αέρα. Κάποιος άλλος την άγγιξε κάπως απαλά. Την τρίτη ώρα, όλα τα ρούχα της κόπηκαν με ξυράφι. Την τέταρτη ώρα, οι ίδιες λεπίδες άρχισαν να εξερευνούν το δέρμα της. Διάφορες μικρές σεξουαλικές επιθέσεις πραγματοποιήθηκαν στο σώμα της. Ήταν τόσο, όμως, η Αμπράμοβιτς αφοσιωμένη στο πείραμα που δεν θα είχε αντισταθεί ακόμα και στον βιασμό ή τη δολοφονία της. Τα πράγματα χειροτέρευσαν τις τελευταίες δύο ώρες.

Η Αμπράμοβιτς αυτά που ανέφερε αργότερα για το τι έκαναν οι άνθρωποι σε αυτήν ήταν ακόμη πιο θλιβερά. Υπενθύμισε: «Ένιωσα ότι βιάστηκα, έκοψαν τα ρούχα μου, κόλλησαν αγκάθια τριαντάφυλλου στο στομάχι μου, στόχευσαν το όπλο στο κεφάλι μου». 

Όταν πέρασαν οι έξι ώρες, η Αμπράμοβιτς άρχισε να περπατάει ανάμεσα στους ανθρώπους. Δεν μπορούσαν να την κοιτάξουν στο πρόσωπο. Η Αμπράμοβιτς παρατήρησε ότι οι άνθρωποι δεν ήθελαν καμία αντιπαράθεση μαζί της. Δεν ήθελαν να θεωρηθούν υπόλογοι ή να κριθούν για αυτό που έκαναν. 

Φαινόταν σαν να ήθελαν να ξεχάσουν πώς τους άρεσε να την πληγώνουν.

Το πείραμα αυτό αποκαλύπτει πόσο γρήγορα ένα άτομο μπορεί να σας βλάψει κάτω από ευνοϊκές συνθήκες (όταν δεν υπάρχει φόβος για τιμωρία). Δείχνει ότι αν κάποιος προσφέρει τη "σκηνή", η πλειονότητα των «φυσιολογικών» ανθρώπων, προφανώς μπορεί να γίνουν πραγματικά βίαιοι.

Εάν οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με ''δίκαιο τρόπο'', αυτό οφείλεται κυρίως στον φόβο της κοινωνικής καταδίκης ή της νομικής τιμωρίας Όταν απουσιάζουν αυτοί οι δύο τύποι φόβου, οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν ακόμη και τα πιο απαίσια πράγματα στη ζωή.

Εάν αυτοί οι φόβοι απουσιάζουν, οι άνθρωποι θα έδειχναν την αληθινή τους φύση και θα γίνουν διεφθαρμένοι και κακοί αντικαθιστώντας την ειλικρίνεια και την καλοσύνη από την κοινωνία...

Όταν η κοινωνία εκτιμά ένα άτομο με βάση αυτά που έχει επιτύχει στη ζωή και όχι ως ηθικό άτομο, οι άνθρωποι τείνουν να εστιάζουν την προσπάθειά τους να επιτύχουν δύναμη και πλούτο για να κερδίσουν τον ''σεβασμό'[' αυτού του τύπου της κοινωνίας και έτσι γίνονται οι διεφθαρμένοι, λ.χ. «ξέρεις ποιος είµαι εγώ, κουτσαβάκι µε φουρό» που παίρνουν κοµµάτι της εξουσίας το οποίο δεν δικαιούνται και το χρησιμοποιούν για να πουλάνε εξυπηρέτηση σε αυτούς που του το έδωσαν. . .

Μόλις επιτύχουν επαρκή πλούτο και δύναμη, μπορούν να διαχειριστούν το σύστημα απονομής δικαιοσύνης και να ξεφύγουν ακόμη και από τη ''νομική τιμωρία''.

ΠΗΓΕΣ

iβλ.Abramovic, Marina. Artists' Body: Performances 1969-1998, Charta, Milan 1998 , Biesenbach, Klaus & Abramovic, Marina. Marina Abramovic: The Artist Is Present, The Museum of Modern Art, New York 2010 , Demaria, Cristina. The performative body of Marina Abramovic. Rerelating (in) time and space, European Journal of Women's Studies, Vol. 11(3): 295–307, Sage, 2004 , Richards, Mary. Marina Abramovic, Routledge Performance practitioners, Taylor & Francis e-Library, 2009

Τρίτη 11 Ιουνίου 2024

Ευγένιος Ο' Νιλ : "Ο Παγοπώλης Έρχεται"(Eugene O'Neill, The Iceman Cometh )

 Από τα πολύ καλά θεατρικά έργα που μας άφησε ο 20ος αιώνας, αξίζει να το διαβάσει κανείς, εφόσον τού αρέσουν τα θεατρικά, βέβαια, "Ο Παγοπώλης Έρχεται" είναι ένα δράμα που εκτυλίσσεται σε ένα λαϊκό ξενοδοχείο στην Αμερική τού 1912.

Υπάρχουν πολιτικές αναφορές, κάπως ήπιες, στην σύγχρονη αντίληψη, αλλά καλά τοποθετημένες. 

Πάντως ο Ο’ Νιλ ήταν πολύ επιφυλακτικός για την αποδοχή τού έργου όταν το έκδωσε το 1940 διότι, βέβαια, η συντηρητική και μονοκόμματη Αμερική δεν αντέχει και πολλά-πολλά.

Οι ήρωες είν’ όλοι άνθρωποι ξεγραμμένοι που περνούν τις αδιάφορες μέρες τους στο μπαρ τού ξενοδοχείου, βυθισμένοι σε ένα τέλμα απραξίας.

Τετάρτη 5 Ιουνίου 2024

Οδοιπορικό στη Χάρη Της!...(ΕΠΙΜΈΛΕΙΑ, ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: Τάσος Ράντος)

ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΗΝ ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΟΣΙΑΣ

ΕΙΡΗΝΗΣ ΧΡΥΣΟΒΑΛΑΝΤΟΥ ΡΟΒΙΩΝ ΕΥΒΟΙΑΣi

Μία εκπληκτική ολοήμερη εκδρομή στην Ιερά Μονή της Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου στις Ροβιές Ευβοίας που διοργανώθηκε από τον Ιερό Ναό Μεταμορφώσεως του Σωτήρος Καλλιθέας, είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν όσοι τυχεροί και τυχερές δήλωσαν συμμετοχή.

Με προεξάρχοντα των εκδρομέων τον Προϊστάμενο του Ιερού Ναού, Αρχιμανδρίτη π. Σισώη Σκάρκο και βοηθό του τον Πρωτοπρεσβύτερο π. Αθανάσιο Ηλιόπουλο, τα δύο πούλμαν με τους πάνω από 80 συμμετάσχοντες και συμμετάσχουσες στην εκδρομή, ξεκίνησε το πρωί του ηλιόλουστου Σαββάτου 1 Ιουνίου 2024, το ταξίδι με προορισμό την Ιερά Μονή

Με γέλιαχαρές και παιχνίδια κουίζ, όπου οι τυχεροί και οι τυχεροί που έδωσαν τις σωστές απαντήσεις, κέρδισαν πλούσια δώρα, η μέσω της εθνικής οδού άνετη διαδρομή προς την Χαλκίδα καλύφθηκε πολύ γρήγορα και τη θέση της πήραν οι (πάμπολλες) στροφές στα καταπράσινα βουνά της Ευβοίας.

Παρασκευή 24 Μαΐου 2024

καλών έργων προΐστασθαι οι πεπιστευκότες τω Θεώ ∙ ταύτα εστι τα καλά και ωφέλισμα τοις ανθρώποις (Τιτ. 3, 8).

    Στις 16 Μαΐου 1988 εκοιμήθη ο π. Γεώργιος Πυρουνάκης, που με τους αγώνες του υπέρ της ελευθερίας συμπεριλαμβάνεται στους πνευματικούς ταγούς που διέσωσαν την τιμή του σύγχρονου κόσμου της Ελλαδικής Εκκλησίας, όντας πατέρας των λογοτεχνών και των καλλιτεχνών, κοινωνικός εργάτης και συνοδοιπόρος των νέων στους αγώνες τους.

   Αυτά που ξεκινούν από τη γη, είναι αγώνας για την εφαρμογή τους στη γη, για να ολοκληρωθούν εν ουρανοίς.

   Ο π. Γεώργιος θύμιζε έναν άλλον μεγάλο, τον Μάνο Χατζιδάκι που έλεγε «Κορίτσια κι αγόρια με γυαλιά, έτσι καθώς κοιτάτε με απορία κι αγανάκτηση για ό,τι συμβαίνει γύρω σας, είμαι μαζί σας. Και σας αγαπώ»… 

Τετάρτη 22 Μαΐου 2024

''Ζώνη Ενδιαφέροντος'' (interessengebiet) ή αλλιώς ζώντας δίπλα στην ''σωστή πλευρά της ιστορίας''!

Η ''Ζώνη Ενδιαφέροντος'' (interessengebiet) ίσως είναι μια από τις πιο ανησυχητικές επισκοπήσεις του Ολοκαυτώματος που έχουν τεθεί ποτέ στην μεγάλη οθόνη.

Η κοινοτοπία του κακού είναι αυτό που το κάνει τόσο επικίνδυνο, γιατί «απογυμνώνει» αυτή την στερεότυπη αντίληψη που λέμε, ότι οι Ναζί ήταν τόσο απάνθρωπα σκληροί που είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς πώς υπήρχαν.

Ο σκηνοθέτης Τζόναθαν J. Glazer (γεννημένος στις 26 Μαρτίου 1965) έχει πει ότι «Η Ζώνη Ενδιαφέροντος» αφορά το τώρα, όχι το παρελθόν.

Η ''Ζώνη Ενδιαφέροντος'', όπως το ''Son of Saul'' ή το ''The White Ribbon'' πριν από αυτό, βρίσκει τρόπους να συνεχίσει να λέει αυτές τις σημαντικές ιστορίες, αλλά να το κάνει με τρόπο που παρουσιάζει αυτές τις αφηγήσεις με έναν εντελώς μοναδικό τρόπο.

Κάθε πράγμα, κάθε πρόταση, κάθε χειρονομία είναι διφορούμενα.

Η ταινία μας υπενθυμίζει ότι το πιο επικίνδυνο πράγμα για τα SS είναι ότι είναι απλά άνθρωποι, όπως όλοι οι άλλοι, άνθρωποι που μεγαλώνουν με κατάθλιψη και δείχνουν  "αδιάφορη σκληρότητα", όταν φαίνεται ότι κάνοντας επιβλαβείς ενέργειες αυτές μπορεί να τους ωφελήσουν με κάποιο τρόπο, ή τουλάχιστον να μην επηρεάσουν αρνητικά τη ζωή τους.

Δευτέρα 20 Μαΐου 2024

«είμαι τραυματισμένος, τι θες να κάνω;»

 ''Χρειαζόμαστε μια μητέρα να βγει μπροστά για εμάς, να φωνάξει για εμάς, να διεκδικήσει για εμάς, ενώ εμείς χειροκροτάμε από τη γωνία''.

Παρατηρώντας τις αναρτήσεις στα Social Media (...) ήρθε η συνειδητοποίηση : αν η πολιτική ηγεσία της χώρας έχει ως κοινό σημείο καταγωγής την Κρήτη, ο προοδευτικός κορμός της κοινωνίας μας έχει ως σημείο αναφοράς χαροκαμένους γονείς και κατά κύριο λόγο χαροκαμένες μάνες.

Πράγματι, αν πρέπει να συμπυκνώσουμε την τελευταία 15ετία με θετικό πρόσημο, δύο πρόσωπα αναδεικνύονται ως εκφραστές του τμήματος της κοινωνίας που δεν έχει εκμαυλίσει πλήρως ακόμη ο νεοφιλελευθερισμός : η Μάγδα Φύσσα και η Μαρία Καρυστιανού.

Η πρώτη συμβολίζει τη μάχη ενάντια στον φασισμό, γέννημα μιας περιόδου αγώνων τους οποίους σε μεγάλο βαθμό και προσωποποίησε, ενώ η δεύτερη συμβολίζει μια ύστατη κραυγή για ένα κράτος δικαίου μετά από 15 χρόνια κρίσης, μια ανάγκη για κανονικότητα.

Μαζί τους και άλλες γονεϊκές μορφές δίνουν τους δικούς τους αγώνες και προσωποποιούν τις επιμέρους ανάγκες της κοινωνίας: ο πατέρας του Βασίλη Μάγγου ενάντια στην αστυνομική βία, οι γονείς της Τοπαλούδη ενάντια στην έμφυλη βία και η μητέρα του Ζακ Κωστόπουλου.

Πέμπτη 16 Μαΐου 2024

Διακόνισσα στη Ζιμπάμπουε...

  Η χειροτονία μιας γυναίκας-στελέχους τοπικής Εκκλησίας σε διακόνισσα στη Ζιμπάμπουε , έστω και με κάποια τελετουργικά παράδοξα, έγινε αφορμή, ένα ζήτημα σχετικά «ανώδυνο» και λυμένο πριν δεκαετίες να επανέλθει μέσα από γραφίδες της εκκλησιαστικής δημοσιογραφίας που βρήκαν την ευκαιρία να καταγγείλουν την επέλαση του φεμινισμού, την «προοδευτική θεολογία», τον κίνδυνο του «Αγγλικανισμού» κλπ.

  Εμφανίσθηκε μια ήκιστα φιλάδελφη αναλγησία απέναντι στις ανάγκες μιας τοπικής Εκκλησίας, καθώς ακόμα και επίσκοποι αποφάνθηκαν με σιγουριά για επισκοπές στην άλλη μεριά του πλανήτη,  ότι δεν υπάρχει ανάγκη διακονισσών, αφού υπάρχει ο νηπιοβαπτισμός.

Εμφανίσθηκε, επίσης, ένας ύπουλα κληρικοκρατικός λόγος, ότι οι περίφημες διακόνισσες δεν ήταν «κάτι περισσότερο από νεωκόροι», και ότι τελικά αυτό που χρειαζόμαστε είναι παπάδες, ίσως και ψάλτες, όχι τυχαία, φυσικά, άνδρες. 

Σάββατο 27 Απριλίου 2024

Kατεψυγμένα έμβρυα ή «εξωμήτρια παιδιά» (εξωσωματική γονιμοποίηση, IVF) ;

 Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει γενικά λάβει θέση υπέρ της ζωής όσον αφορά τη ζωή στη γυναικεία μήτρα, αλλά δεν έχει δεί επισταμένα και επίσημα τα έμβρυα που παραμένουν στον δοκιμαστικό σωλήνα ή σε καταψύκτες ως «υπολείμματα» μετά την εξωσωματική γονιμοποίηση (IVF) και διαδικασία.

Για την Εκκλησία, η προσωπικότητα και η εμψύχωση του εμβρύου ήταν θέματα θεολογικής συζήτησης όλα αυτά τα χρόνια, με περιθώρια για ύπαρξη συνεχούς διαλόγου και συζήτησης.

Όταν δίνουν μια ευλογία για την εξωσωματική γονιμοποίηση, πολλοί Ορθόδοξοι επίσκοποι έχουν ζητήσει από ζευγάρια να εμφυτεύουν μόνο ένα έμβρυο στη μήτρα μιας γυναίκας κάθε φορά, σε μια προσπάθεια να ελαχιστοποιήσουν την παραγωγή (και πιθανή απόρριψη) περίσσειας εμβρύων.

Πέμπτη 25 Απριλίου 2024

ROBOFILIA ή ρομποσεξουαλικότητα

 Technically in love: Individual differences relating to sexual and platonic relationships with robots

 Η προοπτική δημιουργίας δεσμών με ρομπότ έχει περάσει από τη σφαίρα τής φαντασίας σε θέμα σοβαρής ακαδημαϊκής έρευνας.

Μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of Social and Personal Relationships των Leshner, C. E., & Johnson, J. R. (2024), προσφέρει νέα ευρήματα για το πώς οι πεποιθήσεις σχετικά με την κοινωνική ιεραρχία, το σεξισμό και την κυριαρχία μπορούν να επηρεάσουν το ενδιαφέρον για σχέσεις με ρομπότ (ROBOFILIA), ή άλλως τη ρομποσεξουαλικότητα – τη στάση και το ενδιαφέρον για τις σεξουαλικές σχέσεις με ρομπότ.

Δευτέρα 22 Απριλίου 2024

«Die Antiquiertheit des Menschen»: Η επαναπαρχαίωση του ανθρώπου(Anders, Günther, 1956)

 “Για να καταπνιγεί κάθε εξέγερση πριν ακόμη προλάβει να εκδηλωθεί δεν απαιτούνται βίαια μέσα. Οι χιτλερικές μέθοδοι είναι ξεπερασμένες. 

Αρκεί να δημιουργηθούν εξαρτήσεις τόσο ισχυρές ώστε η ιδέα και μόνο της εξέγερσης να μην έρχεται στο μυαλό κανενός.

Θα ήταν ιδανικό η διαμόρφωση των ατόμων να ξεκινάει από την ώρα που γεννιούνται, με τη συρρίκνωση των έμφυτων ικανοτήτων τους. 

Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

Διάβασμα βιβλίων και ενημέρωση!

 Τουλάχιστον 70% των Ελλήνων, μετά το σχολείο, δεν διαβάζει ποτέ βιβλία. Μεταξύ αυτών, η συντριπτική πλειοψηφία των νέων. 

“Ενημερώνονται” από το Google και το Facebook, τυχαία στο zapping χωρίς να ψάχνουν και να παρακολουθούν συστηματικά μία σημαντική είδηση...

Υπάρχουν δύο κατηγορίες νέων:

Εκείνοι οι οποίοι δεν ενδιαφέρονται για τίποτα. Νομίζουν ότι τίποτε δεν τους αγγίζει ή έχουν ανοσία...

Αρκούνται σε ότι τους δώσει το ''Σύστημα'' και προσαρμόζουν αυτόματα την ζωή τους ανάλογα. Σεξ σαββατιάτικο και περιστασιακό, γιατί οικογένεια ή μακρόχρονη σχέση, ελλείψει χρημάτων, είναι απαγορευμένα, κινητό, τσιγαριλίκι, ''οπαδιλίκι'' και δίτροχο είναι το μόνο μικροσύμπαν που τους ανέχεται ή μάλλον τους επιτρέπεται. 

Ενώ έχουν χρόνο να σκεφθούν, τον σκοτώνουν.

Δευτέρα 15 Απριλίου 2024

ΗΜΕΡΑ ΕΝΟΡΙΑΚΗΣ ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ

 Το αίμα φέρει ένα βάρος συνειρμών : το αίμα θεωρείται ως η ίδια η ζωή μας. 

   Και είναι το ίδιο για όλους, για όλους όσους μοιράζονται μια ομάδα αίματος, ανεξάρτητα από την εξωτερική εμφάνιση ή την καταγωγή τους. 

   Συχνά τέτοιες πράξεις γενναιοδωρίας, είτε περνούν απαρατήρητες είτε ξεχνιούνται γρήγορα. 

    Οι άνθρωποι είναι σχεδόν πάντα αχάριστοι για τα οφέλη που τους προσφέρονται, αλλά αυτός δεν είναι λόγος για να σταματήσει κανείς να πράττει το καλό, ούτε να εγκαταλείψει την αγάπη που έχει μέσα του. 

   Οι μεν αχάριστοι επιδιώκουν την ευτυχία, οι δε άνθρωποι της αγάπης  την δημιουργούν. 

Παρασκευή 12 Απριλίου 2024

Ένας Καβαφικός Καββαδίας στην γειτονία μας: ΙΩΣΗΦ ΣΑΡΕΙΔΑΚΗΣ

Ο Ιωσήφ Σαρειδάκης, με τη τρίτη του αυτή ποιητική συλλογή με τίτλο «Οι κορμοράνοι του Μακάου», αδιαμφισβήτητα αποδεικνύει τη σταθερά ανοδική του πορεία στην ποίηση. 

Τα ποιήματα αυτής της συλλογής αφήνουν τον αναγνώστη με ένα μυαλό που σφυροκοπά και με μία ψυχή επαναστατημένη. 

Αποδεικνύουν ότι ο μόνος αξιόπιστος συνταξιδιώτης, ο μόνος στον οποίο πραγματικά μπορείς να βασιστείς είναι ο αληθινός εαυτός σου.

Αλμυροδεμένα ποιήματα, λέξεις και θάλασσες αλαργινές, μιας ναυ­τοσύνης πλούσιας σε εμπειρία και γνώση. 

Και έρχεται μετά η θαλασσογραφία, ο θαυμαστός θαλάσσιος πλούτος δια χειρός του ποιητή, να υπερβεί τη γλωσσική περιοχή με τρόπο γλυκερό, να γεμίσει όλες τις αισθήσεις, όραση, ακοή, αφή και γεύση ώστε να τις ολοκληρώσει σε ένα ταξίδι του νου που λαμβάνει σάρκα και οστά.

Πέμπτη 28 Μαρτίου 2024

survival sex και sex for rent : οι κανόνες του Δυτικού τρόπου παραγωγής.

 Γυναικείες και φιλανθρωπικές οργανώσεις στη Μ. Βρετανία κάνουν λόγο για ένα κοινωνικό φαινόμενο - μάστιγα, που έχει αναγκάσει τις κυβερνήσεις της χώρας τα τελευταία χρόνια να αναγνωρίσουν τουλάχιστον την ύπαρξή του και να ψελλίσουν ορισμένα «μέτρα». Το φαινόμενο ονομάζεται «σεξ επιβίωσης» (survival sex)i και «σεξ (αντί) για ενοίκιο» (sex for rent).

Ο βιασμός μέσω του «σεξ επιβίωσης» δεν συναντάται φυσικά μόνο στη Μ. Βρετανία. Σε άλλες χώρες του κόσμου η κατάσταση είναι ενδεχομένως πιο βάρβαρη. Όμως, σε μια από τις ισχυρότερες καπιταλιστικές οικονομίες του κόσμου, στο «πλούσιο» και «political correct» Ηνωμένο Βασίλειο, όπου - κατά τ' άλλα - στα κυβερνητικά κτίρια ανεμίζουν σημαίες της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας και οι «εκστρατείες ευαισθητοποίησης» κατά της έμφυλης βίας, της κακοποίησης, του σεξισμού «δίνουν και παίρνουν», η δυσοσμία από την οικονομία και τα προνόμια των λίγων είναι πιο έντονη:

Όλο και περισσότερες γυναίκες - κυρίως - εξαναγκάζονται σε  sex ως αντάλλαγμα για το ενοίκιό τους ή για να αγοράσουν τρόφιμα και άλλα απαραίτητα, εξαιτίας της επιδείνωσης των συνθηκών διαβίωσης κι εργασίας, αλλά και της εκτόξευσης των ενοικίων.

Δευτέρα 25 Μαρτίου 2024

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου στην Παλαιστίνη σήμερα

(Διονύσιος Σκλήρης)i

Μπορεί το χριστιανικό κήρυγμα του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου για την ενσάρκωση του Θεού & Λόγου να έχει και πολιτικές προεκτάσεις, επίκαιρες στις μεγάλες τραγωδίες των ημερών μας;

Μια πρωτότυπη φωνή προς αυτή την κατεύθυνση είναι αυτή του Παλαιστίνιου πάστορα στη Βηθλεέμ Isaac Munther (πάστορα της Ευαγγελικής Λουθηρανικής Εκκλησίας στη Βηθλεέμ και της Λουθηρανικής Εκκλησίας στο Beit Sahour ), ο οποίος έγινε ευρύτερα γνωστός για το κήρυγμα των Χριστουγέννων, αλλά έχει γράψει και σημαντικά έργα μιας σύγχρονης Θεολογίας της Απελευθέρωσης με επίκεντρο την παλαιστινιακή εμπειρία, όπως το Η Άλλη Πλευρά του Τείχους: Μια παλαιστινιακή χριστιανική αφήγηση θρήνου και ελπίδας (The Other Side of the Wall: A Palestinian Christian Narrative of Lament and Hope, Downers Grove Illinois, Intervarsity Press 2020).

Σάββατο 23 Μαρτίου 2024

Κυριακή της Ορθοδοξίας: «Εσκήνωσεν εν ημίν και εθεασάμεθα την δόξαν αυτού» 

 Οι Ι. Εικόνες βρίσκονται στους Ναούς και στα σπίτια των Χριστιανών, επειδή, εκτός των άλλων, είναι και αυτές λόγος Θεού, άλλου είδους βέβαια. Διδάσκουν και αυτές, ευλογούν και οδηγούν τους ανθρώπους στη θεογνωσία. 

Ο Θεός μιλάει στους ανθρώπους όχι μόνο με τον δικό τους λόγο (προφορικό και γραπτό), αλλά και με άλλα στοιχεία της δημιουργίας Του.

Τρίτη 19 Μαρτίου 2024

«Κύριος πολεμήσει περὶ ὑμῶν...» ; (Εξοδ. 14:14)

''Καὶ εἶπε Σαμουὴλ πρὸς Σαούλ· ἐμὲ ἀπέστειλε Κύριος χρῖσαί σε εἰς βασιλέα ἐπὶ Ἰσραήλ, καὶ νῦν ἄκουε τῆς φωνῆς Κυρίου· τάδε εἶπε Κύριος Σαβαώθ· νῦν ἐκδικήσω ἃ ἐποίησεν Ἀμαλὴκ τῷ Ἰσραήλ, ὡς ἀπήντησεν αὐτῷ ἐν τῇ ὁδῷ ἀναβαίνοντος αὐτοῦ ἐξ Αἰγύπτου· καὶ νῦν πορεύου καὶ πατάξεις τὸν Ἀμαλὴκ καὶ Ἱερὶμ καὶ πάντα τὰ αὐτοῦ καὶ οὐ περιποιήσῃ ἐξ αὐτοῦ καὶ ἐξολοθρεύσεις αὐτὸν καὶ ἀναθεματιεῖς αὐτὸν καὶ πάντα τὰ αὐτοῦ καὶ οὐ φείσῃ ἀπ᾿ αὐτοῦ καὶ ἀποκτενεῖς ἀπὸ ἀνδρὸς καὶ ἕως γυναικὸς καὶ ἀπὸ νηπίου ἕως θηλάζοντος καὶ ἀπὸ μόσχου ἕως προβάτου καὶ ἀπὸ καμήλου ἕως ὄνου...καὶ συνέλαβε τὸν Ἀγὰγ βασιλέα Ἀμαλὴκ ζῶντα καὶ πάντα τὸν λαὸν καὶ Ἱερὶμ ἀπέκτεινεν ἐν στόματι ῥομφαίας''(Α Βασ.15:1-3,8) .

Πολλά από τα επίθετα που αποδίδονται στον Θεό τον παρουσιάζουν ως «πολεμιστή» (אִישׁ מִלְחָמָה [ις μιλχαμά]) , ως «κραταιό και ισχυρό» (עִזּוּז וְגִבֹּור [ιζζούζ βαγιμπόρ]) και «δυνατό στον πόλεμο» (גִּבֹּור מִלְחָמָה [γκιμπόρ μιλχαμά]) ως «γενναίο πολεμιστή» (גִּבֹור עָרִיץ [γκιβόρ αρίτς]) και άλλα παρόμοια, που στα αφτιά του σύγχρονου αναγνώστη ηχούν παράξενα και γεννούν το εύλογο ερώτημα αν αυτός ο σκληρός και πολεμοχαρής Θεός, όπως παριστάνεται στην Παλαιά Διαθήκη, μπορεί να είναι ο ίδιος με το σπλαχνικό και μακρόθυμο Πατέρα που αποκαλύπτει ο Ιησούς Χριστός στην Καινή;

Σάββατο 16 Μαρτίου 2024

Γιώργος Σουρής_Καρναβάλι

   Τι θέλει ο λαός αυτός ο αποβλακωμένος,

που μασκαράς ξεκάλτσωτος εβγήκε στο σεργιάνι,

κι εδώ κι εκείθε πιλαλά καταμουντζουρωμένος;

Δεν θέλει τίποτα, καλό μουντζούρωμα του φθάνει

Μουντζούρα για τη μούρη του και άλλο δεν γυρεύει,

ο ίδιος μασκαρεύεται αντί να μασκαρεύει.


Ποτέ τους Κυβερνήτας του δεν θέλει να πειράξει,

κι αν κάποτε με τ’ όνομα του κλέφτη τους στολίζει,

όμως ως κάτω χαιρετά του κλέφτη το αμάξι,

και με τα δυο του γόνατα εμπρός του γονατίζει.

Έπειτα ο κυρίαρχος έχει κι αυτή τη χάρη,

να τρέμει για τη φυλακή, να φεύγει το στειλιάρι.

Παρασκευή 15 Μαρτίου 2024

Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΝΗΣΤΕΙΑ (Ματθ. 6,14-21 & Ρωμ.13,11- 14,4)

του Ι. ΚΑΡΑΒΙΔΟΠΟΥΛΟΥ, ΟΜΟΤ. ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (περ.«Απόστολος Βαρνάβας» τ.83/2022).

Καθώς η Κυριακή αυτή, η λεγόμενη στην εκκλησιαστική ορολογία Κυριακή της Τυρινής, μας προετοιμάζει και μας εισάγει στο πνεύμα της Α΄ εβδομάδας της νηστείας και βέβαια ολόκληρης της Μ. Τεσσαρακοστής, με τα βιβλικά αναγνώσματά της κάνει λόγο για μια πνευματικότητα που δεν σχετίζεται με την εξωτερική εμφάνιση, αλλά με το εσωτερικό πραγματικό είναι του χριστιανού.

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024

“Γάμος” για ομόφυλα ζευγάρια: αντίφαση ἐν τοις όροις.

 π. Δημητρίου Μπαθρέλλου Ἐφημ. Ἱ.Ν. Ἀναλήψεως Ντράφι - Ἐπισκ. Καθηγητοῦ Παν. Emory(περ. ΕΦΗΜΕΡΙΟΣ, Ἔτος 73oν(2024), Τευχ.2ον,σελ.9-10).

θεσμός τοῦ χριστιανικοῦ γάμου ἀνάγει τίς ἀπαρχές του στίς πρῶτες γραμμές τῆς Βίβλου.

 Ὁ Θεός δημιουργεῖ ἄνδρα καί γυναῖκα καί τούς εὐλογεῖ γιά ἀμοιβαία ἐνίσχυση καί τεκνογονία, «εἰς βοήθειαν καί διαδοχήν τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων».

Οἱ ἀξίες τῆς μονογαμίας, τοῦ ἀδιάλυτου τοῦ γάμου, καί τῆς τεκνογονίας ἀποκλειστικά καί μόνο στό πλαίσιό του πού προκύπτουν ἀπό τή βιβλική διήγηση, ἀποτέλεσαν μέχρι πρόσφατα βασικό πυλῶνα τῶν κοινωνιῶν τοῦ δυτικοῦ κόσμου – παρά τίς ὅποιες ἀνεπάρκειες συζύγων καί γονέων.

Σάββατο 9 Μαρτίου 2024

Εις ανάμνησιν των 150ων γενεθλίων του Ρώσου φιλοσόφου Νικολάι Berdyaev

Στο αξιοσημείωτο δοκίμιό της για τη θρησκευτικο-φιλοσοφική σκηνή στη «Ρωσική Ασημένια Εποχή», η Bernice Glatzer Rosenthal(Fordham University ) περιγράφει τον ουμανισμό του Berdyaev ως απάνθρωπο.[1]

Τα εμβλήματα αυτής της «απανθρωπιάς» αντιπροσωπεύονται, μεταξύ άλλων, από την επιδοκιμασία του για την είσοδο της Ρωσίας στον «Μεγάλο Πόλεμο», τον έπαινο του «Καθολικού Μεσαίωνα» και την απόρριψή του στην ιδέα της «αιώνιας αστικής ειρήνης». ”[2]

Αλλά είναι δυνατόν η ριζική έμφαση του Berdyaev στην ανθρώπινη προσωπικότητα και την ανθρώπινη ελευθερία να είναι πράγματι απάνθρωπη;

Δευτέρα 4 Μαρτίου 2024

Τα πράγματα που είναι του Θεού και τα πράγματα που είναι του Καίσαρα Για τη Νομιμοποίηση του Γάμου ατόμων ιδίου φύλου στην Ελλάδα

-π.Ιωάννης Χρυσαυγήςi, Διευθυντής του Οικουμενικού Ινστιτούτου Huffington στο HCHC(Hellenic College Holy Cross School of Theology)

«Ένας από τους πειρασμούς που ταλανίζει πάντα ιερείς και κήρυκες καθώς προσφέρουν διακηρύξεις και διακηρύξεις είναι η τάση να προσφέρουν λύσεις σε ανύπαρκτα διλήμματα, δίνοντας απαντήσεις σε ερωτήσεις που κανείς δεν θέτει ή απευθύνεται σε λάθος ακροατήριο.

Γι' αυτό και δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι διάφοροι ορθόδοξοι ιεράρχες και κύκλοι αισθάνονται την ανάγκη να εκφράσουν δυσανάλογη ζέση και υπερβολική ανησυχία για την τρέχουσα συζήτηση γύρω από το νομοσχέδιο για τους γάμους ατόμων ιδίου φύλου που μόλις ψηφίστηκε στο ελληνικό κοινοβούλιο.

Με τη νομιμοποίησή του, η Ελλάδα γίνεται η πρώτη ορθόδοξη χώρα με ισότητα στον πολιτικό γάμο...

Παρασκευή 1 Μαρτίου 2024

ΕΤΗΣΙΟ ΜΝΗΜΟΣΥΝΟ ΤΩΝ ΘΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΔΥΣΤΥΧΗΜΑΤΟΣ ΣΤΑ ΤΕΜΠΗ

Ο θόρυβος της σιωπής!

Η σιδερένια πόρτα της εκκλησίας έτριξε στο φύσημα του αέρα και πήγε να κλείσει.

Οι γυναίκες έγνεψαν στον καντηλανάφτη, εκείνος στέριωσε τη σφήνα στο κάτω μέρος της πόρτας και γύρισε στη θέση του πίσω από το παγκάρι. Είχε αρκετή δουλειά σήμερα.
Η εκκλησία ήταν γεμάτη κόσμο · κηδεία είχαν.

Μαζεύτηκε όλο το χωριό, αλλά δεν ήρθαν για τον νεκρό ― δεν τον είχαν σε υπόληψη.

  Για τη χήρα ήρθαν. Αυτήν καίγονταν να δουν από κοντά, τους έτρωγε η περιέργεια.

Πέμπτη 15 Φεβρουαρίου 2024

Après la religion zombie, la religion zéro règne partout... (Emmanuel TODD)

Η ΠΑΡΑΣΙΤΙΚΗ Δύση βυθίζεται στον ΜΗΔΑΝΙΣΜΟ...
Ο Emmanuel TODDi είναι ανθρωπολόγος, δημογράφος και ιστορικός. 
Επιστρέφει ξανά στο Élucidii με αφορμή την κυκλοφορία του «The Defeat of the West» (Gallimard, 2024), της τελευταίας του δουλειάς για τη γεωπολιτική, στην οποία ειδοποιεί για το νέο κρίσιμο στάδιο που έχουμε φτάσει. 
   Μετά τη ''θρησκεία των ζόμπι'', η ''μηδενική θρησκεία'' βασιλεύει παντού και βυθίζει τη Δύση, που έχει γίνει καταναλωτική και παρασιτική, στον ολοκληρωτικό μηδενισμό, που την ωθεί να επιδιώκει παράλογες και αυτοκαταστροφικές ενέργειες.

Πέμπτη 1 Φεβρουαρίου 2024

Παραμένει το ερώτημα: παπούτσι από τον τόπο σου ή offshore σώβρακο;

  Άλλο να σε χτυπάει το παπούτσι επειδή είναι στενό και άλλο να βγαίνει, επειδή είναι φαρδύ. 

   Το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται στα σώβρακα, διότι όταν είναι στενά περπατάς με τα πόδια ανοιχτά, ενώ, όταν είναι φαρδιά, το περιεχόμενο δεν μαζεύεται, μετακινείται δεξιά ή αριστερά, χάνει τον προσανατολισμό στη μέση, χωρίς να έχει σημασία το μήκος, που δεν αποτελεί τη μόνη διάσταση, οπότε χωρίς να εξέρχεται μετατοπίζεται εκ δεξιών και εξ ευωνύμων.

Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2024

Ένα Ορθόδοξο κορίτσι στο ιερό Βήμα (by Varvara Gulina);

Η πρώτη φορά που είδαi ένα «κορίτσι του I. Βήματος» ήταν σε εναν Ρωμαιοκαθολικό ναό στον οποίο είχα μπει.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, περνούσα μια κρίση ως γυναίκα στην εκκλησία, παλεύοντας με τον πόνο που προέρχεται από εμπειρίες αποδιώξεως, υποτίμησης και απώθησης.

Τετάρτη 17 Ιανουαρίου 2024

Αυτοσχεδιαστικός πλουραλισμός για τα ''ομόφυλα'' ζευγάρια: Η ελλαδική εκδοχή εκκλησιαστικής συναίνεσης και πλουραλισμού.

Cε μια περίοδο όπου έχει ανοίξει η διαβούλευση για νομοσχέδιο της κυβέρνησης σχετικό με τα ''ομόφυλα'' ζευγάρια, ως προς την Εκκλησία της Ελλάδος η κύρια στρατηγική είναι το να τονιστεί ότι ο πολιτικός γάμος ούτως ή άλλως δεν αναγνωρίζεται από την Εκκλησία, ούτε και για τα ετερόφυλα ζεύγη, οπότε η επέκτασή του και στα ''ομόφυλα'', δεν προκαλεί κάποια μείζονα αλλαγή.

Η διαφωνία επικεντρώνεται έτσι στο ζήτημα της ''τεκνοθεσίας'' και στην προβολή ενός εναλλακτικού μοντέλου οικογένειαςi

Η Εκκλησία της Ελλάδος θα πρέπει να ισορροπήσει μεταξύ αφενός μεν του συσχηματισμού της με την Πολιτείαii, ο οποίος δεν της επιτρέπει μείζονες εναντιώσεις, αφετέρου δε των ιδιαίτερων ευαισθησιών της σε θέματα που σχετίζονται κυρίως με τη συγκρότηση της οικογένειας.

Σε αυτό το πλαίσιο η Εκκλησία της Ελλάδος διαθέτει τον δικό της πλουραλισμό, ο οποίος εκτείνεται από φωνές έντονης συντηρητικής αντίδρασης έως μία σιωπηρώς συναινετική μετριοπάθεια ως προς τις κυβερνητικές πρωτοβουλίες.

Σάββατο 13 Ιανουαρίου 2024

Yorgos Lanthimos: Poor Things (''Καημένα πλάσματα'')!

Το πλαίσιο της τελευταίας σουρεαλιστικής ταινίας εποχής, “Poor Things”, του Έλληνα σκηνοθέτη Γιώργου Λάνθιμου (Yorgos Lanthimos ) αλλάζει σημαντικά σε ύφος, σκηνογραφία και φωτογραφία, με τη μορφή μιας γοτθικής κωμωδίας τρόμου σε βικτωριανό σκηνικό.

Όμως η θεματολογία της παραμένει η έμφυλη σεξουαλικότητα στον καθωσπρεπισμό της κοινωνίας με πιο έντονες αναφορές στο φεμινισμό και την ταξική πάλη. Αυτό είναι το κύριο θέμα της ταινίας.

Σαν, όμως, υπόβαθρο ή υποφήτης, αυτή τη φορά εμφανίζεται ο κόσμος της ιατρικής και της επιστήμης. Συνεχώς επανέρχεται στην ταινία ο ρόλος του γιατρού και της έρευνας, αφού αυτός είναι και η αιτία πάνω στην οποία στήνεται το σκηνικό του σεναρίου.

Σάββατο 30 Δεκεμβρίου 2023

ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΝΩΕ...ΣΤΗΝ ''ΚΙΒΩΤΟ''.

Πληροφορηθήκαμε πως το σύστημα εξουσίας, αν όχι η αντίστοιχη φυλή, αντικατέστησε τον ‘’παπά της Κιβωτού’’, με ένα διοικητικό συμβούλιο, αποτελούμενο από φυσιογνωμίες, λέει, «εγνωσμένου κύρους».

Προς στιγμήν (11/2022), ο ‘’ παπάς’’ διώκεται, όχι από τα κατά το Σύνταγμα όργανα, αλλά από εκείνα της πιο απεχθούς, κτηνώδους και αναλφάβητης εξουσίας, από τα τρωκτικά των καναλιών και τα ερπετά των βράχων.

Δεν γνωρίζουμε τι συμβαίνει με τον ‘’ παπά’’.

Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023

«Ο Λόγος σαρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ήμιν, πλήρης χάριτος και αληθείας» ( Ίω. 1:14).Το μήνυμα του ευαγγελίου σ' ένα πλαίσιο εκκοσμίκευσης.

 Κεντρικό θέμα τής θείας αποκάλυψης, όπως υπάρχει στην καινή Διαθή­κη, είναι το γεγονός ότι ο Θεός έγινε άνθρωπος: «Ο Λόγος σαρξ εγένετο και εσκήνωσεν εν ήμιν, πλήρης χάριτος και αληθείας» ( Ίω. 1:14) ή σύμφωνα με την πρόταση πού υπάρχει στην προς Φιλιππησίους επιστολή, «εαυτόν εκκένωσε μορφήν δούλου λαβών, εν ομοιώματι ανθρώπων γενόμενος» (Φιλιπ. 2:7).

Αυτό είναι το θεμελιακό μήνυμα των βιβλικών κειμένων, ένα μήνυμα πού παρουσιάζεται με συγκεκαλυμμένη μορφή στην Παλαιά Διαθήκη και πλήρως, σαφώς και οριστικά στην καινή.

Ή θεία αποκάλυψη- το μήνυμα του ευαγγελίου σ' ένα πλαίσιο εκκοσμίκευσης- πού πρωταρχικά ερμηνεύεται ως αποκάλυψη μέσω της σάρκωσης τού Θεού, με όλες τις ευεργεσίες πού αυτή έχει, φαίνεται πώς κατέχει μια μοναδική θέση και λειτουργία στο εκκοσμικευμένο πλαίσιο.

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023

ΑΠO ΤΗΝ ΚΑΤAΘΛΙΨΗ ΣΤΗ ΧΑΡA: ΑΠO ΚΛΙΝΙΚH ΚΑΙ ΥΠΑΡΞΙΑΚH AΠΟΨΗ

 (ΠΑΥΛΟΥ ΚΥΜΙΣΗ, ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΗΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗΣ ΙΑΤΡΙΚΟΥ ΚΟΛΛΕΓΙΟΥ Ν. ΥΟΡΚΗΣ & ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ)i

x



Tο σύνδρομο της κατάθλιψης χρονολογείται όσο και ο άνθρωπος. Στην κλινική περιγραφή ξεχωρίζει η περιγραφή του Rene Spitz (1887–1974 ), που περιέγραψε την ανακλητική κατάθλιψη στα βρέφη.

Είχε παρατηρήσει ότι πολύ μικρά παιδιά, όταν δεν έχουν φροντίδα και στοργή από τους μεγάλους, θλίβονται, δεν τρώνε, αδυνατίζουν και μπορεί να φτάσουν και μέχρι τον θάνατο. 

Είχε περιγράψει αυτό το σύνδρομο σε παιδιά που βρίσκονταν σε ιδρύματα και έχασαν τη μητρική στοργή και φροντίδα.

Σάββατο 9 Δεκεμβρίου 2023

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΗ ΕΟΡΤΗ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ_17-12-23

 

Political Hesychasm: A Viable Option?('' Είναι ο Πολιτικός Ησυχασμός μια βιώσιμη επιλογή'';)

Η πολιτική καθίσταται όλο και πιο περίπλοκη χρόνο με το χρόνο. Η τρέχουσα δεκαετία συνεχίζει να μας εκπλήσσει... Η δημοκρατία και η παγκοσμιοποίηση φαίνεται να υποχωρούν, ενώ ο εθνικισμός και ειδικότερα ο χριστιανικός εθνικισμός, βρίσκεται σε άνοδο.

Οι κοινωνικοί δεσμοί που κρατούσαν ενωμένες τις κοινωνίες καταρρέουν, ενώ οι τεχνολογικές ανακαλύψεις, αν και προσφέρουν νέες ευκαιρίες, παρουσιάζουν ταυτόχρονα και σοβαρές προκλήσεις.

Εν μέσω αυτής της κατάστασης, πολλοί αναρωτιούνται αν ο Ανατολικός Χριστιανισμός μπορεί να συμβάλει στον τρέχοντα πολιτικό διάλογο, ίσως με τη μορφή μιας πολιτικής θεολογίας που θα αντλεί ιδέες από την ορθόδοξη παράδοση.

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

LAST RIFLEMAN- Pierce Brosnan

 H ταινία LAST RIFLEMAN είναι ένα συγκινητικό και εγκάρδιου ύφους δράμα που παρακολουθεί τον 92χρονος Artie Crawford (pierce Brosnan), έναν βετεράνο του Β' Παγκοσμίου Πολέμου που ζει σε ένα οίκο φροντίδας στη Βόρεια Ιρλανδία, ο οποίος μόλις έχασε την, επί 50 έτη γυναίκα του.

Το συναισθηματικό τίμημα που πληρώνουν οι μέτοχοι στην πορεία κάθε πολέμου είναι κάτι που αντηχεί από γενιά σε γενιά, σε ολόκληρο τον κόσμο.

Στην 75η επέτειο από την «απόβαση της D-Day» στη Νορμανδία, ο Artie αποφασίζει να δραπετεύσει κρυφά από το γηροκομείο, αφού είπε στους εργαζόμενους στο οίκο φροντίδας του ότι «θα κατέβαινε στα μαγαζιά», αλλά αντ' αυτού κατευθύνθηκε στον σιδηροδρομικό σταθμό του Brighton πριν επιβιβαστεί σε τρένο για το Portsmouth και αργότερα σε ένα πλοίο για την Caen. 

Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023

Paul Lynch- Prophet Song

Το βρετανικό λογοτεχνικό βραβείο Booker απονεμήθηκε στον ιρλανδό συγγραφέα Paul Lynch για το μυθιστόρημά του Prophet Song (εκδόσεις Oneworld, Λονδίνο, 2023).

Είναι ένα λογοτεχνικό μανιφέστο για ενσυναίσθηση σε όσους έχουν ανάγκη αλλά και για αφύπνιση για την πολιτική και κοινωνική δυστοπία που είναι προ των πυλών. (Γ.Χ. Παπασωτηρίου).

Το μυθιστόρημα αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας που παλεύει με έναν τρομακτικό νέο κόσμο στον οποίο αρχίζουν να εξαφανίζονται οι δημοκρατικοί κανόνες